• LHUF

vad händer med Sgi´n om sjukskrivning inte godkänns? om jag går hemma utan inkomst.

har läkarbesök inbokat nästa vecka då mitt jobb blivit för tungt och har både foglossning och mkt   sammandragningar. 

Men min fundering är om FK inte skulle godkänna sjukskrivningen och jag tvingas gå hemma utan inkomst, kommer sgi´n ändras då eller kommer dom räkna på dom uppgifter jag redan skickat in. Skickade in för några veckor sedan i samband med en HP ansökan som dom inte godkände. 

Tilde 080319
  • Svar på tråden vad händer med Sgi´n om sjukskrivning inte godkänns? om jag går hemma utan inkomst.
  • liljeroos

Om du inte får sjukpenningen godkänd av försäkringskassan och inte går och jobbar kan dom sänka din sgi till 0 kr. Det hotar dom mig med.

• älskarlivet81

Nej sgi:n sänks inte, du har rätt att gå ner i tjänst 6 månader innan förlossningen utan att sgi:n sänks.

• LHUF

oj olika bud   får hoppas jag inte behöver fundera på det..  Min kompis sa att dom sagt till henne att dom skulle sänka sgi´n om hon tog tjänstledigt.. 

Får luska lite på fks hemsida, 

Tilde 080319
  • älskarlivet81

Jag var sjukskriven från vecka 20 (halvtid) och det bud jag fick från fk då var att min fp och sgi inte skulle påverkas om det inte blev godkänt.

• CeeJay

Så länge du är sjukskriven och under "utredning" så påverkas inte din SGI. Om det dessutom är mindre än 6 månader kvar till BF påverkas inte SGIn (eller FPn) oavsett om du får avslag på sjukpenningen. Om du tex har 8 månader kvar till BF eller skyddar din SGI sedan tidigare bör du skydda SGIn igen från det datum där avslaget gäller för = då är du inte sjukskriven längre så att säga och har ingen annan sysselsättning som skyddar din SGI.

• CeeJay
    liljeroos skrev 2010-10-28 17:03:15 följande:
    Om du inte får sjukpenningen godkänd av försäkringskassan och inte går och jobbar kan dom sänka din sgi till 0 kr. Det hotar dom mig med.
    FK hotar inte med någonting, i så fall har du fått information om vad som gäller i just ditt fall. Sen om du tolkar det negativt är din sak - men det är inte ett hot
  • LHUF

okej, men då behöver jag inte oroa mig då,det är lite mindre än 3 månader kvar så det känns ju tryggt.

men skall till läkaren först innan jag ens behöver oroa mig  

Tilde 080319
  • Qaroliine
    älskarlivet81 skrev 2010-10-28 17:04:59 följande:
    Nej sgi:n sänks inte, du har rätt att gå ner i tjänst 6 månader innan förlossningen utan att sgi:n sänks.
    Det gäller bara dem som jobbar heltid sa FK till mig.
    Jag jobbade 79% och fick inte gå ner i tid 6 mån före bf.
    ~*~Flicka bf 110117~*~
  • älskarlivet81
    Qaroliine skrev 2010-10-30 21:42:37 följande:
    Det låter väldigt märkligt... Skulle du jobba ända in till bf då? Min erfarenhet är att man kan få olika svar beroende på vem man frågar på fk.. 
  • CeeJay
    Qaroliine skrev 2010-10-30 21:42:37 följande:
    Det stämmer inte, såvida du inte har en SGI på 100% som du redan skyddar. Om du har en SGI som är baserad på dina 79% så kan du gå ner i tid om det är mindre än 6 månader kvar till BF utan att den ändras.
Svar på tråden vad händer med Sgi´n om sjukskrivning inte godkänns? om jag går hemma utan inkomst.