Inlägg från: Kämpaglöd |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kaffedraken)

    Mobbning i förskolan (långt)

    Hej!

    Min son är 5 ½ år och går på förskola. På denna förskola har han gått sedan hösten 2009, då vi flyttade.

    Min son har aldrig haft några som helst problem med lekkoder eller att få nya kompisar. Han har alltid varit nyfiken och vågat ta för sig.
    I början gick det jättebra och vi var nöjda med personalen etc.

    I våras var det första gången min son berättade att det var någon kille där som var dum mot honom. Jag berättadet detta givetvis för hans förskollärare, som sa att hon skulle kolla upp detta. Inget mer gjordes då. Efter semestern i juli har min son förändrats. Han går mer och mer undan och leker för sig själv på förskolan, detta utan min vetskap. På frågan om dagen varit bra har förskollärarna sagt att det varit så.
    Vid ett tillfälle har min sons morfar sett att två grabbar jagat honom på gården och kastat äpplen efter honom, personalen hade inte sett/gjort ngt. Man vet ju inte vad min son gjort innnan, men borde inte personalen ingripit iaf??
    Hemma har min son varit som vanligt, dock när vi pratat lite hur dagen varit har det kommit fram att det är särskilt 3 killar som, enligt min son, följer efter honom, säger att han inte är bra på att åka rutschkana, gör fula teckningar etc. Trots att han säger till dem att sluta och att han försöker gå och leka med andra säger min son att de följer efter. Nu är det så illa att han säger sig försöka leka med andra, men att de helt plötsligt bara "går iväg" och lämnar honom ensam.
    På frågan om han försökt tala med fröken säger han att han inte vill det (undrar varför??)
    Sedan ett par veckor tillbaka har det varit svårare och svårare att lämna honom där, han vill inte.

    Nu på det sk utvecklingssamtalet fanns, utan min vetskap, ngn sorts specialpedagog där, som förskolan tagit in (det oxå utan min vetskap). Att hon skulle vara med på vårt möte gick upp för mig när jag steg över tröskeln. Hon har tydligen blivit inkopplad och de vill nu att vi ska vända oss till BUP, då Elias drar sig mer och mer undan och att han har svårt att sitta still och koncentrera när hela gruppen är med. När jag talar om vad min son sagt hemma avfärdar de bara det med att "mobbning förekommer inte på denna förskola" och "barn är ju så när de är i denna ålder" och "vi har inte sett någonting". Jag kände i det läget att det ej trodde på mig eller tog mig på allvar. Jag fick heller ingen särskild förklaring om varför vi skulle vända oss till BUP helt plötsligt. Dessutom har detta pågått sen i somras, utan att jag fått veta detta och trots att vi (mormor, morfar och jag) frågat hur dagen varit har de ju påstått att det gått bra.
    De verkar även särbehandla min son genom att, när de ska ha samling frågar honom om han orkar det eller vill göra något annat (klart han väljer att bygga lego istället). Samma sak när han ätit klart vid måltid, men de andra inte är klara. Detta säger sig de göra för att motverka att de andra ska börja reta honom för att han inte kan sitta still. Kanske ska säga att de ändrat rutiner vid måltid, barnen får själva bestämma var de ska sitta, förutom en del som har svårt med detta. De sitter inte längre vid större bord i ett stort rum, utan vid småbord som finns i flera mindre rum, trångt och utan överblick, omöjligt att ha en pedagog vid varje bord (vilket jag kan räkna ut själv).

    Det är även några andra saker som hänt på denna förskola, folk som varit sjuka etc och jag har märkt att de inte gör lika mkt med barnen i verksamheten som förra hösten, när hela ordinarie personalstyrka var där.
    Jag har nu bett om att ha ett till möte, denna gång med chefen inblandad samt att min mamma (mormor) ska följa med.

    Vad tycker ni? Någon som varit med om ngt liknande? Några tips om något annat man kan göra?
    Jag känner  mig så maktlös när det gäller detta och mår dåligt i vetskapen om att min son har det så här på förskolan.

    MVH Orolig förälder

Svar på tråden Mobbning i förskolan (långt)