• Anonym (Undrande)

Hemmahosare

Vad gör en hemma-hos-are?
    Hur blir man hjälpt av det?
    Vad händer om den personen och jag inte "Klickar"?
    Hur länge stannar de i timmar alltså varje dag?

• Svar på tråden Hemmahosare
  • Anonym (lisa)

Såhär var det för mig:

Hade en hemmahosare hos mig och mitt barn en gång i veckan i 1 månad. Hon (1 tant) var hos oss ca 1 timme och satt enbart vid bordet och drack kaffe och "snackade sk*t".
    Kändes ganska meningslöst egentligen, men det  "störde" inte direkt heller.
    Soc hade tänkt sig att hon skulle komma 3 månader, men efter 1 månad avbröts det då (förmodligen tanten själv?) det inte längre behövdes.

Var lugn och gör som du brukar när h*n är hos dig är mitt råd. Men SÄG inte för mkt, prata mest om alldagliga ting.

• Anonym
    hugskott skrev 2010-10-29 13:53:54 följande:
    Om man väljer att ha någon i familjen hemma när de kommer har man ju verkligen inte förstått poängen.
    Då tar ju deras utredning längre tid eftersom de ska bedöma omsorgsförmågan och se anknytningen. Är det alltid någon annan där kan de ju ta det som att man försöker motarbeta utredningen vilket inte verkar positivt!

TS; ta tillvara chansen, fråga och få tips och utforma hjälpen som du vill ha den. De är inte ute efter dig och det är jätte uppskattat att du själv funderat på vad du behöver hjälp med och visar en insikt och vilja som kommer ge dig fördelar i utredningen. Det kommer gå jättebra!
    Familjemedlemen behöver inte vara aktiv precis. Man kan vara närvarande bara. Och jag har upplevt att utredningar blir bättre genomförda med en tredje part oavsett vad det är för utredning. Och om det skulle upplevas som att en utredning motarbetas från socialens sida så uppfattar jag det som att de själva motarbetar.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-10-29 16:35:10 följande:
    Familjemedlemen behöver inte vara aktiv precis. Man kan vara närvarande bara. Och jag har upplevt att utredningar blir bättre genomförda med en tredje part oavsett vad det är för utredning. Och om det skulle upplevas som att en utredning motarbetas från socialens sida så uppfattar jag det som att de själva motarbetar.
    Förstår inte riktigt vad du menar med att "föräldern in te behöver vara aktiv"?
    Föräldern ska försäka vara sig själv och som han/hon brukar vara!
    Man ska väl i alla fall låtsas vara nån annan än den man är!
    Vad är då poängen med en hemmahosare eller hjälp överhuvettaget om man ska "vara någon annan än sig själv" med allt vad det innebär!
    Ts, va dig själv och prata om det Du tycker är viktigt och det DU vill och känner för att prata om!
    Förstår inte heller med vad du menar "man kan bara vara närvarande"?
    Hemmahosare är till för hela familjen i sig inte i det här fallet EN person!
    Ts, har haft missbruks problem som hon tagit sig ur, hon har fått en bebis och nu ska hemmahosarna se att allt funkar som det ska! Att familjeförhållandena är okej, att anknytning finns,att Ts känner sig trygg och någorlunda säker i sin mamma roll osv osv...
    Alltså måste hon i allra högsta grad vara närvarnde och helt klart vara sig själv annars blir ju bilden av deras vardag helt fel!
  • Anonym
    hugskott skrev 2010-10-29 13:53:54 följande:
    Om man väljer att ha någon i familjen hemma när de kommer har man ju verkligen inte förstått poängen.
    Då tar ju deras utredning längre tid eftersom de ska bedöma omsorgsförmågan och se anknytningen. Är det alltid någon annan där kan de ju ta det som att man försöker motarbeta utredningen vilket inte verkar positivt!

TS; ta tillvara chansen, fråga och få tips och utforma hjälpen som du vill ha den. De är inte ute efter dig och det är jätte uppskattat att du själv funderat på vad du behöver hjälp med och visar en insikt och vilja som kommer ge dig fördelar i utredningen. Det kommer gå jättebra!
    Japp! :) Äntligen en som vet och förstår vad en hemmahosare är för något och att dom är till för att hjälpa till och INTE ta Ts barn ifrån henne!
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-10-29 17:30:02 följande:
    Förstår inte riktigt vad du menar med att "föräldern in te behöver vara aktiv"?
    Föräldern ska försäka vara sig själv och som han/hon brukar vara!
    Man ska väl i alla fall låtsas vara nån annan än den man är!
    Vad är då poängen med en hemmahosare eller hjälp överhuvettaget om man ska "vara någon annan än sig själv" med allt vad det innebär!
    Ts, va dig själv och prata om det Du tycker är viktigt och det DU vill och känner för att prata om!
    Förstår inte heller med vad du menar "man kan bara vara närvarande"?
    Hemmahosare är till för hela familjen i sig inte i det här fallet EN person!
    Ts, har haft missbruks problem som hon tagit sig ur, hon har fått en bebis och nu ska hemmahosarna se att allt funkar som det ska! Att familjeförhållandena är okej, att anknytning finns,att Ts känner sig trygg och någorlunda säker i sin mamma roll osv osv...
    Alltså måste hon i allra högsta grad vara närvarnde och helt klart vara sig själv annars blir ju bilden av deras vardag helt fel!
    Du har missuppfattat totalt. Jag pratar om den isf närvarande familjemedlemmen till t ex ts. Om något skär sig mellan en hemmahosare och den utredda så blir det en ord mor ord situation där den som utreds inte blir tagen på allvar. Att då ha med en tredje part, t ex en familjemedlem, så minskar risken för fel och problem i en utredning. Och den tredje parten ska inte aktivt lägga sig i på något sätt utan enbart visa sin närvaro.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-10-29 17:35:13 följande:
    Du har missuppfattat totalt. Jag pratar om den isf närvarande familjemedlemmen till t ex ts. Om något skär sig mellan en hemmahosare och den utredda så blir det en ord mor ord situation där den som utreds inte blir tagen på allvar. Att då ha med en tredje part, t ex en familjemedlem, så minskar risken för fel och problem i en utredning. Och den tredje parten ska inte aktivt lägga sig i på något sätt utan enbart visa sin närvaro.
    Och det kan definitiv missuppfattas! Normalt sätt så brukar man väl inte alltid vara "en extra" person som man har som åskådare i det daliga livet så länge man inte lever så 24/7 och gör man det så ska alla i familjen självklart vara närvarande! Men att ha en där "bara för att" tror jag kan göra mer skada än nytta!
    Man kan ju inte räkna med och utgå ifrån att det ska "skita sig" mellan Ts och hemmahosaren!
  • Anonym (lisa)
    Anonym skrev 2010-10-29 17:45:42 följande:
    Och det kan definitiv missuppfattas! Normalt sätt så brukar man väl inte alltid vara "en extra" person som man har som åskådare i det daliga livet så länge man inte lever så 24/7 och gör man det så ska alla i familjen självklart vara närvarande! Men att ha en där "bara för att" tror jag kan göra mer skada än nytta!
    Man kan ju inte räkna med och utgå ifrån att det ska "skita sig" mellan Ts och hemmahosaren!
    Nä, inte räkna med kanske. Men jag tycker det låter som en bra idé.

OM hemmahosaren skriver osanning i sin utredning eller att denne har tolkat saker felaktigt så är ts totalt chanslös att få det riktigt.
    Ord mot ord och ts ord väger inte lika tungt.

Det låter bra att ta det säkra före det osäkra. Varför skulle ts inte kunna "vara normal" även om en familjemedlem är där?
    En eller två extra personer gör väl ingen skillnad.

Ska de verkligen se hur ts sköter sitt barn utan någon annan närvarande så får dem väl rigga upp en hemlig kamera eller nåt!

Ta det här på allvar ts och gör verkligen ditt bästa. RIng inte och avboka i sista stund, ligg inte och sov när h*n kommer, ha rent och fint hemma m.m.

Om detta inte fungerar tillfredsställande så är nästa steg troligen ett mamma-barnhem, så se till att du slipper det.

Lycka till!  {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-10-29 17:45:42 följande:
    Det är för att de flesta tror att man inte kan ha med extra personer under dessa besök. Och socialen kan ge sken av att det är till att motarbeta utredningen. Läs nu ge sken, de säger det inte rakt ut. Och man ska inte heller räkna med att personkemin stämmer mellan ts och hemmahosaren.
  • hugskott

Jaa du liisa, det är verkligen bra råd du kommer med. "Ligg inte och sov när de kommer och avboka inte i sista stund". 
     Det kan absolut hända att en mamma med spädbarn somnar och även måste avboka nån gång. Om det däremot händer hela tiden kan det tolkas ganska negativt..
    Man kan ha det lite stökigt så länge det inte är någon sanitär olägenhet, men har man andra personer närvarnade kan inte anknytningen bedömas, så enkelt är det. 
     Det handlar inte om att kunna bete sig normalt med en annan familjemedlem närvarande, då har man inte förstått varför man har hemmahosare. Precis som nämnts ska vardagen vara som den brukar. Om det hela tiden är någon annan där ( tex mormor) kanske man måste ha en annan typ av placering för att utreda omsorgsförmågan.  
    Att "personkemin" inte stämmer låter som en dålig ursäkt för att man inte förstått syftet.  Sen vet jag att det finns oproffessionella människor överallt, men när klienten redan från början visar taggarna utåt är det svårare att få en positiv bild.

• Anonym
    hugskott skrev 2010-10-30 00:55:48 följande:
    Jaa du liisa, det är verkligen bra råd du kommer med. "Ligg inte och sov när de kommer och avboka inte i sista stund". 
     Det kan absolut hända att en mamma med spädbarn somnar och även måste avboka nån gång. Om det däremot händer hela tiden kan det tolkas ganska negativt..
    Man kan ha det lite stökigt så länge det inte är någon sanitär olägenhet, men har man andra personer närvarnade kan inte anknytningen bedömas, så enkelt är det. 
     Det handlar inte om att kunna bete sig normalt med en annan familjemedlem närvarande, då har man inte förstått varför man har hemmahosare. Precis som nämnts ska vardagen vara som den brukar. Om det hela tiden är någon annan där ( tex mormor) kanske man måste ha en annan typ av placering för att utreda omsorgsförmågan.  
    Att "personkemin" inte stämmer låter som en dålig ursäkt för att man inte förstått syftet.  Sen vet jag att det finns oproffessionella människor överallt, men när klienten redan från början visar taggarna utåt är det svårare att få en positiv bild.
    Helt rätt både info och inställning!
    Det är ju inte meningen att man ska göra sig till, behöva ha levande bevis hemma för att man är säker på att hemmahosaren är en lögnals-idiot, ha kliniskt rent hemma, examen i barnuppfostran och redan från dag 1 ha den inställningen att dom är där för att jävlas eller för att omhänderta barnet! Tragisk inställning då det är precis tvärtom det är i praktiken!
    Ts, dom är till för DIG, för DIG & Bebisen och för eran framtid tillsammans! Fråga allt du anser dig behöva veta och allt du känner att du behöver stöttning och hjälp med! Det är inte alls farligt och så negativt som det kanske framställs av vissa! Det kommer säkert att gå bra om du bara är dig själv! Du behöver inte vara så  överdrivet misstänksam eller att du går omkring och känner dig som en stridslysten soldat i krig.
  • Anonym

Jag hade hemmahosare ett tag. Och jag valde även att ha en person till närvarande. Det påverkade inte mig på något sätt. Vid ett tillfälle var jag ensam när hemmahosaren kom och då blev jag genast spänd och kunde inte slappna av alls, jag var inte mig själv alls. Man får själv avgöra om man vill ha med en till person eller inte. Och det ska inte påverka utredningen eller hur hemmahosaren uppfattar ens omsorgsförmåga ect. Och om det skulle påverka utredning negativt är det socialen och/eller hemmahosaren som skapat det negativa. Och man bör inte ställa in möten för ofta, det kan tolkas som att man döljer något. Men man får självklart ställa in om något inträffat, som t ex en sömnlös natt eller sjukdom.

Och till Ts, om du inte känner att det stämmer med den personen som valts ut så är det din rättighet att få personen utbytt. Man ska inte tiga bara för att inte uppfattas som att man motarbetar det. Funkar det inte mellan er så kommer det att påverka allt, från ditt beteende till hur hemmahosaren anser dig vara som mamma mm.

Svar på tråden Hemmahosare