Är det normalt att ett barn slår sina föräldrar?
Ställer frågan eftersom min dotter, 2 år och 9 månader, smällde till sin pappa i ansiktet ikväll, två gånger. Till saken hör att han är bortrest måndag till fredag, varje vecka, i jobb. Han brukar försöka komma en kväll mitt i veckan enbart för att träffa sina barn en liten stund, så då är det självklart extra trist när något sånt här händer. Min dotter är väldigt snäll i normala fall, hon vet att man inte ska slåss eller knuffas och liknande. Hon slogs eller nöps inte ens som bebis men på senare tid har hon då och då fått "fan i blicken"; eller hur man ska uttrycka det. Hon har smällt till sin lillebror vid 2-3 tillfällen också, trots att hon vet att det är fel. Min man menar att hon fick en helt konstig blick när hon slog till honom trots att han sa nej, att hon liksom var "programmerad" för det. Är detta en normal del av trotsålders-experimenterandet, tycker ni? Och hur ska man reagera? Vi var chockade och arga och man kunde se på henne att hon hade grym ångest under hela middagen, hon ömsom sa förlåt, ömsom fortsatte att vara bråkig och argsint. Vi pratade mycket om att detta inte är okej, kanske för mycket..? VAd är rätt och vad är fel i detta fall? Säkert kommer hon att prata om det många gånger i morgon, hon brukar ofta spontant lova att inte göra dumma saker och så händer det ändå (hon är ju trots allt väldigt liten så jag brukar inte göra så stor sak av det, men detta känns lite som en varningssignal).
Varken min man eller jag har nånsin slagit till våra föräldrar, det var bara inget man gjorde när vi var små, inbillar jag mig i alla fall. Eller också är det för att vi bägge har utländsk bakgrund, vi fick lära oss att ha nån sorts respekt för våra föräldrar (för dem var det däremot OK att slå oss!).
Tacksam för lite input som kan skingra min förvirring .