• Modgun

Förstoppad av ersättning

Mamma TN skrev 2010-10-27 21:08:21 följande:
    Min son, 6 dgr, har fått ersättning fr dag 2. Han är nu förstoppad och jätteledsen. Det kommer bara ut små stenhårda harpluttar och ha kämpar järnet. Tänkte att jag skulle köpa Semper Bifidus men läste sedan att den endast ska ges fr. 1 mån ålder. Någon som använt tidigare??? 

Annat tips??? Jag har börjat med massage men ger inte så mkt effekt...

Tacksam för hjälp!!! 
    Våran bvc sa att mankan använda bifidusen tidigare och så gjorde vi. Lilleman var endast två veckor när vi fck börja med den och harn är en pigg och glad två månaders nu. Messmör kan du ju ta en tesked av och ha i ersättningen annars. Det har jag använt/använder till båda mina.
  • Modgun

tänk vad olika det kan vara.

När vi va på 8veckors kollen så sa barnläkaren att messmör var helt ok. Hon menade på att det är såpass små mängder så det är inte farligt.

• Modgun
    Kasihi skrev 2010-10-30 16:26:15 följande:
    Våran barnläkare sade inget om farligt eller ofarligt utan pratade om vad som rent medicint är kollat att fungera. För oss blev lactulos total lycka, avföring en gång om dagen och det utan att han behöver kämpa sig gråtig. Underbart!
    Jo men det är ju olika. Här räcker det numera med messmör, ingen mer lactulos ersättning =)
  • Modgun
    Kasihi skrev 2010-10-30 18:13:24 följande:
    Han menar väl på att det inte är medicinskt forskat i huruvida messmör fungerar eller ej.

Vi ger ej bifidus, utan lactulos direkt i munnen varje morg.
    Samma sak igentligen.
    Våran läkare tyckte att det skulle vara bättre med bifidusen, men nu så räcker det med messmör.
  • Modgun
    Kasihi skrev 2010-10-30 18:25:35 följande:
    ja bifidus innehåller lactulos men inte tillräckligt. Vi gav alla mål bifidus men ändå hade våran son problem med att få kontinuerlig avföring. Nu med ren lactulos 2,5ml varje morg bajsar han en gång om dagen.
    Ojdå, då var det verkligen illa?. Ja då förstår jag verkligen att ni fick ta till med lite mer så att säga.
    Dottern kunde sköta magen sålänge hon fick två mål bifidus och messmör, och sonen klarar sig med enbart messmör.

Jisses vad olika det kan vara.
Svar på tråden Förstoppad av ersättning