• Sociolog Erik Löfmarck

Mammor sökes i Sthlm (för intervju, SF-bio checkar i potten)

Mammor sökes till en sociologisk undersökning om barnmat (och om alla goda råd man får som förälder).

Är du mamma?
    Är ditt barn mellan 6 och 18 månader?
    Bor du tillsammans med barnets far?
    Bor du innanför "tullarna" i Stockholm?

Då är det dig jag söker!

Mitt namn är Erik Löfmarck, jag är doktorand i sociologi vid Södertörns högskola och Uppsala universitet. Jag gör en intervjuundersökning av hur mödrar tänker och gör när det gäller barnmat. Min övergripande fråga är hur risker upplevs och hanteras i vardagslivet, och föräldraskap och barnmat är det specifika område jag valt att studera detta på. Under intervjun ställer jag öppna frågor, exempelvis:

Vad är nyttigt, vad är farligt? Vad vet egentligen experterna? Vem lyssnar man på, och vem får man ta med en nypa salt? Pratar man om barnmaten med sambon/maken, och på vilket sätt? Gör man annorlunda nu, jämfört med första barnet?

Dina svar behandlas förstås konfidentiellt!

Inga uppgifter som på något vis kan kopplas till dig kommer att publiceras i studien. För att säkerställa dessa och andra etiska aspekter granskas forskningsprojektet av regionala etikprövningsnämnden i Uppsala (www.epn.se). Ersättningen är blygsam, två biocheckar utgår dock som symboliskt tack för din insats. Och jag håller förstås med kaffe och fikabröd! Resultatet kommer att presenteras i form av en avhandling (bok) under 2013. Självklart får du också ett exemplar av denna.

Är detta något för dig?

Kontakta gärna mig för att anmäla intresse eller för mer information:

Erik Löfmarck
    E-post: erik.lofmarck@sh.se
    Telefon: 0708 - 734 682
    Södertörns Högskola
    141 89 Huddinge 

Du svarar helt fritt, och endast på de frågor du känner dig bekväm med.

Intervjun tar ca 60 till 80 minuter i anspråk, och den genomförs där det passar dig bäst. Kanske i din bostad, men lika gärna på ett lugnt kafé – du väljer! De personer jag redan intervjuat (på prov) har samtliga tyckt att detta är intressant att prata om - frågorna är av det slag man ändå funderar över och kanske diskuterar med vänner och bekanta.

Svar på tråden Mammor sökes i Sthlm (för intervju, SF-bio checkar i potten)