• Tjohalia

När firar ni halloween?

Det verkar ju råda lite delade meningar kring det här med när halloween bör firas. Enligt den amerikanska traditionen infaller alltid halloween den 31:a oktober, men förvirringen verkar lika stor varje år ändå här i sverige. Många förväxlar halloween med allhelgonahelgen, men som jag förstått det så är det två skilda saker. 
    För oss blir det lite spridda skurar i år, dottern ska på halloweenparty på fredag, båda barnen ska gå spöktåg på söndag (31:a) och jag och mannen ska på halloweenfest nästa helg (allhelgona).

Ni som firar halloween, vilken dag firar ni?

Flicka 050414 * Pojke 070309
  • Svar på tråden När firar ni halloween?
  • La Lola

31 oktober såklart......

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Halkatla

Hjälp! Min yngsta dotter verkar ha koll på att det är Halloween på söndag, och hon LÄNGTAR, säger hon. Efter vadå? Det är ju inget som vi firar alls i min familj. Vad ska jag göra?

Prata med henne ikväll kanske...?Tyst

Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • La Lola
    Teskedsmamman skrev 2010-10-28 08:45:54 följande:
    31 okt... skulle aldrig falla mig in att placera något halloweenfirande på allahelgona...
    Nja, det funkar ju om man inte ska gå ut o tigga...men för mig känns det lite fel ändå.....
  • lövet2

Halloween är 31/10, men vi firar inte. 6-åringen som naturligtvis sett Halloweenfirande i amerikanska barnprogram, får nog sitt lördagsgodis på söndagen i stället, för hon har hakat upp sig på att man ska äta godis den dagen ...

• Linda1976

Firar? Inte alls.

Jag har inte alls några känslor för Halloween, tycker det är urtöntigt. 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Teskedsmamman
    La Lola skrev 2010-10-28 08:47:19 följande:
    Nja, det funkar ju om man inte ska gå ut o tigga...men för mig känns det lite fel ändå.....
    Jag tycker det är ungefär samma sak som att fira julafton på nyårsafton, vet att det händer i vissa bonusfamiljer men jag tycker det är helt fel ändå...
    Att allahelgon är en så pass "vördnadsfull" högtid gör att jag tycker man ska hålla halloween därifrån...
    4 killar!! - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • La Lola
    Teskedsmamman skrev 2010-10-28 08:51:27 följande:
    Jag tycker det är ungefär samma sak som att fira julafton på nyårsafton, vet att det händer i vissa bonusfamiljer men jag tycker det är helt fel ändå...
    Att allahelgon är en så pass "vördnadsfull" högtid gör att jag tycker man ska hålla halloween därifrån...
    Jo, jag håller med....om nu inte Halloween råkar inträffa på samma dag som Alla Helgons Dag, vilket ju sker vissa år.
  • Trinity78
    La Lola skrev 2010-10-28 08:44:39 följande:
    31 oktober såklart......
    What she said...
    Reproductively challenged
Svar på tråden När firar ni halloween?