få 10-åring att sova i egen säng själv!!! HJÄLP
Hej,
jag behöver hjälp av er kloka människor där ute!
Bakgrund:
Jag är tillsammans med en man som har en 10-årig grabb sen ett tidigare förhållande. Förhållandet kantades av bråk och skitsnack, föräldrarnas relation är fortfarande idag infekterat. Grabben är en underbar kille, gosig och lite ängslig av sig, vilket är en helt naturlig följd av alla turer som han har fått vara med om!! Jag försöker bygga upp hans förtroende med positiv feedback och genom att lyssna på honom, helt enkelt genom att vara lyhörd och villig att kompromissa. Vår relation är oerhört bra, han lyssnar på mig och vill hellre umgås med mig än med pappa, till exempel.
Problem:
Mitt problem är att, ända sen jag kom in i bilden så har sonen sovit med någon vuxen, hemma hos mamma är det med mamma, hos oss var det först med pappa, men sen ett år tillbaka är det med mig.
Jag tycker inte att det är ok att en 10-åring absolut prompt måste sova med en vuxen. I början tyckte jag att han skulle få tid att känna sig trygg hos oss, med mig och landa. Han var även mörkrädd sa han, men det verkar ha gått över. Jag tycker nu att det är hög tid att han sover själv, men behöver hjälp med att föra fram det på ett vettigt sätt.
När jag frågar honom så säger han att han inte vill sova själv, för det är mysigare att sova med annan (mig eller mamma), förut sade han att han var mörkrädd, som sagt. Han tycker inte att det är konstigt att sova med annan, han sa att han kände en 20-åring som sover med sin mamma.... rutinen är att vi går och lägger oss och jag får berätta en "saga" för honom, sen snackar vi lite sen somnar han. Jag tror att han vill ha tryggheten, närheten, vilket han KAN få om han somnar själv, jag kan då "lägga" honom, sen gå upp igen.
Iallafall, hjälp mig med konstruktiva förslag, hur kan man få honom att sova själv utan att få honom att känna sig helt utelämnad!
Jag och hans pappa vill att han blir en självständig individ som inte måste sova med någon annan för att kunna somna, utan ska kunna gå och lägga sig själv.
Tyvärr känns det lite som om mamman hans kväver honom lite, hon känner att hon har inget liv utan honom (lång historia) så hon vill ju väldigt gärna skämma bort honom och få honom känna sig beroende av henne.
Men som sagt var, hjälp oss att skapa en situation där han kan känna sig trygg med att sova själv hos oss!!
Inte för vår skull, utan för hans skull.
Tacksam för hjälp