• Yasmina

Sova på mage??

Nu är det så att på bv sa dom att det är väldigt viktigt att inte sova på mage utan i vaket tillstånd.
    alla mina systrar har bara sovit på mage när dom va små
    och nu är det så att ena tvilling pojken har så ont i magen och när han har sina skrik peroder så blir han så tyst när jag lägger honom på mage han fiser o rapar mycket o somnar

Gör jag fel, klart jag inte vill ta risker med min son men blir så osäker på allt... är det nån mer som låter sitt barn sova på mage på dagen????

• Svar på tråden Sova på mage??
  • menta

Thea hade också ont i magen det ända som funkade var att hon sov på magen så jag lät henne göra det. Vet att de inte rekommenderar det men det var det enda som fungerade för oss. Fast bara på dagen när jag kunde ha koll på henne på natten sov hon på sidan

• Yasmina

Tack.. . man blir så skrämd lätt men skönt o höra att det även funkar för andra o att man gör det överhuvudtaget

• Lope

Min tjej får också sova på magen när jag har koll på henne. På natten ligger hon på rygg.

• akl

Min son kan bara sova på magen... har gjort det sedan han var 4 veckor!

• AmandaPitkänen

min son sover bara på magen... fast dte "fick" han börja göra då han kunde vända sig själv. Innan lät jag han INTE sova på mage.

• Fazers Blå

Våra pojkar sover också på mage på dagen, på natten sover de på rygg, men ibland om de är oroliga då de skall läggas till natten brukar vi sätta dem på mage och vända dem när de somnat in ordentligt. Man blir nog lite hispig av alla rekomendationer så man nästan glömmer att använda sitt eget förnuft, för visst har barn sovit på mage förr och det har gått bra, ett tag var ju t.o.m. trenden att man skulle ha barn att sova på mage.

• Lorina

Vår ena tjej har bara legat på mage så även på neo!!! Jag fråga om detta och svaret var att när de själva kan lyfta på huvudet så var det inte så farligt längre o detta kunde hon redan 1 veckan. Hennes syster sover nästan helst på rygg men nu när hon är äldre så vill hon gärna somna på mage men vänder sig om på natten medans den andra gör tvärt om!!! Gör det som känns bäst för dig! När min äldsta föddes för 13 år sen hörde inte jag något om detta och han har alltid sovit på mage. Mellan jäntan sov oxå för det mesta på mage hon blev 9 år i september. Tvillingarna är nu snart 17 månader.

• Måndag

Vi blev rekommenderade att ha våra tvillingar på mage så att deras huvudform skulle rätta till sig lättare. Den läkaren ansåg att risken för PSD är otroligt överdriven och att det snarare är rökning som är faran, inte magläget.

Men, vi vågar ändå inte låta dem sov på mage på natten. På dagen får de göra det. Att hyra andningslarm kunde kanske vara ett alternativ för er?

Min mamma brukar skratta åt min rädsla för PSD, när jag föddes (1973) var alla rädda för att barnen skulle hamna på rygg och kvävas av sina spyor... Ja, ja, vad ska man göra?

• Yasmina

Det känns verkligen bättre o höra att även andra gör det.
    Tack

• sica

Förlåt om jag nu kommer in och målar fan.

Lägg inte barnen på mage!!!
    Risken för PSD är större, det har man konstaterat. När mina flickor låg på NEO var det okej med magläge för dom så länge man monitorerade dom. Den ena flickan apnéade (hade andningsuppehåll) efter ett tag allt för ofta så läkarna förbjöd magläge redan då, för att vi skulle slippa ta hand om "avvänjningen" hemma).

Samtliga barnläkare (det är många efter tre månader på sachsska) avråder starkt från mag och sidoläge de första tre till fyra månaderna.

Magläge i kombination med rökning är de värsta bovarna. Undvik även att bädda ner de för ordentligt. Undvik att lämna de i vagnen utanför utan att du kan höra dom. Undvik att de blir för varma. Då har man gjort allt för att det ska gå bra.

Så snälla, ta inte risken. Låt de bara sova på magen då Ni sitter precis bredvid.

Ett tips med onda magar är istället magmassage, fråga på BVC efter folder. Sen kan barnet alltid somna in på din mage. Det sätter fart på sura bebismagar.

(statestiken visar sina tydliga siffror gällande magläge, så detta är inte bara en åsikt)

Kram och lycka till.

Svar på tråden Sova på mage??