• Anonym

Varför drogs inte skatten? Och semesterersättning?

Jag är timanställd med en lön på 105kr/h. Förra månaden jobbade jag 11.5 timme (började i slutet av månaden). Jag räknade ut vad jag skulle få innan lönen kom och förväntade mig den summan. Typ 105*11.5=1207,5 och så -33% skatt = ca 809kr.
    När lönen kom igår så förväntade jag mig 809kr men jag fick mer, och eftersom jag inte fick någon lönespec förrän idag så antog jag att det var semesterersättning eller nåt..

Men när jag fick lönespecen idag så visade det sig att jag helt enkelt fått 1207,5 rakt av.
    Varför drogs ingen skatt tro? Och hur funkar de där med semesterersättning? Ska den utbetalas varje månad när man jobbar timmar eller? Har ingen att ringa idag så jag får fråga på jobbet imorn, men jag är nyfiken nu.. det är ju ändå -400kr. Hårt!

• Svar på tråden Varför drogs inte skatten? Och semesterersättning?
  • B2011

Svart jobb?

Ang semesterersättningen så kan det vara så att du får den i en klumpsumma senare istället.

• Raskask

En del arbetsgivare gör så att oavsett när man börjar på året så drar de ingen skatt förrän man tjänat in en summa motsvarande grundavdraget. Jag vet inte varför de gör på detta viset, och det var ett elände på den tiden jag hade tre, fyra arbetsgivare per år för jag fick ju värsta kvarskatten hela tiden. Men jag tippar på att din arbetsgivare helt enkelt inte bryr sig om att dra någon skatt förrän du tjänat lite mer.

• Anonym

B2011: Nej, absolut inte svartjobb. Ah ok, jag får kolla semesterersättningen då. Men jag ska ha det va?

Raskask: Hmm.. Grundavdraget? Obestämd 

• Stormorsan

Vad har du fått 33 % skatt ifrån? Ingen med så låg inkomst betalar 33%.

Jag jobbar heltid, betalar ca 24 % skatt och skattar enligt tabell 31.

• Anonym
    Bumbi6666 skrev 2010-10-27 15:09:06 följande:
    Tjänar du under 1400 så dras ingen skatt. Kola skattetabellen på skatteverkets hemsida.
    www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinko...#lontagare
    Hmm.. ok.. Men, hur funkar det sen då? Blir det restskatt? För jag har ju jobbat på ett annat ställe tidigare iår och jag jobbar ju nu också
  • Hoppfull84

de drar enligt tabell, du får tjäna upp till ett visst belopp utan att betala någon skatt. kan tycka att arbetsgivaren dock borde ha förstått att totalt på året så kommer du över denna beloppsgräns och dragit normal skatt även på första lönen då du ska fortsätta jobba hos dem.. men olika arbetsgivare gör på olika sätt.

• Anonym

Så vad bör jag göra? Prata med chefen? Kan dom dra mer skatt på nästa lön för att kompensera det här eller?

Om jag inte jobbat något alls tidigare i år, då kanske det hade varit rätt att inte dra skatt?

Jag vet inte hur mycket jag har tjänat hittills i år eftersom jag var timanställd då också. Det kan vara allt mellan 10-20 000 bara.. pluggade innan. För några år sedan minns jag att om man tjänade under 16*** kr på året så behövde man inte betala skatt, eller nåt sånt. Om det fortfarnade gäller så vet jag inte om jag har tjänat så mycket/lite. Jag betalde skatt på förra timanställningen
    Åh vad krångligt det ska vara!!

• B2011
    Anonym skrev 2010-10-27 15:18:25 följande:
    Så vad bör jag göra? Prata med chefen? Kan dom dra mer skatt på nästa lön för att kompensera det här eller?

Om jag inte jobbat något alls tidigare i år, då kanske det hade varit rätt att inte dra skatt?

Jag vet inte hur mycket jag har tjänat hittills i år eftersom jag var timanställd då också. Det kan vara allt mellan 10-20 000 bara.. pluggade innan. För några år sedan minns jag att om man tjänade under 16*** kr på året så behövde man inte betala skatt, eller nåt sånt. Om det fortfarnade gäller så vet jag inte om jag har tjänat så mycket/lite. Jag betalde skatt på förra timanställningen
    Åh vad krångligt det ska vara!!
    Ja de kan dra mera skatt på nästkommande lön för att kompensera.
  • Anonym

Din semesterersättning betalas ut först då din anställning avlutats, om den inte avslutats betalas semesterersättningen ut först vi semesterrullningen vanligtvis den 31/3 eller i samband med semesterledighet.

Semesterlagen förändrades från och med detta intjänandeårets början.

Skatteavdrag görs inte på inkomst under 1400 kr per månad generellt. Dock finns det avvikelser här både i löneprogram och andra överenskommelser.

Svar på tråden Varför drogs inte skatten? Och semesterersättning?