• PennyJenny

Så ledsen, måste börja ge ersättning :(

Idag var sista vägningen innan sonens utskrivning från hemsjukvården. Han är 2 månader gammal nu och har sista tiden gått upp dåligt i vikt. Nu bara 90 gram på en vecka. Känner mig så ledsen och "oduglig" på nåt vis som inte kan ge min son den mat han behöver. Överallt proppas man ju full med info om hur bra bröstmjölken är osv också.  Men vilket upplägg tror ni är bäst, att ge två fulla mål ersättning per dygn eller erbjuda ersättning efter 10 min amning? Jag hade dessa båda alternativen att välja på. Han fick prova att ta flaskan på sjukhuset med Nan1 i och det gick jättebra, men nu verkar han ha fått magknip :/

• Svar på tråden Så ledsen, måste börja ge ersättning :(
  • Mollan2

Vet precis hur du känner. Min lilla tjej gick ner för mkt i vikt efter förlossningen, k-snitt, och vi gjorde amningsvikt som visade att hon inte fick nåt alls. Fick börja tillmata och hon gick ändå inte upp tillräckligt. Pumpade för att stimulera produktionen i 3 veckor, men det ökade inte tillräckligt ändå... Tyckte det kändes superjobbigt att hon inte fick tillräckligt från mig och att vi behövde ge henne extra. Nu ammar jag henne innan varje mål så får hon själv avgöra hur mycket extra hon behöver på flaska. Ammar ca 15 min på varje bröst. Hon får i sig en del, men tar alltid emot från flaskan efteråt. Har nu vant mig vid situationen och har inte längre dåligt samvete, för hon får ju i sig, bara det att allt inte är från mig. Kan fortfarande bli lite ledsen när jag tänker på det, men det jag försöker säga är att man kommer över det och går vidare! Det viktigaste är ju att ens barn mår bra och numera är ju ersättningen jätte bra. Det är jobbigt hur mycket press det ligger i amningen, det viktigaste är ju att din lilla bebis mår bra och det gör han ju när ni vet att han behöver mer och ger honom det!
    Lycka till och hoppas att du känner dig bättre till mods snart!

• PennyJenny

Tack för alla svar. Problemet är alltså inte att jag har för lite mat, för mat har jag så det räcker (och blir över!). Problemet är att han inte går upp i vikt av min mjölk, jag personligen tror att det beror på att han inte lyckas tömma bröstet och därmed inte får i sig den feta mjölken. Hans blöjor är alltid ordentligt kissiga och han bajsar som han ska, det är bara vikten som sista veckorna blivit sämre och sämre. Så nu fick han börja med ersättning enl neo för han har gått upp för lite under för lång tid...

Ska göra som ni tipsar om och erbjuda flaskan efter varje måltid. Vill ju verkligen inte förstöra amningen.

• mina12

Har han fått calogen? Det kan ju vara bra att komplettera amningen med. Det behövs ju bara väldigt små mängder, så det kan man nog till och med ge på sked/spruta/kopp, om man vill slippa blanda in flaskan.

Vår tjej tog inte flaskan (vi försökte inte jättemycket) när hon var bebis. Hon åt också för lite, så vi fick putta i henne lite extra sondnäring (infatrini) efter varje amning. För det mesta gav vi det med spruta, ca 20ml/gång. Hemsjukvården var emot att vi gav det med spruta i munnen, för det är inte naturligt, som de sa, men det struntade vi i.

Magknip är nog ganska vanligt i den där åldern och brukar ge sig med tiden. Vi gav både semper magdroppar och minifom och inbillade oss iallafall att det hjälpte lite.

Lycka till och gör nu det som känns bäst med magkänslan!

• ApelsinKiwiBanan

När han ammat kan du pumpa ut mjölk då?

Jag hade testat att mata på med bröstmjölk också.. för att se om han är mer hungrig men inte riktigt orkar med att amma.

Vad jag hört av dietisterna på arbetet så är det ytterst få som har "dålig" mjölk och dessutom finns det Calogen (fett, vilket dietister/läkare kan skriva ut) som man kan berika med dvs. det tordes finnas andra sätt att få igång en viktuppgång - modersmjölk är det bästa i de allra flesta lägen och vill du amma och inte ge ersättning sök andra vägar.

• yes79

Jag fick också barn förtidigt och fick efter en månad på läkarens inrådan börja tilläggsmata efter ha slutat sondmata och bara ammat i ca 2 veckor bara! Detta efter ha testat Calogen, men det vart hon så dålig i magen av att hon inte gick upp alls tyvärr! Det var jobbigt att det inte räckte med min mjölk men det kändes ju bra att hon började gå upp bättre så vi äntligen blev utskrivna från Neonatalen. Tyvärr lyckades jag bara amma på trots en massa pumpande ännu en månad då dottern föredrog flaskan och min mjölk sinade av all matstress. Jag kände mig så skyldig när jag till slut slutade helt då dottern bara skrek när jag försökte amma henne.

Dock känner jag nu i efterhand att det gick ju bra ändå med ersättningen, vi mådde båda bättre när vi slapp oroa oss för vikten nåmer, dottern är snart 7 månader och har aldrig varit förkyld ens hittills och hon har tom gått upp så bra och kommit ikapp att hon ligger på BVCs mittennormalkurva nu!

Hoppas att amningen går bra för dig och det låter klokt att amma oftare och erbjuda flaskan efter bröstet, det kanske inte behövs tillägg nåmer när han blir större och starkare.

• IrisBlå

Jag är ju lite i samma sits som du Jenny... Inte att han går upp dåligt i vikt, men jag får mata till med ersättning när jag tycker att han inte verkar nöjd efter amningen. Sonden har vi varit utan nu i nästan en vecka snart och amningen fungerar fint. Dock orkar han bara äta på ena bröstet ibland och får då 40 ml ersättning efteråt, och ibland är han inte riktigt nöjd efter att ha ätit från båda brösten och då matar jag till med ca 20 ml.
    Jag hade också dåligt samvete i början för att han inte enbart får min mjölk, men när jag ser att han blir mätt och nöjd efter ersättningen så tänker jag att hellre att han mår bra. Glad

• Underbara ungar

Amma först och flaska sen.
    Somnar han vid bröstet? Väck honom, massera handen, dra lite lätt i armen..
    Sugteknik?

Min sista är prematur och han hade en tendens att somna vid bröstet, så det va ett evigt väckande och ett evigt ammande. Jag har tre barn och den som rimligtvis inte skulle kunna bli ammad pga prematur födsel är den som jag har lyckats bäst med!

Har du en pump?
    Amma först och sen sätter du dig o pumpar, allt för att  öka produktionen!

Axel o5o92o * Enya o7o824 * Isaac o91211
  • hannis

Kan du inte pumpa lite innan varje amning så att den fetare mjölken kommer fortare? Har du pratat med amningshjälpen?

• PennyJenny

Hej alla!

Och tusen tusen tack för att ni svarat mig, jag har verkligen lusläst svaren och tar till mig allt ni skriver!

Jag har pumpat efter varje amning fram tills sonden drogs för 10 dagar sedan, pumpen är idag tillbakalämnad till neo så jag har bara en halvkass handpump hemma. Hon tyckte inte jag skulle pumpa efter varje måltid för mat har jag och pumpar jag så kommer han aldrig åt den feta mjölken. Han har haft tillskott av Calogen (har även nu) på 1 ml per måltid men har inte ökat nämnvärt för det... Vet inte om han har fel grepp eller vad det beror på, använder amningsnapp och försöker se så han har tungan rätt men det är jättesvårt. Han somnar ofta vid bröstet efter ett tag så jag pillar och masserar handflatan, byter blöja så han ska vakna osv. Har verkligen försökt med det mesta tycker jag och jag trodde han skulle ha ökat på fint nu sedan sist men icke.

Ska köpa babysempdroppar imorgon tänkte jag för att se om magen blir lite bättre också.

• Kazeer

En fundering, TS. Vet du med säkerhet att han får något i sig, när han ligger vid bröstet? Mitt andra barn, som var prematur och tillväxthämmad, hade sond i en månad. Dagarna innan sonden togs bort, kunde han ligga vid bröstet och jag var övertygad om att amningen gick jättebra, eftersom han verkade så nöjd där han låg och det kändes som om han sög. Men när jag vid ett par tillfällen amningsvägde honom, så visade det sig att han inte hade fått i sig någonting alls. På ena bröstet fungerade amningen bra men från det andra fick han inte i sig något alls, trots att där fanns massor av mjölk.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Så ledsen, måste börja ge ersättning :(