• Vintergäck

badbalja till nyfödd?

Hur badar man nyfödda? I badbalja? Finns det billiga på tex ikea eller Gekås?

• Svar på tråden badbalja till nyfödd?
  • Wednesday85

Ja, det lättaste är väl att använda balja. Finns säkert billiga på gekås, men också på IKEA och biltema. Dom billigaste kostar runt en hundring.

• Fru Lycklig

Det finns badbaljor nästan överallt, ikea, ica, coop, biltema m.m. Det bästa är badhjälpen, kan varmt rekomenderas.
    En "ställning" man sätter i baljan, som barnet halvligger i. Vet du vad jag menar? Har sett att det finns att köpa på ica, med säkert även på alla babyaffärer.

Amor vincit omnia - kärleken övervinner allt
  • Miss Lau

Vi köpte en billig på biltema. Tror att vi använt den ca 10 ggr sammalagt till våra 4 barn. Vi tycker det är mysigare att bada tillsammans i badkaret

• Jempajenny

Vi badade dottern i en badbalja, men du kan ju också bada i handfat/vask om du vill.

Det finns baadbaljor både på IKEA och GeKås. På GeKås har de även stativ att köpa till som gör att man inte behöver stå böjd/alternativt lyfta upp tung badbalja på t ex köksbordet. Ett tips kan också vara att hitta en variant med urtappninghål i botten, så man slipper hälla ur vattnet (tungt och bökikgt)

♥ Jempajenny, Agnes och bebisen i magen: jempajenny.bloggagratis.se
  • babybump

Jag köpte en fin på Ö&B för 79 kr. Lika fin som en på Babyland som de skulle ha det dubbla för. IKEA har också, såg jag sist jag var där, för 69 kr. Många badar ju bebisarna i diskhon... Funkar säkert jättebra det också.

• ELLEoClara

Badade dottern i handfatet eller tillsammans med oss i badkaret.
    Från 2-3 mån badade hon även "själv" i badkaret, låg på botten med lite lite vatten i och plaskade.

När dottern var runt 7 mån bodde vi 2 mån utan badkar så vi köpte ikeas badbalja för 69 kr!!  

• Vintergäck

vad bra att det verkar finnas billiga baljor på flera ställen! tack för tipsen :=)

Miss Lau skrev 2010-10-28 20:16:38 följande:
    Vi köpte en billig på biltema. Tror att vi använt den ca 10 ggr sammalagt till våra 4 barn. Vi tycker det är mysigare att bada tillsammans i badkaret
    det låter jättemysigt! men blir det av att ni badar badkar tillräckligt ofta då? hur ofta badas en nyfödd?
  • Vintergäck
    Fru Lycklig skrev 2010-10-28 20:14:42 följande:
    Det finns badbaljor nästan överallt, ikea, ica, coop, biltema m.m. Det bästa är badhjälpen, kan varmt rekomenderas.
    En "ställning" man sätter i baljan, som barnet halvligger i. Vet du vad jag menar? Har sett att det finns att köpa på ica, med säkert även på alla babyaffärer.
    ja jag har sett dom. det verkar praktiskt. hur gör man annars, om man ska bada bebisen utan en sån?
  • vivianne
    Elsinore skrev 2010-11-03 19:22:09 följande:
    ja jag har sett dom. det verkar praktiskt. hur gör man annars, om man ska bada bebisen utan en sån?
    Man håller barnet...

Så har man gjort i alla tider och jag har aldrig kännt behov av ett särskilt hjälpmedel. Barnet halvligger med rumpan mot badkarets botten. Huvud/nacke vilar mot min vänstra handlov och jag håller runt barnets vänstra överarme med min vänstra hand. Höger hand fri att tvätta med. Inte svårt alls. Och ja, jag har babyolja i vattnet.
  • Vintergäck
    vivianne skrev 2010-11-03 19:28:15 följande:
    Man håller barnet...

Så har man gjort i alla tider och jag har aldrig kännt behov av ett särskilt hjälpmedel. Barnet halvligger med rumpan mot badkarets botten. Huvud/nacke vilar mot min vänstra handlov och jag håller runt barnets vänstra överarme med min vänstra hand. Höger hand fri att tvätta med. Inte svårt alls. Och ja, jag har babyolja i vattnet.
    Tack :=) Det låter inte så svårt. :=)
  • vivianne
    Elsinore skrev 2010-11-03 23:25:20 följande:
    Tack :=) Det låter inte så svårt. :=)
    Nej det är det inte! Och från knappa halvåret eller något sitter de själva så då är det ju inget problem alls.

Ville egentligen inte ge en föreläsning men efter två barn och skåpen FULLA med diverse babyprylar som jag inte har någon att ge bort till, inte vill kasta och inte orkar sälja är jag just nu rätt anti mot "underlättar-en-aning-men-egentligen-klarar-man-sig-lika-bra-utan-prylar" (själva babybadkaret har dock fått ett nytt liv som tvättkorg)
  • Wednesday85
    Elsinore skrev 2010-11-03 19:15:56 följande:
    vad bra att det verkar finnas billiga baljor på flera ställen! tack för tipsen :=)det låter jättemysigt! men blir det av att ni badar badkar tillräckligt ofta då? hur ofta badas en nyfödd?
    Inte speciellt ofta, dom blir ju inte smutsiga. När min dotter var nyfödd så badade vi henne kanske 1 gång/vecka, ibland gick det tom 2 veckor emellan.
  • sagaceline

Måste man ha badbalja eller badkar? Kan man inte bara duscha barnet? Eller använda en badhjälp på golvet i duschen? :)

• fjanten
    sagaceline skrev 2016-08-02 20:46:25 följande:

Måste man ha badbalja eller badkar? Kan man inte bara duscha barnet? Eller använda en badhjälp på golvet i duschen? :)

Nu är ju det här en gammal tråd. Men, en nackdel med dusch är att du inte vet riktigt om det är för varmt/kallt lika lätt. Men hur som helstå så hatade vår son att bada, så efter några veckor fick han börja följa med oss in i duschen. Nu är han 7 månader och älskar att duscha, och tolererar att bada - så nog går det väl.
Svar på tråden badbalja till nyfödd?