Ögonlaser.. någon som gjort det?
Jag undrar om det finns någon som har gjort ögonlaser??
Hur mycket betalade ni? och vart gjorde ni det någonstans? Va det värt pengarna?
Berätta gärna allt ni kan och vet!!
Tack på förhand!
Jag undrar om det finns någon som har gjort ögonlaser??
Hur mycket betalade ni? och vart gjorde ni det någonstans? Va det värt pengarna?
Berätta gärna allt ni kan och vet!!
Tack på förhand!
Skulle SÅ gärna vilja göra det men mitt synfel är inte stabilt nog för att göra det ännu. Denna rtikeln i GP nyligen kanske är lite intressant: http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.469362-allt-fler-laseropererar-ogonen
Jag gjorde det för fem år sedan. Lätt det bästa beslutet jag tagit! Ingreppet tog mindre än fem minuter per öga (2 veckor mellan ögonen) och det värkte bara lite i nån dag efteråt. På ena ögat kunde jag se perfekt dagen efter, det andra tog en vecka innan det stabiliserade sig. Det jag gjorde hette LASIK, gjorde det i Göteborg kommer inte ihåg vad stället heter men de har sin klinik i ett hus vid kopparmärra.
Det kostade 30 000 för båda ögonen men det är säkert billigare idag.
Lycka till!
tack för svaren!
Jag är mest rädd för att få komplikationer eller så om jag gör det.. Det står att det är minimal risk, men det vet man ju aldrig i förväg.. såklart. Det är ett svårt beslut tycker jag, dessutom kostar det ju himla mycket pengar, om det nu skulle misslyckas dessutom! :/
Hej! Jag gjorde en op i juni förra året. Innan op var jag riktigt närsynt och klarade mig inte utan glasögon. Jag genomförde op på Memira i Gävle. Den metod sompassade mig heter 50 second Lasic. En då ny metod som inte innebär manuella ingrepp, utan hornhinnan "hyvlas" upp och sedan laserbehandling. Prispallen 35000 kr.
Det mest fantastiska som jag gjort. Lever ett liv utan glasögon och har bättre syn än innan op. Hela ingreppet tog max 10 min totalt med förberedelser och allt. Därefter fick jag vara kvar en stund. Båda ögonen gjordes samtidigt. Klarade mig utan glasögon direkt efter op. Suddigt i några timmar efter men på kvällen såg jag på TV obehindrat. Dagen efter jobbade jag som vanligt.
Det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det tidigare! Har du möjlighet, så tas dig råd att op. Är du beroende av glasögon dygnet runt så får du garanterat en höjning av livskvalitén.
www.familjeliv.se/Forum-5-95/m50684619.html
www.familjeliv.se/Forum-5-95/m54214175.html
www.familjeliv.se/Forum-5-95/m50755410.html
www.familjeliv.se/Forum-5-95/m48601985.html
Här har du länkar på trådar som jag hittade när jag funderade om detta ämne.
Jag har själv opererat mina ögon, det kostade på Koskelas ögonklinik i Umeå 11900 kr per öga.
Idag har jag perfekt syn på höger öga. och -1.25 på vänster, jag hade -8 innan jag opererade.
Jag märker inte av det vä öga så mkt, och i samfråd med läkaren så valde vi att inte operera om det iom att jag hade så dålig syn innan. och detta verkligen är en livsförbättring, jag har ett par glasögon som jag använder när jag känner att jag behöver, typ när jag kör bil landsväg tex, eller om det är mkt mörkt ute.
Annars klarar jag mej het utan. vilket jag gör för det mesta.
I framtiden när jag dom flesta får "tantsyn" slipper jag tjorvandet med läsglas, iom att jag har kvar nedsatt syn på vä.
Det ögat läser jag redan idag bättre på nära håll än med höger, så hjärnan har ställt in sej där.
Det är verkligen underbart att inte vara BEROENDE av mina glasögon, använde mkt linser förr och det är väl oxå jobbigt i sig,
vad har du för synfel?
tack ännu en gång för era svar... jag blir bara ännu mer frestad till att göra detta.. Men som sagt, det är pengarna som stoppar mig just nu, men man kan ju faktiskt ta det på avbetalning...
Pratade med min sambo igår om detta och jag sa det att innan jag bestämmer mig ska jag besöka en klinik som utför dessa op och bli undersökt för att se om jag överhuvudtaget kan operera ögonen, det är ju inte alla som kan..
Jag är närsynt och har brytningsfel.. jag är beroende av mina glasögon och har alltid!!! fick glasögon när jag var ungefär 12 år och har sen dess haft det dagligen.. Jag har testat linser, för bara det är ju befriande, men det är inget mina ögon verkar låta mig använda.. Det gör såååå ont, så det funkar inte.. tyvärr..
Glöm inte tekniken. Den går framåt.
Jag tycker det är relevant att titta på vilken teknik som genomför laseroperationen. Det är ju trots allt precisionen i verktyget som avgör mycket (tillsammans med förundersökning och vågfrontsanalys). I övermorgon genomgår jag en s k NO CUT (LASEK)- operation och då är det Schwinds Amaris 750S som gör jobbet. Med sitt 6D tracking-system och det faktum att den med laser tar bort epitelet gör att det känns väldigt säkert. Det jag har fått reda på är att den förkortar smärttiden och minskar torrheten efteråt. Om någon vill följa hur det går för mig: synoperationen.wordpress.com
Håller med om det senaste inlägget. Man får inte glömma att utvecklingen går framåt. Vilken metod använde de sig av när du gjorde ingreppet?
Kan ibland vara jobbigt att hålla reda på och läsa på om alla olika metoder som används på den svenska marknaden. Finns ju fördelar och nackdelar med alla metoder så det är viktigt att veta vad man själv prioriterar och ta ett beslut därefter. Sen försöker ju också kliniker differentiera sig med olika marknadsföringsknep utan att det är någon större skillnad på dem.
Priserna har ju sjunkit ganska mycket de senaste åren. Många kliniker ligger på ett pris mellan 20-25 000 för båda ögonen. Sen är det många kliniker som kör kampanjer titt som tätt. Om man klipper till då så kan man komma en bra bit under 20 000 för båda ögonen.
En god idé är att gå på förundersökning på ett par olika kliniker, bestämma sig för vilken verkar mest vettig, och sedan klippa till när de kör någon kampanj. Då kan man spara en hel del pengar och samtidigt försäkra sig om att man har undersökt olika alternativ.
Om man vill få lite kött på benen när och läsa på om olika ögonlaser-metoder så tycker jag att denna länken är bra:
www.catandra.se/wiki/ct/ogonkirurgi-c
Hoppas att detta var till någon hjälp!
Jag har gjort en s.k. ICL, ett linsimplantat eftersom mitt synfel var för stort för vanlig laser. Efter att ha varit helt beroende av glasögon är friheten enorm och de 60 000 jag betalade känns som småväxel i förhållande till vad jag fått för pengarna. Känns som om jag sparat in det inom 5 år då jag tidigare lagt minst 10 000 om året på glasögon, slipade solglasögon och linser. Opererade mig på Memira i Göteborg, och hade i princip kunnat köra därifrån 1 timme efter op. Enda komplikationen var huvudvärk unde ett par veckor efter att ha vistats i solljus.
TILL DIG SOM HAR GJORT REFRAKTIV KIRURGI !!!
Hej!
Jag är optikerstident och just nu skriver jag mitt examensarbete som handlar om refraktiv kirurgi (ögonlaserbehandling)
I länken nedan så finns det några frågor, som du kan svara på. Enkäten görs för att bedöma hur nöjda patienterna är, det är anonymt och frivilligt men jag blir tacksam om du ställer in dig!
Det tar inte mer en 5 minuter att besvara frågorna!
Tack på förhand!
docs.google.com/forms/d/1QS_LgfkGUf0gMXJI696v_R3gAr6RgwzqL4nq3zWD_-o/viewform