• lilla hej

Jag är trött på fläckar som inte går bort....

Jag är så oerhört trött på fläckar som inte går bort i tvätten. Tyvärr kan jag inte ta fläckarna direkt då det många gånger händer på dagis. Jag sprayar alltid vanish och låter det verka några minuter innan jag startar tvättmaskinen. Jag tvättar ett par gånger men icke. Fläckarna sitter där de sitter. Jag har provat en del husmorsknep utan resultat
    De jag har problem med är:
    *Frukt (äpple, apelsin)
    *Tomatfläckar

Tomatfläckar brukar blekna i solen men den här tiden på året är solen inte framme så ofta

Hur gör ni för att få bort fläckar?? Jag kan ju inte vara ensam om det här? 

Älskade ungen har fått en lillasyster
  • Svar på tråden Jag är trött på fläckar som inte går bort....
  • Suneboll

Fläckarna får vara kvar :0) De bleknar ju med tiden....jag börjar vänja mig nu hahahaa
    Förut bodde vi i lägenhet med en superduper tvättmaskin som verkligen tvättade bort alla fläckar, men nu har vi bara en vanlig hushållstvättmaskin o många fläckar går inte helt bort, men att tvätta i 60 grader är ett måste...sen får man gilla läget....vissa tröjor får vara dagiströjor.
    Jag gör aldrig ngt extra...onödigt bara ;0) 

• Madelenn

Köp galltvål, finns på ica vad jag vet, kööpte en igår, o vips borta, bara o gnugga in o låta vara sen köra i maskin :) super enkelt, finns i flytande form med, men jag köpte själva tvålen kostade typ 50 spän :)

• IsDimma

Galltvål tar det mesta. Och dessutom är den toppen gör att man kan ha på vatten och tvålen och sen låta det vara tills det är dags att tvätta, den kan ligga en vecka eller två utan att det gör något (iofs så tvättar väl barnfamiljer mer än ad jag gör men ändå).

• lilla hej

Jag får leta upp min galltvål och prova

Älskade ungen har fått en lillasyster
  • hemlig mamma

Fast jag testade i dag med både vanish och galltvål. Fläckarna var några timmar gammal. Men ett problem kanske var att jag tvättade själv i handfatet - det fanns ingen tid i tvättstugan - och hade varmt vatten från bröjan. Jag vet itne hur det är i tvättmaskinerna om det är kallt först.
    Någon reklam jag sett på tv så är det vanish oxi action i själva tvättmedlet; är det mer effektivt?

• invo

Jag använder bara galltvål, får bort alla fläckar från mina söliga barns kläder. Har aldrig haft några problem, förutom oljefläckar... Jag gnuggar med galltvål sköljer av och upprepar om det behövs och sen in i maskinen. Kan ju låta det ligga lite också om det behövs.

• pigglet

Gnuggar in med galltvål och låter det sedan ligga tills det är tvättdags, gör inget om det blir någon vecka eller två. Tror jag att det är en mycket svår fläck så häller jag på lite "ta bort" just innan tvätten.
    Funkar på det mesta tycker jag. Det är väl egentligen bara det som är vitt som man kan ha problem med...

• Leija

Jag testade tvättförstärkare från tvättex på lite av vita kläder med fläckar på, ALLT försvann. Nu har jag bara provat det, så jag kan ju inte yttra mig om hur det funkar på ALLT, men då funkade det på den tvätten huuur bra som helst.

• Sessilou

oxå trött på dessa fläckar.
    har slutat köpa ljusa kläder....men trist att min plutt går runt i mörka kläder. Jag gillar färgglatt annars!

Har provat vanish men funkar ej. Har testat icas fläckbortagningspulver man har i maskinen...funkar ej.

Vi har ju inte egen tvättmaskin, så det går en vecka mellan gångerna.
    Lägger alltid i blöt 12-24 timmar direkt efter kladdet...men det funkar inte.

Ska genast rusa iväg o köpa galltvål.....värt att testa!

Less is more=)
  • Knepstolpe

Jag har hällt flytade Vanish i ett gammalt roll on  (ta bort kulan och tvätta ur ordentligt) så jag bara kan rolla på medel på fläckarna.

Sedan gäller det att gnugga så fläcken typ försvinner. Sedan lägger jag plagget till att torka med vanish på. Fläckarna försvinner så gott som alltid :o).

Svar på tråden Jag är trött på fläckar som inte går bort....