• MiloLK

vart är det lättast att köra upp i sthlm?

Lite knasig fråga kanske men som rubriken lyder.. Någon som har av erfarenhet kört upp på fler än 1 ställe i sthlm och upplevt att det har varit lättare eller svårare?
    Ska nämligen boka uppkörningen men det finns ju några platser i sthlm att välja på :)

• Svar på tråden vart är det lättast att köra upp i sthlm?
  • MiloLK

puffar upp tråden lite:) någon på familjeliv måste ju ha körkort och kört upp i sthlm!? Berätta gärna din upplevelse om orten oavsett om du enbart körde där eller inte:=)

• FruLidgren

Jag körde upp i Farsta två gånger och kuggade båda. Första gången fick jag en surgubbe som inte sa ett ord, jag missade högerregeln och kuggade på det och det är jag helt med på.
    Andra gången körde jag med en tjej i 30-års åldern. När körningen var klar så sa hon att hon tyckte att jag var en osäker förare men att man inte kan kugga nån för det. Istället fick jag höra att jag hade dålig sidobevakning I rondellerna. Inte när jag ska köra in i dom utan när jag är i. Där vart jag lite sur faktiskt.
    Tredje uppkörningen gjorde jag i Södertälje. Fick köra med en jättetrevlig kille som förklarade lugnt och pedagogiskt hur provet skulle gå till. Jag gjorde några nervösa missar men efteråt så sa han att jag hela tiden körde innanför ramarna och att jag bara behövde mera erfarenhet och varsågod här är kortet
    Så slutsatsen, i Farsta är dom galet petiga. Det är ett svårt ställe att köra upp i och är man nervös så blir det ju såklart ännu svårare. I Södertälje var det rätt lugnt att köra, trafiken påminde väldigt mycke om där jag bor (värmdö) och då kände jag mig trygg och säker. 

Elias 051026 Dante 081209
  • Skogsflickan

Jag körde upp i jakobsberg, fick kortet på första. Var en äldre gubbe som såg så jäkla butter ut o skulle i pension två månader efter..Han frågade om jag varit i jakobsberg, jag sa nej och jag har sämsta lokalsinnet..Sen behövde jag inte göra yttre kontroll eftersom han tyckte det var fasans kallt ute och han hade precis fyllt på allt. Under körningen frågade han vad jag jobbade med och jag svarade sköterska, varav han börjar diskutera sina bekymmer och tyckte det var så skönt att äntligen ha ngn som gillade att prata samtidigt under körningen.

Jag sa som det va att jag kan INTE köra om det är tyst i bilen och hade han varit tyst hade jag frågat om jag får ha på radion. Han tyckte att det tydde på att jag klarar av stress under körning och jag hade simultankapacitet. Jag tyckte gubben var toppen och bra..

• MiloLK

tack för era svar...hmm.. dilemma här haha.. ja går på körskola i farsta så nu känner ja till vägarna rätt bra där men absolut inte 100 procent. sen har ja hört att de flesta kuggar i farsta..... frågan är om det är värt att ens försöka där då? haha .
    Ska man ge det 1 chans och annars köra upp ngn annan stans!?
    Vilka moment gick de igenom med er under uppkörningen?
    Och jag komemr med all säkerhet vara sjukt nervös haha!

• Significant

Jag har fått för mig att Nynäs skall vara rätt enkelt, men har även fått till mig att dom kör på mer teknik där efs det är så lite trafik...

Jag vill inte köra upp i Farsta heller!

• MiloLK

okej:)... nynäs är bara så lågnt bort hmmm..

• Hanniz84

Södertälje vet jag många som klarat... o då har dom kuggat ett par gånger på andra ställen i Sthlm

sj körde jag upp i Solna o klarade på 1:a

Isa <3
  • bomullshuve

Jag skulle absolut köra upp där jag kört mycket med min trafikskola.
    Jag gick på trafikskola i danderyd och körde upp i sollentuna (där vi körde typ varje gång med körskolan).
    Jag klarade på första, men jag tror faktiskt inte att det handlar om personen man kör upp med...

• MiloLK

nee.. farsta är ju lite känt för att det ska vara svårt att köra upp där..men där är det ju typ högerregeln överallt och det missar nog många eller rättare sagt DET GÖR många då när ja övningskör och ska släppa fram de från höger bara står där som frågetecken och undrar varför ja ska släppa fra mde för:P

ja provar nog med farsta då ja kört mkt där.... kuggar ja får ja se om ja bokar ngt annat ist beroende på vad ja kuggar på....

Svar på tråden vart är det lättast att köra upp i sthlm?