• Biffus

Varför ska man inte dricka mjölk?

lillplutt skrev 2010-10-29 10:45:37 följande:
    Har hört att vi människor egentligen inte ska dricka mjölk från kor som är avsedd för dess kalvar. Varför inte?

Är sojamjölk verkligen bättre? Den innehåller ju oftast socker...

Mjölk är gjort för individer som ska växa flera hundra kg på ett år. Om du vill göra det och samtidigt öka risken för tumörer - drick mjölk!

Man behöver inte mjölkliknande produkter. Skit i allt vad sojamjölk, komjölk, getmjölk mm heter. Det är onödigt. Mjölk behöver man när man är bebis, inte efter det.
  • Biffus
    Hoppfull84 skrev 2010-10-29 11:02:01 följande:
    mjölk innehåller också mycket socker. forskare är numer eniga om att "mjölk ger starka ben" inte stämmer, det finns inga studier som visar på att kalciumet i mjölken faktiskt ger starkare ben.

vi är mååånga som faktiskt inte riktigt tål laktosen. De flesta vet inte ens om att det kan bero på mjölk, utan tror att deras magar bara är bullriga uppblåsta oberäkneliga och gasiga utan anledning.

Mjölk är ju ett rätt så energirikt livsmedel.  förr i bondesamhället när man kanske hade en skål korngröt att klara sig på om dagen så var mjölken ett fantsastiskt sätt att få i sig mer näring, idag när vi faktiskt äter minst tre energirika mål mat om dagen finns det eg. ingen anledning att dricka mjölk längre.. Därmed inte sagt att mjölk är farligt på nåt vis, men den är ett mycket kaloririkt livsmedel, precis som läsk ex. men mjölken innehåller faktiskt en del bra saker till skillnad från läsken som bara innehåller massa skit.

vatten är eg bästa drycken.

sen är inte jag personligen så insatt i den där mjölkdebatten, kan hända att det finns andra orsaker, men ovan anledningar är sånt som gör att iaf jag inte dricker så mycket mjölk längre. sen att byta ut och hälla i sig massa sojamjölk istället kan jag inte riktigt se vitsen med..

Proteinet i mjölk har så pass lågt pH att vi kissar ut mycket mer kalcium än vad man får i sig av mjölken. Det är därför de länder som dricker mest mjölk har mest benskörhet.
  • Biffus
    MrsPenn skrev 2013-06-17 13:48:27 följande:
    Oj så många plattityder i ett och samma inlägg. Har du källa på dina påståenden? Tyckte jag hörde att det var en myt det där med att kornas mag-gaser förstör ozon skiktet och allt vad det var. I vårt hushåll går det åt en tre fyra liter mjölk i veckan. Alla växande individer bör dricka mjölk då det stärker skelettet.

Om mjölk stärker skelettet, hur kommer det sig då att mjölkkonsumtion och benskörhetsfrekvensen är proportionella mot varandra? Det borde ju vara tvärt om, enligt dina resonemang...
  • Biffus
    miniskrutten skrev 2013-06-17 17:56:33 följande:
    För att d-vitamin hjälper kroppen ta upp kalcium och vi i Norden ofta har brist på detta pga låga slipper större delen av året. På vilken forskning baserat du dina påståenden?

www.jacn.org/content/19/suppl_2/83S.short

m.ajcn.nutrition.org/content/70/2/301a.full

m.ajcn.nutrition.org/content/70/2/301a.full

m.jcem.endojournals.org/content/66/1/140.short

link.springer.com/article/10.1007/BF00297291

m.ajcn.nutrition.org/content/73/1/118.short

www.sbu.se/sv/Vetenskap--Praxis/Vetenskap-och-praxis/Benskorhet---Vitamin-D-och-kalcium-kan-ifragasattas-fore-80-ars-alder/

www.news-medical.net/news/2005/09/12/13120.aspx

För att ta några exempel...
  • Biffus
    miniskrutten skrev 2013-06-18 13:10:43 följande:
    Och på vilket sått stöder dessa dina resonemang? Det jag kan utläsa är att det finns flera faktorer som kan behöva utredas vidare, inte att de slutsatser du själv har dragits faktiskt dras. Ja, ja, man behöver ju absolut inte dricka mjölk för att få i sig allt man behöver, men att det skulle vara mycket skadligt vet jag fortfarande inte att jag köper tyvärr. Sen är ju det mesta skadligt i för stora mängder, men, men...

Så att inga positiva effekter har visats, att negativa effekter ständigt påvisas och att de länder där det intas mest mejeriprodukter har sämst hälsa duger inte för dig? Iofs, religiösa säger att de Inte behöver bevis för sin Gud, så du får väl ha din tro.
  • Biffus
    miniskrutten skrev 2013-06-19 10:44:29 följande:
    Vad menar du med att inga positiva visats? Det finns ett flertal näringsämnen i mjölk och då menar du att dessa skulle vara negativa för kroppen? Du hänvisar sedan till forskning som visar att det kan finnas vissa negativa effekter av mjölkdrickande, men jag kan inte se att forskarna har dragit några slutsatser om detta eller rekommenderar att man inte dricker mjölk. Det är värt att tänka på att man inte måste dricka mjölk för att överleva, men har å andra sidan svårt att komma på något annat livsmedel man måste äta. Det gäller att få i sig tillräcklig energi och tillräckligt med näringsämnen för överlevnad. Ett flertal av dessa finns i mjölk, men även i andra livsmedel. Sen finns det ett flertal livsmedel som är bra i lagom mängd, men mindre bra i för stora mängder. Livsmedelsverket anger att ca 0,5 liter mjölk/fil m.m. är lagom per dag och säger att överkonsumtion däremot inte är lika bra. Ökad risk för prostatacancer gällde män som drack ca 2 liter per dag. Generellt brukar en rekommendation vara att lagm är bäst av det mesta.

Att en produkt innehåller ämnesområden har visat positiva effekter och att produkten i sig har positiva effekter är inte samma sak, på långa vägar.
  • Biffus
    Skeptisk skrev 2013-06-18 22:40:38 följande:
    På vilket sätt skulle du påstå att vi i Sverige har så dålig hälsa? Jämfört med exempelvis vilka? Ge gärna lite mer substans, för jag delar i vart fall inte den uppfattningen. Tvärtom, i Sverige har vi mycket god hälsa.

Kolla på benskörhetsfrekvensen. Vilka länder ligger högst? USA, Sverige, Finland mm. Vilka länder har lägst frekvens av benskörhet? Japan, Korea och andra länder där det sällan dricks mjölk. Siffror på det borde WHO ha.
  • Biffus
    Dr Mupp skrev 2013-06-19 10:59:18 följande:
    Riktigt så enkelt är det inte. 20% finnarna är laktosintoleranta, de bor lika nordligt som svenskarna (där ca 1% är laktosintoleranta).

Människan är den enda art som dricker en annan arts bröstmjölk och påstår att det är livsnödvändigt. Människan är den enda art som dricker mjölk som vuxna. 

Soja är hormonstöraden förövrigt, det ska varken vi eller kossorna äta. 

• Biffus
    miniskrutten skrev 2013-06-17 17:56:33 följande:
    För att d-vitamin hjälper kroppen ta upp kalcium och vi i Norden ofta har brist på detta pga låga slipper större delen av året. På vilken forskning baserat du dina påståenden?

Så i Florida (som också har hög frekvens av osteoporos) har de ingen sol heller? Eller Texas? Jag måste ha missar något om hur vädret är där, för jag vill minnas att det är soligt där mycket ofta. Konstigt att de länder som inte äter/dricker mejeriprodukter klarar sig utan att få osteoporos, även om de bor nordligt. Källa: WHO
  • Biffus
    MrsPenn skrev 2013-06-18 23:21:15 följande:
    Att det skulle vara något fel på att dricka mjölk efter sin 18-årsdag är något av det dummaste jag läst på den här sajten, och det säger inte lite! Ha på fötterna och kom med rejäla källor - eller håll klaffen.

Att det skulle vara bra att dricka mjölk efter sin 10-årsdag är det dummaste jag någonsin har hört. Ha på fötterna och kom med rejäla källor - eller håll klaffen.
  • Biffus
    Cecilia 851 skrev 2013-06-24 11:50:08 följande:
    Mjölk och mejeriprodukter i sig är vidrigt. För det första så smakar det äckligt och för det andra så är det inte bra alls för kroppen. Många svenne-mammor claimar att det är så viktigt att dricka mjölk när man är liten, annars drabbas man av benskörhet. Det är bara ljug utan de som säger det kan ju istället prova äta broccoli, spenat, mandlar och andra gröna blad och baljväxter dagligen i en balanserad kost så behövs inte mjölk över huvud taget!  Jag har inga som helst etiska problem med mjölk utan bara att det inte är något jag skulle utsätta min kropp för pga. hälsoskäl.

Dock finns det folk som säger att man tar kalvarnas mjölk och att det inte är naturligt osv, vilket är sant, men det tänker jag inte gå in på.

KÖP INTE SOJAMJÖLK. Eller annan "mjölkfri mjölk" i affären, det är fullt av tillsatser.

Gör er egen mandelmjölk!

Blötlägg 2,5 dl mandlar över natten,

mixa sedan de blötlaggda mandlarna med 3-5dl vatten (beroende på önskad tjocklek)

och tillsätt ev. sötningsmedel. Min favorit är en vaniljstång och två dadlar!

Mixa igen och sila av i  en ostduk eller en ren nylonstrumpa.

På det etiska planet så är det inte heller bara att man "tar kalvarnas mat", utan även saker som att:

Hankalvarna går till slakt, honkalvarna blir antigen mjölkkor eller går till slakt

Korna producerar ingen mjölk om de inte kalvar. Dvs de måste tvångsinsemineras en gång om året.

Dock är det inget att tjata om. De flesta är inte beredda att ta in det och göra livsförändringar av den anledningen. Jag själv gjorde det av hälsoskäl.
Svar på tråden Varför ska man inte dricka mjölk?