Hemmahosare
Vad gör en hemma-hos-are?
Hur blir man hjälpt av det?
Vad händer om den personen och jag inte "Klickar"?
Hur länge stannar de i timmar alltså varje dag?
Vad gör en hemma-hos-are?
Hur blir man hjälpt av det?
Vad händer om den personen och jag inte "Klickar"?
Hur länge stannar de i timmar alltså varje dag?
Såhär var det för mig:
Hade en hemmahosare hos mig och mitt barn en gång i veckan i 1 månad. Hon (1 tant) var hos oss ca 1 timme och satt enbart vid bordet och drack kaffe och "snackade sk*t".
Kändes ganska meningslöst egentligen, men det "störde" inte direkt heller.
Soc hade tänkt sig att hon skulle komma 3 månader, men efter 1 månad avbröts det då (förmodligen tanten själv?) det inte längre behövdes.
Var lugn och gör som du brukar när h*n är hos dig är mitt råd. Men SÄG inte för mkt, prata mest om alldagliga ting.
Jaa du liisa, det är verkligen bra råd du kommer med. "Ligg inte och sov när de kommer och avboka inte i sista stund".
Det kan absolut hända att en mamma med spädbarn somnar och även måste avboka nån gång. Om det däremot händer hela tiden kan det tolkas ganska negativt..
Man kan ha det lite stökigt så länge det inte är någon sanitär olägenhet, men har man andra personer närvarnade kan inte anknytningen bedömas, så enkelt är det.
Det handlar inte om att kunna bete sig normalt med en annan familjemedlem närvarande, då har man inte förstått varför man har hemmahosare. Precis som nämnts ska vardagen vara som den brukar. Om det hela tiden är någon annan där ( tex mormor) kanske man måste ha en annan typ av placering för att utreda omsorgsförmågan.
Att "personkemin" inte stämmer låter som en dålig ursäkt för att man inte förstått syftet. Sen vet jag att det finns oproffessionella människor överallt, men när klienten redan från början visar taggarna utåt är det svårare att få en positiv bild.
Jag hade hemmahosare ett tag. Och jag valde även att ha en person till närvarande. Det påverkade inte mig på något sätt. Vid ett tillfälle var jag ensam när hemmahosaren kom och då blev jag genast spänd och kunde inte slappna av alls, jag var inte mig själv alls. Man får själv avgöra om man vill ha med en till person eller inte. Och det ska inte påverka utredningen eller hur hemmahosaren uppfattar ens omsorgsförmåga ect. Och om det skulle påverka utredning negativt är det socialen och/eller hemmahosaren som skapat det negativa. Och man bör inte ställa in möten för ofta, det kan tolkas som att man döljer något. Men man får självklart ställa in om något inträffat, som t ex en sömnlös natt eller sjukdom.
Och till Ts, om du inte känner att det stämmer med den personen som valts ut så är det din rättighet att få personen utbytt. Man ska inte tiga bara för att inte uppfattas som att man motarbetar det. Funkar det inte mellan er så kommer det att påverka allt, från ditt beteende till hur hemmahosaren anser dig vara som mamma mm.