• PicaGirl

Gardiner i lantlig romantik på landet

Hej!

Vi håller som bäst på att renovera och inreda en 1800-tals gård som vi ärvt. Min fråga nu gäller gardiner... Vi har ett STORT vardagsrum (ca 45-50m2) med fyra fönster och begränsad takhöjd (max 220cm) inga räta vinklar någonstans och en murad eldstad. Fönsterytan är relativt liten och vi vill inte blockera för mycket av ljusinsläppet och undviker därmed helst tunga stora gardiner.

Stilen i rummet var från början tänkt som nygustaviansk, men går nu mer åt det "lantligt romantiska" istället. Tänk er en blandning av dessa två stilar. Ljusa och lätta/nätta möbler. Matrumsmöbler är serien "Mikaela" från Mio möbler, färg vit.

Jag har funderat på s.k "hissgardiner" eller "knyt-hissgardiner". Snälla, kom gärna med tankar och tips på olika modeller av gardiner.

Erfarenheter eller kreativitet? någon?

/PicaGirl

• Svar på tråden Gardiner i lantlig romantik på landet
  • BlommanFörDagen

Hej!
    Vad kul att ni ska inreda in den ljusa lantliga stilen, det är min favorit!
    Det är vackert med hissgardiner med hålsöm eller brodyr, jag är själv på jakt efter en sådan till min dotters rum.

Annars tycker jag att det är fint och lantligt med tunna spetsgardiner, jag har köpt mina på billigt på Ikea. Vi har ett stort kök med stora fönster, och de släpper in ljuset bra.

Grattis till er gård och lycka till!

• Lonicera

Spetsgardiner, helt klart. Ger bra ljusinsläpp också.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
  • Sar

Jag gillar båda de tidigare förslagen. Annars kan man ju bara ha ett stycke vitt, skirt tyg att drapera runt stången så att det bara sticker ner lite på sidorna.
    Vi renoverar ju en gammal prästgård och där har jag faktiskt valt bort gardiner i vissa rum för att framhäva de vackra fönstrena.

• Blåbärsblomma

Hej!

Jag har hittat en riktigt snygg gardin i den lantliga franska stilen. Det är dock längder (som går att justera i valfri längd) med knytband upptill. Jag har en cremevit med vita lagerkransar på  men den finns även i vanlig vit och i natur. Har sett att gardinerna finns även med text eller monogram längst upp. Tänker att man kanske inte behöver ha två gardiner på varje fönster?

Jag har också ett stort vardagsrum (75m2) med fem franska dörrar och då har jag satt en längd vid varje dörrpar. Är du intresserad kan jag ta reda på vad fabrikatet heter.

• TessanE

De finaste jag hissgardnerna jag vet heter ELLEN
    leta efter dem.
    Annars kan jag tipsa dej om alvashus.se där har jag nyligen beställt fina gardiner å lite annat smått å gott ifrån!

Svar på tråden Gardiner i lantlig romantik på landet