• Lenilus

Har du fått havandeskapspenning och vad jobbar du med?

Ja, jag undrar hur ni andra fått era "fall" bedömda och vad ni jobbar med? Jag undrar liksom vad de inte förstår i min ansökan, som gör att jag inte blir beviljad. Så, vill bara kolla lite det allmänna läget.

• Svar på tråden Har du fått havandeskapspenning och vad jobbar du med?
  • Snigelmamman

Jobbar som elevassistent och fick godkänt efter att ha överklagat det första negativa beslutet.

• eragylf

Jag jobbar som personlig assistent och fick min havandeskapspenning beviljad direkt.
    Har du några frågor? Hjälper gärna till och svarar så gott jag kan!

• Lenilus

Ja, jag jobbar i livsmedelsbutik, i kassan. Tyckte att jag beskrev min arbetsuppgifter på ett bra sätt i ansökan och även min chef skrev en beskrivning, plus ett intyg att jag inte kan omplaceras osv. Arbetet är tungt och jag förstår inte hur man inte förstå det. Jag har redan kämpat med min rygg på jobbet sedan länge och även annars i mitt liv och vet att jag kommer inte orka jobba tiden ut. Började störtböla när jag läste brevet idag. Jag ska överklaga, men vet inte vad jag ska skriva för att det ska bli beviljat denna gång. Så alla tips ni har mottages tacksamt.

• Anna8102

Jag jobbar som personlig assistent och fick beviljat på en gång jag också. Men jag har ett väldigt tungt jobb, lyfter en tolvåring 20-40 ggr på en dag plus att jag jobbar ensam och kan inte få ngn hjälp.

Har du varit VÄLDIGT tydlig med vad du gör som är tungt, dvs skrivit ner i detalj de olika momenten du utför under en dag?

Drömmen är på väg att bli sann!! BF 8/2-11
  • Lenilus
    Anna8102 skrev 2010-10-27 17:28:32 följande:
    Jag jobbar som personlig assistent och fick beviljat på en gång jag också. Men jag har ett väldigt tungt jobb, lyfter en tolvåring 20-40 ggr på en dag plus att jag jobbar ensam och kan inte få ngn hjälp.

Har du varit VÄLDIGT tydlig med vad du gör som är tungt, dvs skrivit ner i detalj de olika momenten du utför under en dag?
    Ja, så gott det går har jag beskrivit. Dock är det svårt att avgöra antal tunga lyft som man måste uppge. Det är olika från dag till dag hur pass många tunga lyft det är, men allt sammantaget på en dag så är det jätte slitande för ryggen, även för en icke gravid. Får väl knåpa ner det igen, om än mer detaljerat och be min chef skriva ännu bättre beskrivning.
  • Vildänglarnas mamma

Har fått beviljad havandeskapspenning 2ggr av 2 utan problem. Har jobbat som vårdare då. Nu studerar jag så det har aldrig varit aktuellt under denna graviditet.

• LillaFsMamma

Jag jobbar på Rusta.
    Både kassa arbete + ute på golvet .. Mest kassa arbeten med många tunga lyft + att vi ej har tillgång till Stolar i kassan utan får stå upp.

Beskrev hur en typsik arbetsdag såg ut och vad som extra jobbigt .. Skickade med en blankett om omplacering vilket ej kunde genomföras på denna arbetsplats då jag redan hade dom "lätta" uppgifterna (som min arbetsgivare fyllde i )

Fick beviljad heltid´s havandeskapspenning från och med 1nov-8dec.

• Lenilus
    LillaFsMamma skrev 2010-10-27 17:32:54 följande:
    Jag jobbar på Rusta.
    Både kassa arbete + ute på golvet .. Mest kassa arbeten med många tunga lyft + att vi ej har tillgång till Stolar i kassan utan får stå upp.

Beskrev hur en typsik arbetsdag såg ut och vad som extra jobbigt .. Skickade med en blankett om omplacering vilket ej kunde genomföras på denna arbetsplats då jag redan hade dom "lätta" uppgifterna (som min arbetsgivare fyllde i )

Fick beviljad heltid´s havandeskapspenning från och med 1nov-8dec.
    Ja, precis så skrev jag med, inte hjälpte det... 
  • Anna8102
    Lenilus skrev 2010-10-27 17:31:27 följande:
    Ja, så gott det går har jag beskrivit. Dock är det svårt att avgöra antal tunga lyft som man måste uppge. Det är olika från dag till dag hur pass många tunga lyft det är, men allt sammantaget på en dag så är det jätte slitande för ryggen, även för en icke gravid. Får väl knåpa ner det igen, om än mer detaljerat och be min chef skriva ännu bättre beskrivning.
    När jag beskrev min dag så utgick jag från en väldigt tuff dag. Inget säger ju att inte alla dagar blir så...
    Jag kunde inte heller säga antalet lyft per dag, därför skrev jag 20-40 stycken. Hur tungt det är får man ju räkna på det tyngsta man bär.
    Sen är det viktigt att poängtera om man inte kan få ngn hjälp, om du inte kan få det. Har du möjlighet att ta raster och vila ngt på dagarna, tex.
    Drömmen är på väg att bli sann!! BF 8/2-11
  • SBM

Jag arbetar som brevbärare och blev beviljad på 100% med första barnet, denna gången med andra barnet är jag bara beviljad 50% trots att jag skickat in samma papper och uppgifter.
    Jag har överklagat och väntar nu på svar. Jag är sjukskriven på 100% sedan 1 månad tillbaka och FK har beviljat den så jag hoppas att min HP överklagan blir beviljad på 100% så jag slipper gå sjukskriven tiden ut.
    Jag undrar lite hur dom tänker på FK..... 

Svar på tråden Har du fått havandeskapspenning och vad jobbar du med?