• Probably the best    in the

Ambulans enbart för man inte kan köra bil?

Hur ställer ni er i denna fråga?

Är det etiskt riktigt att beställa ambulans till någon som behöver komma till doktorn för någon form av akutare åkomma, enbart för att övriga druckit alkohol och inte kan köra? (tänk även ingen har körkort och bil).

Nu pratar vi inte urakuta åkommor som kräver snabb transport alt vård under vägen (som smärtlindrig el annan medicin osv) utan något man eg borde kunna köra själv för.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-28 16:04
    Och ni får gärna berätta vad ni anser vara åkommor av akut karaktär och som borde kvala in för att vara ambulansärende och inte taxiresa.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ambulans enbart för man inte kan köra bil?
  • Pickeli

Om man inte kan köra av någon anledning (alkohol, droger elelr inget kökort etc) och det inte är ett urakut läge så kan man ta en taxi.

Google it!
  • B2011

Nja svarar jag på den frågan. Finns ju tillfällen där det inte går att få tag på taxi eller annan skjuts och då anser jag ambulans är sista utvägen.

• Miss Lau

Nej, och jag tror inte heller att ambulansen kommer om det inte är akut. Då får man ta taxi istället.

• Seven Costanza

Svarade nej, om man bor så att det finns tillgång till taxi kan man ju ta det. Finns det inte det så får man väl ringa runt till andra så att någon skjutsar, man kan ju inte ringa en ambulans för att man t ex brutit armen :-O.

• B2011
    Seven Costanza skrev 2010-10-28 15:58:15 följande:
    Svarade nej, om man bor så att det finns tillgång till taxi kan man ju ta det. Finns det inte det så får man väl ringa runt till andra så att någon skjutsar, man kan ju inte ringa en ambulans för att man t ex brutit armen :-O.
    Varför skulle man inte kunna det? Finns många som gör det och i det läget behlvs faktiskt smärtlindring som ex ketogan. 
  • Faber

Nej. Tar man ambulans för en skitsak så kostar man samhället en massa i onödan för att inte tala om att man binder upp en ambulans som behövs bättre på annat håll. I värsta scenariot kan bekvämligheten kosta någon annan livet.

• Faber
    B2011 skrev 2010-10-28 16:00:38 följande:
    Varför skulle man inte kunna det? Finns många som gör det och i det läget behlvs faktiskt smärtlindring som ex ketogan. 
    Folk som bryter benet åker Taxi det har jag varit med om.
  • B2011
    Faber skrev 2010-10-28 16:02:00 följande:
    Folk som bryter benet åker Taxi det har jag varit med om.
    Inte alltid.
Svar på tråden Ambulans enbart för man inte kan köra bil?