• FruPuffen

Hjälp jag tappar jättemycket hår!!

Jag har ammat min pojke i 5 månader nu och jag har märkt att jag tappat mycket hår senaste månaden. Visste innan att man kunde tappa mycket när man ammar, man har inte funderat så mycket på det. I vanliga fall har jag håret nedåt men idag när jag skulle sätta upp en hästsvans med allt håret bakåt så såg det hemskt ut! Det är flikar som går upp och hårbotten lyser igenom!! Kommer håret tillbaka när man slutar amma? Finns det något preparat på hälsokosten som funkar? Hade tänkt att klippa och färga håret, men det kanske blir bara ännu värre då? Tips önskas, tack!

• Svar på tråden Hjälp jag tappar jättemycket hår!!
  • mimmipigg

Ca 4 månader efter förlossning är det vanligt att man tappar mycket hår. Detta beror inte på amningen utan på att man under graviditeten haft extra tillväxthormon i kroppen vilket gör att man får behålla lite mer hår än vanligt - efter graviditeten måste ju detta jämna ut sig så då fäller man istället mer än vanligt.
    Dock tror jag inte man ska få mindre hår än innan man blev gravid... är du säker på att det är mindre hår kvar på huvudet än vanligt? Då kanske du borde kolla upp det... eller se till att du äter ordentligt och så?

• FruPuffen

Ja det är verkligen mindre... Jag kan inte ha hästsvans, ser jättetunt ut, och det kunde jag ha förut innan jag blev gravid. Det med tiden (ca 4 mån efter förlossning) stämmer ju precis dock. Äter gör jag jättemycket, mer än vanligt eftersom jag är så hungrig nu när jag ammar.

• lurksmulan

Så var det för mig också. Fick hela handen full när jag drog den genom håret.
    För mig blev det tunt vid tinningarna och i pannan.
    Men efter ett tag slutade det att trilla av och nu har det börjat växa ut igen.
    Har "stubb" i pannan. Inte alls snyggt.

• Nam Nam

Man kan tappa jättemycket hår efter förlossningen. Har tre barn och det har blivit så alla tre gångerna. Men det växer ut igen och blir tjockt , blankt och friskt!

• Måsen

Känner igen mig. Jag har dock inga tips eller råd vad man ska göra.
    Jag tycker att jag bara tappar mer och mer hår, min dotter är nu nio månader. Det måste väl vända någongång, eller ska jag bli gravid igen för att få behålla håret???

• marisen

Jag började tappa hår ca 5 månader efter förlossningen och tappar fortfarande jättemycket hår. Min son är nu 13 månader. Hur länge ska det hålla på? Har jag brist på någonting, e det någon som vet?

• Nam Nam

B-vitamin brist kan det också vara. Men äter ni inte extra vitaminer medan ni ammar? I så fall kan det ju vara en bidragande orsak. Men man ska liksom tappa hår, det är inget onormalt.

• Dayna Lee

Oftast blir det lite bättre om du klipper av en bit och om inte annat så ser det tjockare ut. Sök upp en hårolog (en del frisörer är hårologer) och handla schampo balsam och det du behöver till håret. Dom hjälper dig med vad som är bäst för just dig. Det är det du kan göra utifrån sett. De mesta kommer ju inifrån och då är det viktigt att du nu tänker på hur du lever. Sov så mycket du kan, ta promenader, ät bra och ta gärna tillskott i form av öljäst. Apoteket har ett bra märke. Hör med dom om det är okej vid amning först.
    Lycka till!

• FruPuffen

Ni som säger att håret fortfarande faller av; ammar ni fortfarande?

• FruPuffen

Jaha.. så det blir inte bättre när man slutar amma då?

• skvattram

Tack! Nu vet jag varför jag har börjat tappa massor av hår, här på FL får man visst svar på allting! Min dotter är precis 4 mån...

Men måste man verkligen ta vitaminer om man äter grönsaker o en allsidig kost?

• Dayna Lee

Inte för att nån kanske läser det här och svarar men,

skvattram, Det kan du bara själv bestämma. Antingen tar man tillskott och förhoppningsvis blir av med problemet snabbare eller så låter man det ha sin gång.

• skvattram

Ja, jag väntar väl o ser...vill ju inte bli flintis ;)

• BaraPyssel

Oh! Det hade jag nästan glömt, hur mycket hår man tappade just när barnet var runt 5 månader. Det har inget med amning att göra, jag och min kompis tappade lika mycket. Jag ammade och hon inte. Oftast får man ju tjockare hår när man är gravid, man kan säga att det är detta håret som trillar av! Det slutar av sig själv efter ett tag, allt trillar inte av . Jag ammar min son fortfarande och han är 1 år på söndag. Slutade nog tappa hår när han var runt 6 månader. Det var verkligen sjuka mängder man fällde, otoligt att det fanns något kvar .
    //Joanna

Svar på tråden Hjälp jag tappar jättemycket hår!!