• Lotusblomma

Pälsdjursallergi, klass 2 och 3

Hoppas verkligen jag kan få svar på detta.
    Jag har två grabbar hemmahörande hos mig på heltid, de är 3 och 11 år gamla.

De ska egentligen vara hos sin pappa var tredje helg men jag fick nu veta att deras pappa skaffat katt. Deras pappa är allergisk mot pälsdjur, pollen osv. Dock ingen matallergi.
    Varför han skaffat katt förstår jag inte pga hans egna allergi.
    Min yngsta får ögoninflammation lätt o snorar mycket. Min äldsta nyser, kliar sig o mår allmänt dåligt.

Tyvärr fick jag göra mig av med min katt för lite mer än ett år sedan då jag märkte av reaktioner hos mina barn. I juni 2009 gjordes allergitest mot pälsdjur, träd och gräspanel.
    Mina barn visade sig ha allergiklass 2 och 3 mot detta.

Hur farligt skulle det vara för de att vara hos sin pappa en helg regelbundet trots deras katt?
    Det är en innekatt och de bor i en trea. Pappan anser att jag är fjantig men jag tycker det känns otroligt dumt att utsätta de för något de inte tål och dessutom kan få växta sig fri ifrån om man försöker lite som förälder.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Pälsdjursallergi, klass 2 och 3
  • Allergiexperten

Hej! Om barnen har konstaterad pälsdjursallergi så bör man minska kontakten med dessa allergen. Problemet är att pälsdjursallegen finns överallt i samhället, i skolan och förskolan, så barnen blir utsatt för allergen hela tiden. Därför är det viktigt att man åtminstone hemma minskar kontakten med allergen så att allergin inte ökar på sig. Om barnen har symtom från luftvägarna när de varit hos pappa så bör detta tas på allvar.
    Tycker du ska försöka ta ett samtal med pappan, nog vill väl även han att barnen ska må så bra som möjligt?
    Lycka till hälsar Anitha

• Lotusblomma
    Allergiexperten skrev 2010-10-31 10:42:55 följande:
    Hej! Om barnen har konstaterad pälsdjursallergi så bör man minska kontakten med dessa allergen. Problemet är att pälsdjursallegen finns överallt i samhället, i skolan och förskolan, så barnen blir utsatt för allergen hela tiden. Därför är det viktigt att man åtminstone hemma minskar kontakten med allergen så att allergin inte ökar på sig. Om barnen har symtom från luftvägarna när de varit hos pappa så bör detta tas på allvar.
    Tycker du ska försöka ta ett samtal med pappan, nog vill väl även han att barnen ska må så bra som möjligt?
    Lycka till hälsar Anitha
    Hej Anitha!

Tack så mycket för ditt svar, var inget som för mig var nytt men nu har jag även detta att visa.
    Jag har pratat med pappan men han blev mest arg över att jag sa detta till honom. Han undrade tom om de var så allergiska attd e kan bli "dödssjuka" men i min värld ska man inte behöva tänka dödssjukdomar för att saker som påvisats genom tester ska tas på allvar.
    Det är ju som du säger, de utsätts ju dagligen för det men har inte besvär via den kontakt de får genom kompisar osv. Dock om man vistas hos någon som har innekatt visar de symtom som kliande ögon, kliar i halsen, snuva o nysningar tex. Min minsta (3 år gammal) får alltid ögoninfektioner när han varit i kontakt med pälsdjur för lång tid vilket resulterar i att han inte får vistas på dagis, av helt förklarliga skäl. Dock är det jag som blir hemma från mitt jobb, inte pappan.
    Katten är precis införskaffad och jag tror tyvärr inte att de kommer göra sig av med den för våra två gemensamma barns skull, isåfall borde de ju aldrig skaffat katt. OM de tänkte på barnen vill säga.
    Trist att de ska bli lidande men så är det väl alltid i såna här fall, tyvärr.
    De kanske gör sig av med katten den dagen deras snart nyfödda barn visar allergi för den risken är ju ganska stor känns det som med en väldigt allergisk förälder.

Tack iallafall!
Svar på tråden Pälsdjursallergi, klass 2 och 3