• Loreena

Tips på hur man kan hantera omgivningens reaktioner när man ECar sitt barn

Hejsan!
    Jag har tygblöjor på min två månader gamla son och har börjat lite smått med EC-light. Hur har ni gjort med omgivningens reaktioner? Jag kör mest EC när vi är ensamma hemma tyvärr, så då blir det ju ingen kontinuitet, mest för att jag är skraj för vad folk ska säga. Jag känner mig ju redan lite som en knasmorsa som måste försvara att jag använder tygblöjor.

• Svar på tråden Tips på hur man kan hantera omgivningens reaktioner när man ECar sitt barn
  • Alcarinque

Nu kan jag ju inget om EC just men jag tänker mig att det är som med allt annat folk alltid har åsikter om (flaskmatning, långtidsamning osv). Så länge man själv är säker i sitt val och bekväm med det så får man bara skaka av sig omgivningens kommentarer och försöka låta bli att störa sig på dem. Alternativ ha ett bra svar i bakfickan om man blir allt för trött

♥ Alva 060307 ♥ Nova 100802 ♥
  • Hundägare i Gbg

Ja, vad ska man säga? Jag brukar skratta bort det med att vi är hippieföräldrarna som håller på med massa knas som tygblöjor, sjal och hemlagad mat (!). Nu när hon vid tio månaders ålder uteslutande bajsar på potta/i toalett och ofta har torr blöja nästan hela dagen så är folk istället nästan imponerade.

• Makadam

Folk blir mest paffa när jag berättat om vår EC-light här hemma.
    Andra mammor tror att jag ljuger "Va, det kan inte ens vår son på 3 år", typ.

Att "försvara" EC är väl det enklaste i världen; "Vem vill gå omkring med bajs i stjärten?"

• Suneboll

Jag brukade säga att jag tyckte det var äckligt med bajsblöjor....både för mig o bebisen. folk kan inte säga nått om man säger att man tycker det är jobbigt att byta blöja och att man tycker det är äckligt när hela rumpan e nerkletad med bajs.

• Rosenskära

Jag håller med Peap. Det är ju så logiskt egentligen. Att bebbe får välja att göra ifrån sig på toa eller i blöjan.

• sahara sahara

De flesta vi träffar ute reagerar på ett av två sätt (om de inte själva EC:ar). Antingen "oj, vad häftigt, hur funkar det, hur gör ni, hur går det?" eller "oj, det hade jag aldrig orkat".

Med tygblöjorna är den vanligaste reaktionen "jag hade aldrig orkat tvätta", och det kontrar jag ju med att jag aldrig hade orkat hålla på och köpa blöjor och gå ut med sopor hela tiden.

Däremot har vi ju träffat på folk som tycker att vi är konstiga, och till och med elaka mot barnet. De har helt enkelt fått acceptera att vi gör som vi vill. De flesta har ändrat åsikt nu när de ser att vi inte pottränar, utan bara erbjuder, och att det faktiskt funkar rätt bra.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • lisadragon
    Hundägare i Gbg skrev 2010-10-28 21:04:58 följande:
    Ja, vad ska man säga? Jag brukar skratta bort det med att vi är hippieföräldrarna som håller på med massa knas som tygblöjor, sjal och hemlagad mat (!). Nu när hon vid tio månaders ålder uteslutande bajsar på potta/i toalett och ofta har torr blöja nästan hela dagen så är folk istället nästan imponerade.
    Likadant här.. Dottra på 11 månader är nu den som kissar o bajsar på pottan, behöver ingen blöja om jag lyssnar på hennes signaler och hon är på humör för det..
    Många tyckte jag va helknäpp men jag var stensäker på min sak.

Om jag har henne en hel dag så är hon helt torr, men vi är ju två st efter kl 16 o då blir det sioså, det är ju jag som är den som brinner för ec.
  • Krake

Alla tycker det later kul. Men jag misstänker att flera tror att vi ljuger om att han bajsar pa toa.

Vi kör EC extra light han har minst en fast bajstid per dag sedan han var 3 veckor, i övrigt efter humör och förmaga. Ingen press.

Moster, inte monster.
  • Woodgrove

Vi brukade svara att de flesta barnen i världen har ju faktiskt inte blöja. Jag har också berättat om de anledningar som gjorde att vi valde EC. Ex: Vi är lata, orkar inte med blöjor och hela proceduren kring det med skötbord, ta av alla kläder, tvättlappar, ta hand om luktande blöja etc. Enklare att bara dra ner byxan och låta barnet göra ifrån sig och sedan spola. 

Gissa om folk glodde när jag kom till öppna förskolan med en 10-månaders, som bara bars i sjal, var utan blöja och helammades  

• PetraMunchen

Vi kör EC "light" dvs går och tar av blöjan när hon säger till. Jag har fått kommentaren... "gu så jobbigt det verkar". Men ärligt. Antingen får man byta blöja efter de bajsat eller så går man helt enkelt innan de bajsar och slipper en del av det kladdiga torkarbetet. Sen alla saker som mindre blöjexem, att barnen inte gnäller så mycket, att bajset kommer lättare ut när man håller upp dom etc. Det är liksom bara extra bonus för mig.

• Alexis mamma
    Woodgrove skrev 2010-11-11 20:35:35 följande:
    Vi brukade svara att de flesta barnen i världen har ju faktiskt inte blöja. Jag har också berättat om de anledningar som gjorde att vi valde EC. Ex: Vi är lata, orkar inte med blöjor och hela proceduren kring det med skötbord, ta av alla kläder, tvättlappar, ta hand om luktande blöja etc. Enklare att bara dra ner byxan och låta barnet göra ifrån sig och sedan spola. 

Gissa om folk glodde när jag kom till öppna förskolan med en 10-månaders, som bara bars i sjal, var utan blöja och helammades  
    Med "helammades" menar du då att hon BARA fick bröstmjölk vid 10 mån ålder??
  • Woodgrove
    Alexis mamma skrev 2010-11-17 23:06:27 följande:
    Med "helammades" menar du då att hon BARA fick bröstmjölk vid 10 mån ålder??
    Ja tyvärr. Inget planerat, hade tänkt sluta vid 6 månader men dottern VÄGRADE att äta. Försökte med allt. Hon vägrade även att ta flaska så det gick inte att ge välling eller ersättning (gick inte att skeda eller med kopp heller) Men när hon väl började äta så åt hon det mesta och gick till stora portioner på bara några dagar. Men det var lite jobbigt ett tag. 
  • Alexis mamma

förstår det - jag hade nog faktiskt oxå undrat lite - barn behöver ju annan näring från 6 mån...va tråkigt att det gick så trögt! men bra att d ordnade sig för er! Det andra e jag bara imponerad av!

Får jag fråga hur d var när hon började dagis? Om hon gjort det än alltså? Kunde hon signalera kissnödighet osv till andra än er föräldrar? Hur reagerade dagispersonalen?

• Woodgrove
    Alexis mamma skrev 2010-11-18 20:23:32 följande:
    förstår det - jag hade nog faktiskt oxå undrat lite - barn behöver ju annan näring från 6 mån...va tråkigt att det gick så trögt! men bra att d ordnade sig för er! Det andra e jag bara imponerad av!

Får jag fråga hur d var när hon började dagis? Om hon gjort det än alltså? Kunde hon signalera kissnödighet osv till andra än er föräldrar? Hur reagerade dagispersonalen?
    Vet inte om hon behövde så mkt annat i mat väg Hon vägde 9 kilo och var under 70 cm när hon var tio månader och då hade hon ändå gått själv utan stöd sedan hon var 7 månader och 5 dagar så hon gjorde ju av med massor av energi. (hon har varit väldigt tidig med allt utom att äta mat)

Hon var 2 år och 2 månader när hon började hos dagmamma och pratade flytande (8-11 ordsmeningar) så det var inga problem. Hon sa bara att hon behövde gå på toa. Dagmamman tyckte bara att det var skönt att slippa ett blöjbarn. Hon har kunnat visa/tala om för några andra än oss föräldrar att hon behövt gå på toa innan hon började hos dagmamman. Några favoritpersoner som hon varit trygg med. När hon var runt 10 månader lärde vi henne att peka på snippan och säga "där" när hon var kissnödig. Fungerade jättebra. 
  • susaXX

De flesta tycker jag blir imponerade men vissa får man höra både det ena och andra av. På omvägar fick jag höra att en kvinna trodde att vår dotter skulle få psykiska problem av att bli bajsad på toaletten. När jag blir riktigt trött på vissa kommentarer brukar jag fråga dem hur de tror att man gör i de delar av världen där man inte har råd eller möjlighet att använda Pampers. Ofta har dom aldrig tänkt att det kan finnas en värld utan dessa blöjor.

Att bajsa vår dotter på toaletten sparar tvätt, hennes rumpa mår bättre, slipper byta bajsblöjor vilket är det bästa vi har gjort!

• Loreena

Jag är så glad för nu börjar det fungera riktigt bra! :) Min son blir fyra månader om några dagar och han kissar i stort sätt alltid när jag ECar honom efter att han just vaknat. Nu har han även börjat att bajsa när jag håller honom. Det verkar som att han föredrar det. Han skruvar på sig och gnäller när han ska bajsa, och när jag håller honom över badkaret(ja, det funkar bäst hos oss) så verkar han i det närmaste lättad och allt kommer på en gång. :)

Nu går det åt kanske 6 tygblöjor om dagen, vilket är toppen tycker jag! :)

I helgen åker vi hem till släkten i Dalarna och ska stanna en månad. Jag är lite orolig för hur det ska gå då nu när det funkar så bra och vi har en sån fin kommunikation här hemma. Jag tycker att det är svårt att få till det att hålla honom över toaletten och pottan har han precis börjat acceptera - ibland.

Jag är inte så stor, men jag tycker ändå att det är svårt att få plats med babyn framför mig om jag pottar honom på toaletten och då är risken stor att allt hamnar på golvet.

• sahara sahara

Har du testat att sätta dig åt andra hållet? Alltså att du sätter dig ytterst på ringen, vänd mot tanken/väggen, och sätter barnet över ringen med ena höften mot dig och andra mot väggen? Det är enda sättet för mig om jag ska sitta också. Annars ställer jag mig på knä på golvet och håller om barnet.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Loreena
    sahara sahara skrev 2010-12-16 15:24:32 följande:
    Har du testat att sätta dig åt andra hållet? Alltså att du sätter dig ytterst på ringen, vänd mot tanken/väggen, och sätter barnet över ringen med ena höften mot dig och andra mot väggen? Det är enda sättet för mig om jag ska sitta också. Annars ställer jag mig på knä på golvet och håller om barnet.
    Jag ska testa det! :) Både att sitta åt andra hållet och att stå på knä. :)
Svar på tråden Tips på hur man kan hantera omgivningens reaktioner när man ECar sitt barn