Snabbutredning? (långt)
För 7 år sedan inför p-pillerstart fick jag reda på att jag hade/har har förhöjd testosteronhalt, men det var inget mer med det och jag fick börja på p-piller. I juni i år när jag ville förnya mitt recept på p-piller på ny mottagning och med ny barnmorska nämnde jag beskedet jag fått för 7 år sen och min oro över detta eftersom jag läst vad det kan bero på och få för konsekvenser i försök att få barn. Fick då göra ett vaginalt ultraljud som visade att jag har det klassiska pärlbandet kring mina äggstockar och då även andra symptom på PCO-s. Det blev inget konstaterande från barnmorskans sida att jag hade/har PCO-s men hon menade på att det var rätt säkert och att jag skulle kontakta henne igen när det blev frågan om att försöka få barn eftersom jag "nog lär behöva det".
Eftersom diskussionerna gått varma här hemma med att försöka få barn länge bestämde jag mig för att sluta med de nya p-pillerna i mitten på juli och invänta eventuell mens (har dock aldrig kunnat få mens på egen hand). I slutet på september kände jag att jag behövde kontakta barnmorskan igen och vi fick då en tid till igår. Väl där upprepades detta om den starka misstanken kring PCO-s och att jag gått utan p-piller mer än tre månader utan mens. Hon gjorde då ett nytt VUL som inte visade något annat än det vi sett i juni - många stora äggblåsor men inget tecken på ägglossning eller graviditet.
Därefter gjorde vi upp en plan tillsammans - äta en karta p-piller, vänta på blödning och därefter starta med Pergotime, enkel dos. Skulle jag inte få mens på egen hand månaden därefter skulle jag kontakta henne igen angående doshöjning och skulle jag få egen mens men inte bli gravid skulle jag fortsätta på samma sätt två gånger till och därefter kontakta henne. Skulle dessutom göra ett blodprov veckan efter ägglossning om enkel dos av Pergotime skulle fungera (logiskt sätt i andra omgången).
Jag minns ju att jag läst hundratals trådar om att det är omöjligt att få till utredningar utan att minst försökt 1 år och att ingen hjälp ges innan dess och att det också är svårt att få till något därefter. Nu sitter jag och funderar om bara jag varit med om en sådan här "snabbutredning"?
Vill höra erfarenheter från er andra och diskutera hur man nu går tillväga när Pergotime är restnoterat och hur det egentligen fungerar med ägglossning under behandling med Pergotime. Kan man utgå från att, om det nu fungerar, ägglossningen sker 14 dagar efter första mensdagen? Fungerar ägglossningstest när man har PCO-s och behandlas med Pergotime? Frågorna är många helt enkelt!
Alla frågor, svar och olika erfarenheter uppskattas!