• Thuleslapper

Kalas hos min sambos ex ink. hans familj.

Trulis78 skrev 2010-10-28 21:30:33 följande:
    Hela min uppväxt var det jag önskade mig mest när jag fyllde år att få fira födelsedagen med hela min familj samtidigt. Jag ville fira med mamma, pappa, deras respektive, alla syskon och halvsyskon samt släktingar på en enda gång. När det inte blev så hade jag alltid dåligt samvete för den jag inte firade med, och längtade efter den föräldern med tillhörande familj. Med det i åtanke så skulle jag utan att tveka ha bitit ihop och gått på bonusens kalas hos hennes mamma och hållit väldigt god min och sett till att vara glad för bonusens skull. Jag förstår att det känslomässigt kan vara svårt, men tänker som så att för varje gång man inte bjuder till/försöker lite extra så spär man själv på den dåliga stämningen gentemot exet och hans nya familj och detta gynnar aldrig barnet.
    Jag förstår hur du kände som liten, men jag tycker att barnet nog har det bättre när det får ha 2 kalas: Ett hos mamma med mammans släkt och ett hos pappan med pappas släkt.
    Tänk att få full uppmärksamhet 2 dagar istället för en!
    Är det ett gemensamt kalas känner nog barnet av att någon där inte trivs och kan vara sig själv, barn märker mycket väl om man försöker att vara någon annan än vad man är.

Jag är själv ett skilsmässobarn och hade fördelen att mina föräldrar kom bra överens även efter skilsmässan.
    Men kalas firades aldrig ihop (inte innan jag var vuxen och hade studenten etc...

Är bonusmamma till 2 barn och strax efter att jag flyttade ihop så kom första inbjudan utav biomamman.
    Hon tyckte att vi skulle fira som en stor lycklig familj.
    Det finns inget i världen som skulle kunna få mig till att umgås med denna människa mer än normalt.
    Hon har förstört en familj genom att tycka att hon inte älskar pappan till sina barn.
    I och med detta beslut tycker jag att hon får stå för konsekvenserna, familjen är inte längre en familj utan det är 2 familjer.
    Varför ska man sitta och leka charader att det är mamma, pappa, barn?
    Nej, då är det bättre att barnet firar med mamma, ny gubbe, mormor-morfar, morbror osv och sen ett kalas där barnet firar med pappa+mig, farmor-farfar, min mamma, fastrar med familj osv
  • Thuleslapper
    Zaria skrev 2010-11-04 12:51:30 följande:
    Fast det verkar ju fungera med resten av hans släkt att åka till henne på kalas, verkar bara vara TS som tvekar. Skall man då göra 2 kalas för EN persons skull?

Att inte älska pappan till sitt barn när man separarerat ser jag inte som något konstigt, äslkar du alla du haft sex med? Skulle du tycka det var okej om dina bonusbarns mamma älskade sitt ex fortfarande? Personligen skulle jag tycka det vore ganskla jobbigt

Ja inte skulle jag bli glad om hon fortfarande älskade honom.
    Men det är ingen risk, inte efter allt ont hon har gjort honom, det vore verkligen konstigt om hon hade några känslor kvar...

• Thuleslapper
    jådåsåatt skrev 2010-11-04 11:15:23 följande:
    WTF? Varför är du bitter för att hon inte älskar pappan till sina barn längre?
    Det var något av det sjukaste jag läst på länge.

Jag älskar inte min dotters pappa, vi kan ändå fira födelsedagar tillsammans. Det handlar inte om några charader eller att vi ska leka mamma-pappa-barn, det handlar om att göra det som är bäst för barnet.
    Skärp dig.
    Kan du försöka förklara varför du tycker att det är bättre för barnet att fira ETT kalas med hela släkten istället för att få ha TVÅ?

Och bitter är jag definitivt inte....
  • Thuleslapper
    kattis51 skrev 2010-11-04 12:54:24 följande:
    Ska bara berätta, att jag åkte på kalaset och jag är nöjd och stålt över det Skrattande.  (Jag fixade det).
    Åh vad du ska vara stolt över dig själv!!
    Bra gjort
  • Thuleslapper
    Sapho skrev 2010-11-08 10:32:29 följande:
    Jag är i samma sits och jag känner mig jätte förbannad. Min sambos och hans ex släkt ska fira tillsammans hos exet. Jag kommer vara det svarta fåret. Jag kommer känna mig "inbjuden" och det vill jag inte. Jag vill att vi ska kunna vara värdpar och fira hans son precis som den familj VI är. Annars känns det inte som om vi är en familj. Jag är fruktansvärt ledsen och min sambo förstår mig inte.
    Jag förstår exakt hur du menar för jag känner lite likadant. Stor kram till dig
  • Thuleslapper
    Zaria skrev 2010-11-09 01:06:38 följande:
    Det var det jag reagerade på, citerar "Hon har förstört en familj genom att tycka att hon inte älskar pappan till sina barn." Varför är det så fel att inte älska pappan till sina barn? Mig veterligen styr man inte över sina känslor.
    Nej, man styr inte över sina känslor. Men jag tycker att om man bestämmer sig för att skaffa barn tillsammans så har man tagit ett besut att bilda en familj med den man älskar.
    Och som vi alla vet har ett förhållande bra och dåliga tider.
    MEN, är barn med i leken så tycker jag att man inte bara kan avsluta ett förhållande som man gör när man "bara" är ihop.
    Då har man tagit ett beslut att sätta barn till världen, och de har en rätt till att växa upp i en intakt familj med mamma och pappa.

Själv skulle jag aldrig spola mannen som är far till mina barn.
    Enda godtagbara ursäkten i min värld är om mannen skullemisshandla mig eller barnen eller utsätta de för sexuella (eller andra) övergrepp.

Men bara för att jag inte har lika många fjärilar i magen efter 3 år så skulle jag ALDRIG ens komma på idén att förstöra min lilla familj utan kämpa med näbbar och klor. Gräset är inte grönar epå andra sidan...

Skulle pappan till mina barn lämna mig, ja fine..... hans beslut... men jag skulle ALDRIG gå med på att leka lyckliga familjen och fira födelsedagar eller jul med honom.
    Familjen finns inte längre, och då tycker jag att varje förälder firar för sig med sina nya partners och sin familj.
    Dessutom är jag övertygad om att ett barn uppskattar flera kalas än ett.

I vårt fall har biomamman mamma,pappa, bror med hustru o 1 barn.
    De firade bonusdottern (tillsammans med lillebror) och tro mig, tjejen berättade när hon kom till oss att hon njöt utav att vara i medelpunkten utav dessa människor.

Sen hade vi kalas (farmor + farfar, 3 fastrar med män o barn, min mor oh min bror)
    Tjejen tyckte att det var underbart igen att få stå i medelpunkten en gång till.

Vi har även detta "lilla" problem: Min mamma är pensionär och har all tid i världen.
    Jag vet inte hur ofta hon har hoppat in och hämtat barnen på dagis/ fritids när det har varit biomammans vecka då fröknarna ej har lyckats nå biot, och pappan kanske satt i möte och kunde inte svara i telefon/ var i en annan stad och kunde inte hämta.
    Min mamma ställde då upp och hämtade de sjuka barnen tills någon utav oss kunde sluta jobba.
    Men hon var inte bjuden till kalaset som bion hade ordnat.
    Hur schysst är det?
    Då barnen avgudar sin Bonusmormor och hon dem så vill de gärna fira födelsedagar tillsammans.

Därför är det väl enklast för alla om det blir 2 kalas....
     Sorry för ett långt svar men jag är tvungen att försöka förklara till oförstående personer
Svar på tråden Kalas hos min sambos ex ink. hans familj.