• Mamma TN

Färdigblandad ersättning i kylen???

Kan man förvara färdigblandad Nan 1 eller BabySemp i kylen och i så fall hur länge. Enligt förpackningen kan man inte det men på BB hade de en tillbringare med färdigblandad ersättning. Enligt förpackningen ska man ju koka flaskor och vatten varje gång. Skulle ju ta en evighet varje gång.

Fn kör vi med färdigblandad ersättning samt blandar med kallt vatten från kranen och sen in i micron... Hur gör ni???

• Svar på tråden Färdigblandad ersättning i kylen???
  • Gryntroll

Det är säkerligen helt ok att inte koka vattnet om man har kommunalt vatten här i Sverige, men vi kokade ändå (nojade nog över allt och inget när lillan var "ny") så till Babysemp 1 kokade vi vatten, lät svalna, kokade flaskor och nappar. osv  

Men sedan vart eftersom blev det att vi bara sköljde runt med kokande vatten i flaskorna innan vi tillredde ersättningen och när vi sedan bytte till Babysemp 2 tog vi kallt vatten direkt från kranen och diskade endast ur flaskorna. Men det först efter att det slagit oss att vi ju faktiskt gav lillan vatten att dricka direkt från kranen....  
    Japp, man tänker inte så långt alla gånger, gör som man blir tillsagt helt enkelt  

• memba

Vi kör vattenkokare som man kan ställa in på 40 grader, å vatten direkt från kranen!!

• framtiden

Var finns sådan vattenkokare och vad kostar dem?:)

Kan msn ha uppmätt i flaska med pulver å sen hälla i vatten,? Dum fråga kanske ;P

• LiamsMamma

Min son är 3 månader snart och jag tar vatten direkt från kranen som jag micrar i några sek sedan blandar jag det med pullvret. Han har aldrig varit magsjuk.. Tanten på bvc sa iaf till mig att man inte behöver koka vatten.

• NailPolish

Min son är en månad och har fått ersättning sen i stort sett dag ett. Jag kokar en liter vatten och häller i en tillbringare som får stå i kylen. När han ska dricka är det bara att hälla i det kylskåpskalla vattnet i flaskan, blanda pulver/skaka och in i micron. 

Enklare än så blir det inte och det görs på rätt sätt också.

• LiamsMamma

Annars så vet jag att clas olsson har såna vattenkokare av märket phillips för typ 699 kr

• Lavish

Jag har en större bebis där man inte behöver koka längre och då brukar jag fylla flaskan med rätt mängd vatten och sen mäta rätt mängd pulver i en liten burk så sen när man går upp på natten är det bara att hälla ner pulvret, blanda och micra, man behöver inte hålla på och mäta upp. Borde ju funka med mindre bebisar bara vattnet är kokt tidigare?

• framtiden

Nu har vi börjat med ersättning. Vattenkokare med inställning. Super lätt! Säger sambon iaf. Jag är inlagd å får testa när jag kommer hem :)

• Höstbebis2010

Till en början kokade vi vatten och hällde i en tillbringare och ställde i kylen, när det var dax för mat hällde vi upp vatten i flaskan, värmde till ättemp och i med pulvret, när sonen sen blev runt 4 månader slutade vi koka och tog bara kallt vatten från kranen och värmde.

• LiamsMamma

Till er som kokar vattnet, varför gör ni det?
    Jag höll också på med det förut men sedan sa dom på bvc att i sverige så behöver man inte göra det.. Nu läser man att det är många som kokar iaf.. Vad är det för risker med att ta kranvatten?

• framtiden

De har ju hänt vid något tillfälle att vattnet inte varit bra minns ja. Så ja vill ej riskera

• Lavish
    LiamsMamma skrev 2012-02-28 17:41:22 följande:
    Till er som kokar vattnet, varför gör ni det?
    Jag höll också på med det förut men sedan sa dom på bvc att i sverige så behöver man inte göra det.. Nu läser man att det är många som kokar iaf.. Vad är det för risker med att ta kranvatten?
    Ja det är väl om vattnet blivit förorenat på något sätt. Men informationen på ersättningsförpackningarna är ju dels säkert internationell och dels vill de försäkra sig mot stämningar...
  • Alisa
    LiamsMamma skrev 2012-02-27 13:43:43 följande:
    Ooops.. trodde detta var en ny tråd
    Det gör inget att den uppdateras då och då, kan tänka mig att det är en återkommande fråga för oss flaskmatande föräldrar  
Svar på tråden Färdigblandad ersättning i kylen???