• Isbit

Tvättstuga

Om ni skulle göra en ny tvättstuga. Vad skulle ni absolut ha då som ni saknar nu eller som ni redan har osm ni tycker är bra?

• Svar på tråden Tvättstuga
  • mammaNena

en mangel så man kan mangla lakan! alt en sån som oftast iaf finns på äldreboende, så man kan dra lakanden.

• Isbit

ingen som har några tvättstugedrömmar?

• Jeaney71

Har redan min drömtvättstuga! Bänkytor är viktigt tycker jag. Skönt med ordentligt med yta för att vika ihop tvätt mm. "Torkställning" i taket - oumbärlig när man behöver plats att göra annat än att torka tvätt också i tvättstugan.

• Nightswimmer

Jag skulle vilja ha mycket torkmöjligheter! Både torktumlare, torkskåp och linor i taket (ev. med en kompletterande fläkt, som gör att lin-torkningen går lite lättare)! Och så en stereo som jag kan koppla in mp3-spelaren till. Jag tänker att det nog skulle bli roligare att stryka om jag kunde lyssna på ljudböcker

Ett riktigt bra sorteringssystem skulle jag också vilja ha! Och så ett bord där jag kan vika och sortera upp alla kläder innan de ska tillbaka till garderoberna.

♥ H 2008-06-15 ♥
  • k girl

Jag inredde en tvättstuga förra året och så här tänkte vi.
    Vi valde att köpa tvättstuge- och köksinredning från IKEA till vårt lilla utrymme som trots allt är en väldigt arbetsvänlig tvättstuga. Vi har tre skåp, 40, 60 och 40 breda varav det mittersta är ett diskbänksskåp med utdragbar låda. Vi valde att sätta dit en porslinsho istället för en konventionell tvättstugediskbänk. Där under har vi ställt papperskorgen - underbart sätt att utnyttja utrymmet!

I det ena skåpet finns en utdragbar strykbräda. Tyvärr verkar den ha utgått från IKEA, jag säger tyvärr, för så benägen att stryka som jag är nu har jag aldrig varit. Det är underbart att bara dra ut den där istället för att stå och bängla med en konventionell strykbräda. Men det finns vägghängda strykbrädor, och det är alltså ett av mitt bästa tips för en lättarbetad tvättstuga! Ovanför detta ska vi ha - detta har ännu inte gjorts - ett par hyllplan samt en stång för att hänga handduk, trasor o dyl.

Till höger om detta har vi tvättmaskin och torktumlare. De står under en bänk, också från IKEA, som är täckt med en rostfri plåt. Också en produkt som har utgått. För oss var det mest fördelaktigt att göra på det här sättet, istället för att ha en "maskinpelare", för att maxa bänkutrymmet. Ovanför bänken har vi hängt två vägghängda torkställningar typ dessa: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10177178. Dessa är jag också mycket nöjd med, de är perfekta för att hänga upp kläder som man hängt på galgar, typ skjortor och blusar.

På motsvarande sida har vi en arbetsbänk (Antoniusserien), och där under tre ställningar med hjul och tvättsäckar. En 40 grader, en ljus 60 och en mörk 60. Det enda som saknas är en för känslig tvätt typ ull och silke.

Det jag gillar med min tvättstuga är som sagt den praktiska strykbrädan, de goda tvättsorteringsmöjligheterna och att den ser så fräsch och icke tvättstugeaktig ut. Skåpinredningen är t ex i björk. Jo, och att vi har ventilation vilket gör att tvätten torkar fort!

• Isbit

Det är lite svårt tycker jag med hur man ska hänga tvätten. Är inte så snyggt med linor över hela tvättstugan.
    Vi tänker iaf ha ett torkskåp. men det räcker ju itne långt med tre ungar. Här tvättas det ju hela tiden.
    Blir väl kanske några såna vägghängda som man kan fälla undan när dom inte används

• k girl
    Isbit skrev 2010-10-28 10:23:56 följande:
    Det är lite svårt tycker jag med hur man ska hänga tvätten. Är inte så snyggt med linor över hela tvättstugan.
    Vi tänker iaf ha ett torkskåp. men det räcker ju itne långt med tre ungar. Här tvättas det ju hela tiden.
    Blir väl kanske några såna vägghängda som man kan fälla undan när dom inte används
    Vägghängda tycker jag har varit superbra. Annars har vi en torkställning som vi fäller ut vid behov.
  • mammaNena
    men det finns ju sånna linor du kan dra ut. då är det ju bara att ha en krok i andra sidan rummet, sen när de är färdig använt är det ju bara att kroka loss, så rullas de in automatiskt.
  • Isbit
    mammaNena skrev 2010-10-28 21:00:56 följande:
    men det finns ju sånna linor du kan dra ut. då är det ju bara att ha en krok i andra sidan rummet, sen när de är färdig använt är det ju bara att kroka loss, så rullas de in automatiskt.
    Fast det blir ju aldrig färdiganvänt. Hänger tvätt jämt ju
  • Kika77

Vi renoverade för ett halvår sen och jag faktiskt älskar min tvättstuga Glad
    Den är inte stor men väldigt funktionell enligt mina behov (2 killar 4 och 7år= mycket tvätt).

Ena väggen har en Antonius-stapel från Ikea i hörnet med en back för varje typ av tvätt som vi kör (vi har 3 stora backar och 4 små), aldrig mer att vi behöver sortera och leta tvätt från en tvätthög, bara ta en back när den är full.

På sidan har vi Antonius fällbara tvättställningar, två i bredd och två där under (de undre används bara när det tvättas extra mycket) dom sväljer HUR mycket som helst känns det som. Dessutom är det perfekt att kunna hänga lakan mm på dom. Ser städat ut ävenom det hänger tvätt

Under torkställningarna har jag två plastkorgar (tubtrugs) för ren tvätt, en för underkläder som ska sorteras och en för styrk och viktvätt. Lätt att bära med till tv-n när dom blir fulla .

Andra väggen har tvättmaskin, en djup tvättho, skåp och lådor, ordentlig, bänkskiva, ett högskåp för handdukar och sängkläder. Mellan två väggskåp gjorde vi ett mellanrum på en 50 cm där vi satte klädstång för att kunna torka vissa plagg på galgar. Rakt under (under bänkskivan) gjorde vi också ett mellanrum för en Antonius tvättsäck på ställning med hjul. I den slänger vi tvätt som är mer skrymmande som kanske heller inte heller behöver tvättas direkt. Täcken vid säsångsbyte, påslakan, handukar mm.

Dessutom så har vi köpt en ordenlig luftavfuktare och det är nog det bästa köpet. Det är ständigt varmt där inte och tvätten torkar SÅ bra, så satsa på en sån istället för torkskåp.

Ja, svårt att nämna nåt jag tycker är bäst men jag kan rekommendera luftavfuktaren, bra tvättsortering och torkmöjliheter.

Lycka till!

• Disco
    Men måste en tvättstuga vara "snygg". vem tittar in där förutom ni i familjen? och vad spelar det för roll? Huvudsaken är väl att tvättstugan känns fräsch, är lätt att rengöra, samt funktionell gällande torkställen, vikställen och strykning (om man nu ägnar mycket tid åt detta vill säga). men just SNYGG är inte det första iaf jag tänker på när jag kliver in i nån annans tvättstuga...8om jag nu skulle ha en sådan extrem lust att göra det...)
  • Isbit
    Disco skrev 2010-11-03 15:52:08 följande:
    Men måste en tvättstuga vara "snygg". vem tittar in där förutom ni i familjen? och vad spelar det för roll? Huvudsaken är väl att tvättstugan känns fräsch, är lätt att rengöra, samt funktionell gällande torkställen, vikställen och strykning (om man nu ägnar mycket tid åt detta vill säga). men just SNYGG är inte det första iaf jag tänker på när jag kliver in i nån annans tvättstuga...8om jag nu skulle ha en sådan extrem lust att göra det...)
    Om man ändå gör en  ny tvättstuga så gör man det väl hellre snygg och funktionell än ful och funktionell?
    Eller kanske inte du?
Svar på tråden Tvättstuga