• MrsPenn

Varför ska man inte dricka mjölk?

Oj så många plattityder i ett och samma inlägg. Har du källa på dina påståenden? Tyckte jag hörde att det var en myt det där med att kornas mag-gaser förstör ozon skiktet och allt vad det var. I vårt hushåll går det åt en tre fyra liter mjölk i veckan. Alla växande individer bör dricka mjölk då det stärker skelettet.

Mornie Alantie skrev 2010-10-29 10:55:42 följande:
    Det finns osötad sojamjölk. Ur miljösynpunkt är det otroligt mycket bättre att människan äter sojabönorna och dricker vatten, istället för att ge korna sojabönor och vatten och sedan dricka mjölk. Djurhållningen står för en mycket stor del av utsläppen av växthusgaser. Sedan kan man ju argumentera att det inte är särskillt etiskt att ta kalven från kon när den är nyfödd för att föda upp den på ersättning och ta dess naturliga mat, mjölken, själv. Ytterligare en aspekt är att människan inte är skapt för att äta stora mängder komjölk. En stor del av jordens befolkning är laktosintolerant. Att vissa tål laktos är på grund av en ur historisk synpunkt ganska ny mutation.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson

Om ditt namn innehåller ''Anonym'' så låtsas jag inte läsa vad du skriver.
  • MrsPenn

Jo, förstår du, mjölk ger starka ben hos barn och unga som växer. Medan benskörhet drabbar våra äldre. Våra gamla lever längre och längre, samtidigt som det föds färre barn.

Biffus skrev 2013-06-17 16:40:05 följande:
    Om mjölk stärker skelettet, hur kommer det sig då att mjölkkonsumtion och benskörhetsfrekvensen är proportionella mot varandra? Det borde ju vara tvärt om, enligt dina resonemang...

• MrsPenn

Min karl dricker ett par liter mjölk i veckan och han är den friskaste person jag känner. Jag vet att man inte ska bälga i sig mjölk när man är åldring, men det är en helt annan sak.

• MrsPenn

Att det skulle vara något fel på att dricka mjölk efter sin 18-årsdag är något av det dummaste jag läst på den här sajten, och det säger inte lite! Ha på fötterna och kom med rejäla källor - eller håll klaffen.

• MrsPenn

Däremot äter alla européer ost!

• MrsPenn

Grekerna, turkarna och fransmän äter färskost. Tyskarna och engelsmännen äter mjuka lätt lagrade ostar. Fransmännen äter all sorts ost. Norrmännen äter ekte geitost...

Dr Mupp skrev 2013-06-19 11:54:43 följande:
    Lagrad hårdost innehåller ingen laktos. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D

• MrsPenn

Protip: köp rödmjölk istället för blå!

cheese skrev 2013-06-19 11:57:20 följande:
    Bara jag som tycker att mjölk idag är läskig. När man var yngre var mjölk gott men nu för tiden har dom gjort något med mjölken den är vattnig och smakar konstigt? Bara jag som märkt av detta?

Svar på tråden Varför ska man inte dricka mjölk?