• acj01

Havandeskapsansökan... jösses!

Hej!

Oj vad krångligt det var med ansökan känner jag... Jobbar som sjuksköterska och hur beskriver man en sjuksköterskas arbetspass? Ett pass ser ju aldrig likadant ut... har försökt att ge en övergripande beskrivning men hur djupt skall man gå in i vad omvårdnadsarbetet innebär? Vad tror ni om detta, räcker det?

"Min arbetsplats är en medicinavdelning och här har majoriteten av patienterna ett stort omvårdnadsbehov och behöver hjälp med det mesta som t.ex. tvättning, påklädning, toalettbesök, mobilisering, och matintag. För att kunna utföra dessa arbetsuppgifter krävs det ofta tunga lyft och inte sällan befinner man sig i trånga utrymmen i obekväma ställningar."

Kan ju iof kika lite på hur chefen kommer att beskriva i sin del... är det ngn som har erfarenhet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-25 17:09
    25/11 Så idag fick jag mitt svar =) Godkänd blev min ansökan!

• Svar på tråden Havandeskapsansökan... jösses!
  • Tutti Mutti
    acj01 skrev 2010-10-27 21:07:02 följande:
    Hej!

Oj vad krångligt det var med ansökan känner jag... Jobbar som sjuksköterska och hur beskriver man en sjuksköterskas arbetspass? Ett pass ser ju aldrig likadant ut... har försökt att ge en övergripande beskrivning men hur djupt skall man gå in i vad omvårdnadsarbetet innebär? Vad tror ni om detta, räcker det?

"Min arbetsplats är en medicinavdelning och här har majoriteten av patienterna ett stort omvårdnadsbehov och behöver hjälp med det mesta som t.ex. tvättning, påklädning, toalettbesök, mobilisering, och matintag. För att kunna utföra dessa arbetsuppgifter krävs det ofta tunga lyft och inte sällan befinner man sig i trånga utrymmen i obekväma ställningar."

Kan ju iof kika lite på hur chefen kommer att beskriva i sin del... är det ngn som har erfarenhet?
    hej.
    Allt beror på vilken handläggare på försäkringskassan du får.
    Så sjukt. Så dåligt. Så orättvist.
    Jag jobbar i livsmedelsbutik med mycket tunga lyft. för drygt 2 år sedan fick jag havandeskapspenningen beviljad utan problem. Handläggaren bedömde att jag inte kunde jobba till någon del alltså fick jag gå hemma två månader innan förlossning.

Ansökte om havandeskapspenning igen för knappt ett år sedan då jag väntade nr2.
    Denna gång fick jag en annan handläggare som bedömde att jag inte var berättigad till ens en fjärdedel alltså hon tyckte att jag fullt kapabel att arbeta! Ska tilläggas att jag jobbar i en av dom stressigare butikerna med låga priser. Jag överklagade till både försäkringskassans egen enhet och hos länsrätten men fick bara avslag. Jag menade att mina arbetsuppgifter inte har förändrats och gjorde samma beskrivning på de tunga lyften och arbetsgivaren gav samma information till fk.
    Ska tilläggas att vi var flera gravida på min arbetsplats samtidigt. endel fick penningen beviljad, andra inte. Ett jävla lotteri är vad det är. Ska den som FÅTT havandeskapsledigheten gå hem i 7e månaden, vinka till dom andra gravida på arbetsplatsen med ett leende och säga: Hejdå, kör hårt men inte för hårt så att bebis tar skada, era ryggar eller ert psyke blir helt förstört tills ni ska föda.

Hoppas du har bättre tur. kram 
  • acj01

Ja jag har förstått att det inte är någon självklarhet med beviljad havandeskap för att man har ett tungt jobb och att det blivit mkt hårdare.... Söka e det enda man kan göra å hoppas på det bästa, det får lösa sig på ena eller andra sättet, vill bara att ansökan skall vara så tydlig som möjlig... ! Personligen tycker jag att alla kvinnor borde ha rätt till lite ledighet innan bebisen kommer för att kunna förbereda sig =)

• Tutti Mutti

håller med dig.
    När jag ringde upp fk och var arg över beslutet sa dom jämt: Men du vet ju att du kan ta ut fp 2 månader innan beräknad födelse. Men jag sa att då slösar jag ju på dom dagarna och nr måste då börja dagis på långa heltidsdagar direkt när den fyller 1 år. Och så blir det nu. Alla har ju inte råd att bara plocka ut några sgi dagar i veckan liksom. Det är barnen som blir offren. 

• Lei

Jag skulle rekommendera att du beskriver mer detaljerat, tex vad du gör vid tvättning, påkläkdning, matning etc för en så ospecifik arbetsbeskrivning skulle jag tycka det var svårt att avgöra om du har ett enkelt eller ansträngande jobb.

• Lei

Jag jobbar som personligassistent och på din ytliga beskrivning så skulle den även kunna matcha ett assistent jobb. För att förhoppningsvis slippa överklaga ett nej eller bara delvis havandeskap skulle jag rekommendera för din skull att skriva mer detaljerat. Om du vill kan jag inboxa vad jag skrev om du behöver ideer på hur man skriver mer detaljerat.

• acj01

Det hade varit väldigt snällt och det hade jag varit väldigt tacksam för! Känner ingen som sökt tidigare och alla jag frågar om råd ser ut som frågetecken =) Har väldigt svårt för detta med detaljer, känns som det skulle kunna bli hur långt som helst...

• Zygo

Låter som att du jobbar som undersköterska och inte sjuksköterska.

• sandrafia

Lei du skulle inte orka inboxa mig också??? jag jobbar med som personlig assistent och skriva är verkligen inte min starakaste sida=) det skulle vara jätte snällt .

• sokie

skriv detaljerat med klockslag från det du kommer från det du går hem.
    Ta med viktangivelser.
    Ex förflyttar/vänder/vårdar patienter som väger mellan 50-100kg, ca 20 ggr/dag. Att du inte kan påverka din arbetsdag utan att du alltid måste vara på topp. Att du inte bara kan gå ifrån på rast när du vill eller har behov av, kanske ni inte får ut era raster varje dag?
    Kanske handhaver du läkemedelsblandningar som man inte skall när man är gravid?
    att det förkommer lyft o vridmoment som inte är förenligt med den gravida kroppen.
    Skriv ALLT
    Sedan det viktigaste: att din chef klart o tydligt skriver att det absolut inte går att omplacera dig!

Svar på tråden Havandeskapsansökan... jösses!