• Anonym

Varför drogs inte skatten? Och semesterersättning?

Jag är timanställd med en lön på 105kr/h. Förra månaden jobbade jag 11.5 timme (började i slutet av månaden). Jag räknade ut vad jag skulle få innan lönen kom och förväntade mig den summan. Typ 105*11.5=1207,5 och så -33% skatt = ca 809kr.
    När lönen kom igår så förväntade jag mig 809kr men jag fick mer, och eftersom jag inte fick någon lönespec förrän idag så antog jag att det var semesterersättning eller nåt..

Men när jag fick lönespecen idag så visade det sig att jag helt enkelt fått 1207,5 rakt av.
    Varför drogs ingen skatt tro? Och hur funkar de där med semesterersättning? Ska den utbetalas varje månad när man jobbar timmar eller? Har ingen att ringa idag så jag får fråga på jobbet imorn, men jag är nyfiken nu.. det är ju ändå -400kr. Hårt!

• Svar på tråden Varför drogs inte skatten? Och semesterersättning?
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-10-27 15:25:53 följande:

Din semesterersättning betalas ut först då din anställning avlutats, om den inte avslutats betalas semesterersättningen ut först vi semesterrullningen vanligtvis den 31/3 eller i samband med semesterledighet.

Semesterlagen förändrades från och med detta intjänandeårets början.

Skatteavdrag görs inte på inkomst under 1400 kr per månad generellt. Dock finns det avvikelser här både i löneprogram och andra överenskommelser.

Okej, semesterersättningen är OK då

Men, jag har ju tjänat pengar tidigare iår. Borde inte det spela någon roll? Jag kan ju inte få "skattefri" lön utan isåfall kommer väl det som restskatt sen då?
  • B2011
    Anonym skrev 2010-10-27 15:25:53 följande:

Din semesterersättning betalas ut först då din anställning avlutats, om den inte avslutats betalas semesterersättningen ut först vi semesterrullningen vanligtvis den 31/3 eller i samband med semesterledighet.

Semesterlagen förändrades från och med detta intjänandeårets början.

Skatteavdrag görs inte på inkomst under 1400 kr per månad generellt. Dock finns det avvikelser här både i löneprogram och andra överenskommelser.

Det där stämmer inte heller helt. Man kan få semesterersättnignen antingen när man slutar, i samband med ledighet eller direkt på tijmlönen.
  • Raskask
    Anonym skrev 2010-10-27 15:27:19 följande:

Men, jag har ju tjänat pengar tidigare iår. Borde inte det spela någon roll? Jag kan ju inte få "skattefri" lön utan isåfall kommer väl det som restskatt sen då?
    Det kan bli restskatt, men det förutsätter ju att din tidigare arbetsgivare betalat precis på öret, och du inte har några som helst tex ränteutgifter, eller andra avdrag. Du kan ju också be din arbetsgivare drar lite extra nästa gång.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-10-27 15:27:19 följande:

ja alltså restskatten är ju inget dyrare än den vanliga skatten, antingen betalar du nu(ber den korrigera och dra extra skatt vid nästa lön) eller så skiter du i det och betalar den lilla restskatten till skatteverket nästa sommar.

Du kan ju ringa lönekontoret och höra hur de brukar göra, ofta måste man själv be om att de ska dra full skatt trots låga inkomster. ex. om man har fler jobb. kommer du även i fortsättningen tjäna väldigt olika mycket varje månad tycker jag du skulle kunna be dem dra full skatt iaf nånstans i närheten av 28-30% för att vara säker på att slippa betala restskatt(för om det blir tokigt lite granna varjemånad blir det ju till slut en rätt stor summa som ska in nästa sommar. 
    sen är det ju roligare att få tillbaka skattepengar än att behöva betala in dom (=
  • B2011
    Anonym skrev 2010-10-27 15:42:59 följande:
    ja alltså restskatten är ju inget dyrare än den vanliga skatten, antingen betalar du nu(ber den korrigera och dra extra skatt vid nästa lön) eller så skiter du i det och betalar den lilla restskatten till skatteverket nästa sommar.

Du kan ju ringa lönekontoret och höra hur de brukar göra, ofta måste man själv be om att de ska dra full skatt trots låga inkomster. ex. om man har fler jobb. kommer du även i fortsättningen tjäna väldigt olika mycket varje månad tycker jag du skulle kunna be dem dra full skatt iaf nånstans i närheten av 28-30% för att vara säker på att slippa betala restskatt(för om det blir tokigt lite granna varjemånad blir det ju till slut en rätt stor summa som ska in nästa sommar. 
    sen är det ju roligare att få tillbaka skattepengar än att behöva betala in dom (=
    Fast med restskatten kommer ju räntan till, så nog blir det dyrare allt.
  • Anonym

Jag har mailat min chef nu och frågat hur jag ska göra för att det ska dras skatt.. jag har inga kontaktuppgifter till lönekontoret. Jag slängde in en fråga om semesterersättningne också.

Tack för era svar!

• Anonym

äh.. det där.. folk är så rädda för räntan, det är en vääldigt låg ränta och om man inte har typ 100 000 i skatteskuld så blir det ju knappt några räntepengar några ören hit/dit. iaf inte om man betalar in direkt när man får restskattebeskedet. det som kan bli dyrt är ju om man INTE betalar vid beskedet utan skjuter upp det, DÅ lägger de på rejält.

• Anonym
    B2011 skrev 2010-10-27 15:30:57 följande:
    Det där stämmer inte heller helt. Man kan få semesterersättnignen antingen när man slutar, i samband med ledighet eller direkt på tijmlönen.

Du kan inte få din semesterersättning direkt på timlönen , så fungerade det förrut tom förra semesteråret men inte längre. De arbetsgivare som gör så följer inte semesterlagen - de gör fel
  • B2011
    Anonym skrev 2010-10-27 15:48:17 följande:
    Du kan inte få din semesterersättning direkt på timlönen , så fungerade det förrut tom förra semesteråret men inte längre. De arbetsgivare som gör så följer inte semesterlagen - de gör fel
    Jodå det kan man fortfarande.
  • B2011
    Anonym skrev 2010-10-27 15:48:17 följande:
    Hittar inget som säger att man inte får det i semesterlagen.
Svar på tråden Varför drogs inte skatten? Och semesterersättning?