• phillie12

Hur lång väntetid för IVF på RMC i Malmö?

Hej! 
    Har idag varit och fått konstaterat manlig faktor, läkaren sa att det inte var något snack om saken och att han skriver remiss till IVF idag(!) Han sa dock att det kommer att dröja mååååånader innan det sätter igång.
    Därför undrar jag hur lång tid det tagit för er att sätta igång själva proceduren och hur den såg ut EFTER att ni hade fått remiss till IVF?
    Alltså, hur lång väntetid är det egentligen i Malmö?
    Tack på förhand! 
    (Jag är inte utredd ännu utan kommer ta blodprover i början av nästa vecka.) 

• Svar på tråden Hur lång väntetid för IVF på RMC i Malmö?
  • phillie12

Hej igen! 
    Tack för era svar, men nu har jag kommit på en fråga till som jag undrar över.
    Var ju hos andrologen den 29:e okt och han sa att han skulle skicka en remiss till IVF samma dag, men sedan dess har vi inte hört någonting.
    Idag ringde jag och frågade vad som hände och hon jag pratade med sa bara att vi kommer att bli kallade inom tre månader och att läkaren hade skrivit (på datorn) "skickar remiss idag" men det verkade inte som om hon kunde se att han FAKTISKT hade gjort det.
    Nu till min fråga:
    Fick ni något brev eller någon kallelse INNAN följande info-möte om IVF, dvs ett brev av typen "Du kommer snart att bli kallad..." eller fick ni bara vänta till the one and only KALLELSE?
    Så himla tröttsamt att man inte kan få någon ordning på det här, men jag är mycket tacksam över era svar!  

• Vårtur2010

Läkaren som skickade vår remiss var långsam, ringde och tjatade på att den skulle skickas. När de väl gjort det tog det inte många veckor innan vi fick bekräftelse på att RMC fått vår remiss och skulle höra av sig med tider till oss, stod att vi skulle bli kallade inom 3 månader, tror det tog max en vecka så fick vi hem papper med tider för möte med läkaren och introduktion där nere så det gick snabbt för vår del. Var nere 19/5 och började med nedreglering den sista i samma månad.. Fick även papper från sjukhuset om att remissen var skickad!!

Hoppas det går bra för dig!!

• phillie12
    Vårtur2010 skrev 2010-11-17 15:57:53 följande:
    Läkaren som skickade vår remiss var långsam, ringde och tjatade på att den skulle skickas. När de väl gjort det tog det inte många veckor innan vi fick bekräftelse på att RMC fått vår remiss och skulle höra av sig med tider till oss, stod att vi skulle bli kallade inom 3 månader, tror det tog max en vecka så fick vi hem papper med tider för möte med läkaren och introduktion där nere så det gick snabbt för vår del. Var nere 19/5 och började med nedreglering den sista i samma månad.. Fick även papper från sjukhuset om att remissen var skickad!!

Hoppas det går bra för dig!!
    Hej! Förlåt om jag är tjatig om det här men alltså: Var det läkaren på vårdcentralen som var långsam med att skicka iväg remissen eller läkaren på RMC? 
    Det jag undrar är om vi kommer att få någon bekräftelse från RMC på att vi kommer bli kallade till själva IVF:en, planeringsmöte osv?
    Tack så mycket för ditt svar förresten! :) 
  • Smulans

Vi fick först en bekräftelse på att de hade mottagit och behandlat vår remiss och att vi skulle bli kallade inom tre månader. Sedan kom själva kallelsen ganska snabbt efter. Pga sommaruppehållet tog det någon månad innan infomötet och läkerbesöket ägde rum, men det verkade inte vara någon väntetid alls.

Vi fick börja behandlingen i stort sett direkt efter läkarbesöket och vi lyckades på första försöket

Det finns en RMC-tråd om du är intresserad.

• Zinfandel

Vi tog nog en genväg utan att veta om det. Vi bokade en tid på kliniken som sen skickade en ansökan, samtliga ansökningar godkänns av Region Skåne/RMC. Tyvärr felinformerade kliniken mig vid 2 tillfällen att ansökan var skickad vilket den egentligen inte var. Ansökan beviljades sedan på en vecka när den väl var skickad, jag ringde själv och fick det bekräftat. Jag har alltså aldrig fått remisser och sånt, antar att jag gick fel väg men det gick ju bra. Vi anmälde oss strax före semestern, lämnade proverna 3:e veckan i augusti och var igång första veckan i september. Men att det gick så snabbt berodde på min ålder men det betyder ju att det går att skynda på det.

• phillie12
    Smulans skrev 2010-11-24 16:46:01 följande:
    Vi fick först en bekräftelse på att de hade mottagit och behandlat vår remiss och att vi skulle bli kallade inom tre månader. Sedan kom själva kallelsen ganska snabbt efter. Pga sommaruppehållet tog det någon månad innan infomötet och läkerbesöket ägde rum, men det verkade inte vara någon väntetid alls.

Vi fick börja behandlingen i stort sett direkt efter läkarbesöket och vi lyckades på första försöket

Det finns en RMC-tråd om du är intresserad.
    Grattis så väldans mycket till erat knytt! 
    Men hmm, förlåt om jag krånglar men hur lång tid tog det efter att ni fått veta att ni skulle genomgå IVF till att ni fick DEN remissbekräftelsen och när fick ni kallelse till infon?
    Hmm, krångligt det här men det är så lätt att missförstå vad jag frågar.
    Tack för inbjudan till RMC-tråden, men jag läser den redan, haha, och så vill jag inte skriva där än eftersom det känns som att alla där ligger så långt före mig. Hoppar säkert in senare.
    Zinfandel skrev 2010-11-24 16:58:17 följande:
    Vi tog nog en genväg utan att veta om det. Vi bokade en tid på kliniken som sen skickade en ansökan, samtliga ansökningar godkänns av Region Skåne/RMC. Tyvärr felinformerade kliniken mig vid 2 tillfällen att ansökan var skickad vilket den egentligen inte var. Ansökan beviljades sedan på en vecka när den väl var skickad, jag ringde själv och fick det bekräftat. Jag har alltså aldrig fått remisser och sånt, antar att jag gick fel väg men det gick ju bra. Vi anmälde oss strax före semestern, lämnade proverna 3:e veckan i augusti och var igång första veckan i september. Men att det gick så snabbt berodde på min ålder men det betyder ju att det går att skynda på det.
    Hmm, oj! Det var snabbt! GRATTIS! :) 
    Jag hängde nog inte riktigt med i svängarna där men... Är det rmc du kallar "kliniken"? (Associerar det med en privatklinik, därför gör jag mig själv förvirrad)
    Hur fick du veta att den INTE var skickad då? För det är nog dit de ska skicka vår också och vart exakt ringde du för att få veta att den var beviljad? Jag vill också ringa! :) 

Kram och tack hörrni! 

• Smulans

Phillie, vi fick veta i oktober förra året att min make inte har några spermier. Vi fick remiss till vidare utredning på RMC och var där första gången i februari. I maj gjordes en testikelbiopsi där de lyckligtvis hittade spermier som frystes ner. I juni skickade min gynekolog IVF-remissen och i augusti var vi på patientinfo och läkarbesök. 6 september började jag med sprutor och 25 oktober testade jag positivt. Idag var vi på VUL och såg ett litet pickande hjärta Hjärta

• anderska

Hejsan. vi fick vänta ca 6 månader från vårt första besök hos gyn till info möte i på RMC i Malmö.

• Zinfandel

Nje, vi går på en annan klinik än RMC, fram till nyår gör alla 3 kliniker i Malmö landstingsfinansierade försök, efter årsskiftet kommer det enbart att vara RMC. Du ska alltså vända dig till RMC där beslutet även tas. Bara ring och pressa!! Jag fick reda på det därför att jag tyckte det tog tid och jag inte hörde något (någon vecka ;) och till slut kom det fram från min klinik att det inte var inskickat. Sen gick det alltså undan! Ett tips är att göra utredningen privat, kostar ett par tusen men sen är det gjort och klart på någon vecka och ni kan köra igång beroende på vad utredningen visar.

Lycka till! 

• phillie12

Tack för alla era svar! {#emotions_dlg.flower}
    och vilken himla fin berättelse Smulans! GRATTIS! :) Men ett år alltså! Vojne vojne!

Ja, vi ringde sjutusen gånger idag men alla gånger tutade det upptaget a la 80-talet så vi hamnade inte ens i telefonkö. :( Får väl ringa imorgon igen.  

• Smulans
    phillie12 skrev 2010-11-25 15:00:59 följande:
    Tack för alla era svar! {#emotions_dlg.flower}
    och vilken himla fin berättelse Smulans! GRATTIS! :) Men ett år alltså! Vojne vojne!

Ja, vi ringde sjutusen gånger idag men alla gånger tutade det upptaget a la 80-talet så vi hamnade inte ens i telefonkö. :( Får väl ringa imorgon igen.  
    Tack! Kan tillägga att jag fick vara på min gyn eftersom det visade sig att hon missat att det saknades ett blodprov för att kunna skicka remissen. Annars hade det nog gått ännu längre tid. Jag tror det lönar sig att ligga på.
  • phillie12

Fan! 
    Jag har inte tagit dag hmm... 23(?)-provet eller vad det är... Kanske är där det felar?
    Nåväl, det var iaf INTE upptaget när vi ringde innan idag utan det var telefonen det var fel på! Hahaha! Jaja, bättre lycka imorgon. Förhoppningsvis.  

• Smulans
    phillie12 skrev 2010-11-25 23:19:19 följande:
    Fan! 
    Jag har inte tagit dag hmm... 23(?)-provet eller vad det är... Kanske är där det felar?
    Nåväl, det var iaf INTE upptaget när vi ringde innan idag utan det var telefonen det var fel på! Hahaha! Jaja, bättre lycka imorgon. Förhoppningsvis.  
    När inte kliniken har koll får man själv hålla koll

Lycka till!
  • Vårtur2010
    phillie12 skrev 2010-11-17 18:10:45 följande:
    Hej! Förlåt om jag är tjatig om det här men alltså: Var det läkaren på vårdcentralen som var långsam med att skicka iväg remissen eller läkaren på RMC? 
    Det jag undrar är om vi kommer att få någon bekräftelse från RMC på att vi kommer bli kallade till själva IVF:en, planeringsmöte osv?
    Tack så mycket för ditt svar förresten! :) 
    Det är gyn som har skickat får remiss och det var de som var långsamma med att skicka den. Läkarsekreteraren som skulle skicka den hade semester så vi fick vänta en månad extra, ringde och tjatade mycket på dem. Men när den väl kommit iväg så gick det snabbt..
    Vi fick först en bekräftelse på att remissen var skickad, sen en på att RMC tagit emot den och efter det kallelse till informationsmöte och träff med läkaren. När väl remissen var skickad tog det ca 1,5 månad till det datumet som vi var nere på information och läkarträffen..

Hoppas det gå bra för dig!
  • phillie12

Jaha hörrni. Ringde RMC idag och det verkar som att läkaren glömt skicka remissen! Satans skit också! 

• Smulans

Mäh!? Tur att du var aktiv och kollade upp det då! Annars hade det väl kunnat gå hur långt tid som helst. 

• phillie12

Haha! Ja, men det slår ju inte (tyvärr) läkaren som gav remiss till spermaprov på vårdcentralen som tyckte att det var ju bara att fortsätta försöka! HELT SJUKT! Om jag inte hade haft FL hade jag ju inte krävt att vi skulle få komma till andrologen på RMC som sa till oss att "det här är definitivt IVF-krävande spermier" 
    Så jävla inkompetent! 

Svar på tråden Hur lång väntetid för IVF på RMC i Malmö?