• Anonym (mensfia)

Är jag den ända som har mens 2-3 gånger i månaden?

Halloj!

Jag söker er som har mens 2-3 gånger i månader med 1 veckas eller 2 veckors mellanrum  mellan varje mens.

Jag fattar ingenting det blev såhär sen ajg födde min dotter maj 2009, först började det med att jag hade så ont att jag fick utskrivet smärtstillande och min dåvarande sambo fick vara hemma från jobbet och ta hand om dottern för jag inte kunde.
    och jag blödde samtidigt väldig mycket.
    så efter 1 år fick jag hjälp och åkte in på operation så dom kunde kolla med en kamera i livmodern men hitta inget fel.

Nu däremot så blöder jag 2 gånger ibland 3 gånger på en månad, och det är ju inte lite heller, väldigt mycket har ringt och sökt på gyn, tjatat och gråtit i telefon eftersom detta påverkar min skoolgång och mitt humör.
    + att vi förösker skaffa syskon men går det ens när man har det såhär? en så länge efter snart 7 månader är de inget plus.

För att få mens så måste man ju ha ägglossning, har jag då ässlossning 2-3 gånger i månaden då?

Jag blir så trött på allt som har med mens att göra.

Finns det någon mer som mig? Blev ni gravida? vad fick ni för hjälp?

• Svar på tråden Är jag den ända som har mens 2-3 gånger i månaden?
  • Anonym (mensfia)

Är jag HELT ensam om det här?

• Topdog

Man har inte mens 2-3 gånger per månad. Sök upp engynekolog.

• Anonym (mensfia)

Tro mig jag vet.
    Och som det står så har jag sökt, och dom säger att de är helt normalt.

• Pimpinellan

Det där är inte mens alls utan nåt som är fel. Mens har man normalt med 21-35 dagars mellanrum. Längre är man oftast utan äl för mens får man ändå. Sjävklart ska du kollas upp! Ring en privat klinik/läkare för så här kan du ju inte ha det. Inte blir du gravid heller med så knäpp cykel.

• Anonym (Hej hej)

Har du testat att gå till mer än en doktor? Jag vet inte vad det kan bero på men jag skulle ha försökt gå till en annan läkare för att få höra vad hon/han säger om det hela. För att veta om du har ägglossning måste de ju ta tester, det är ju inget de bara kan säga så där. Jag har för mig att man kan få nån typ av medicin som stabiliserar mensen. Vet att de pratade om det när jag var på Sophiahemmet för att kolla om jag hade ägglossning då min mens var väldigt mkt oregelbunden.

Hoppas det löser sig.

• saltflingan

Vänd dig någon annanstans, det är är inte normalt att blöda så.

Har de inte gjort några som helst tester på dig?

• elovesj

Joho, det kan man visst ha! Jag vet en, gyn sa att det var pga att kroppen producerade godartade små cystor hela tiden som brast. Inget farligt men jobbigt.

• Anonym (endo)

Har du läst något om endometrios? Jag har det och har en väldans massa mellanblödningar. Men jag märker skillnad på mina mellanblödningar och riktig mens. Sen tycker jag att du ska söka dig till en annan mottagning, om inte annat så för en "second opinion".

• Sofia L

Jo, man kan visst ha mens oftare än en gång i månaden.

• Pimpinellan
    Sofia L skrev 2010-10-29 14:49:40 följande:
    Inte vanlig mens,alltså det som kommer efter äl och beror på utebliven graviditet eller att slemhinnan lossnar även efter ingen äl. Mellanblödningar ska aldrig ignoreras! Under 21 dagars cykel är inte normalt och då ska man söka hjälp.
  • Topdog
    Sofia L skrev 2010-10-29 14:49:40 följande:
    Nej, det kan man inte. Mens är bortstötning av slemhinnan pga att prgesteronnivåerna faller (som blivit höga pga ägglossning). Om man har mens 2-3 gånger i månaden är det inte mens, utan någon annan typ av blödning. En av dessa 2-3 blödningar/månad KAN vara mens men de andra är inte mens utan helt andra blödningar. Vad dessa blödningar beror på är viktigt att utreda, särskilt om man gärna vill bli gravid.
    elovesj skrev 2010-10-29 14:41:15 följande:
    Joho, det kan man visst ha! Jag vet en, gyn sa att det var pga att kroppen producerade godartade små cystor hela tiden som brast. Inget farligt men jobbigt.
    Är det PCO du talar om? Iallafall så kan man inte ha mens flera gånger under en ägglossningscykel, utan då rör det sig om mellanblödningar vilket kan ha många olika orsaker.
  • Sofia L
    Topdog skrev 2010-10-29 15:22:23 följande:
    Nej, det kan man inte. Mens är bortstötning av slemhinnan pga att prgesteronnivåerna faller (som blivit höga pga ägglossning). Om man har mens 2-3 gånger i månaden är det inte mens, utan någon annan typ av blödning. En av dessa 2-3 blödningar/månad KAN vara mens men de andra är inte mens utan helt andra blödningar. Vad dessa blödningar beror på är viktigt att utreda, särskilt om man gärna vill bli gravid.
    Kanske skulle lära dig kalenden och att räkna :) Har man en cykel som är kortare än 28 dagar kommer man att kunna ha mens i alla fall 2 gånger i månaden. Har man sedan en som är ännu kortare kommer man att kunna ha ett antal mensar på ett antal månader, där resultatet utslaget kan bli fler än 2 mensar i snitt dessa månader. 
  • Topdog
    Sofia L skrev 2010-10-29 16:40:52 följande:
    Kanske skulle lära dig kalenden och att räkna :) Har man en cykel som är kortare än 28 dagar kommer man att kunna ha mens i alla fall 2 gånger i månaden. Har man sedan en som är ännu kortare kommer man att kunna ha ett antal mensar på ett antal månader, där resultatet utslaget kan bli fler än 2 mensar i snitt dessa månader. 
    Och jag tycker att du ska se lite större på det hela än att be mig lära mig kalendern och att räkna.

TS problem är inte att hon har en lite kortare cykel än normalt. Hennes problem är inte att hon har en cykel på 25 dagar och därför får mens två gånger enstaka månader. TS problem är att hon blöder mycket och mår dåligt 2-3 gånger i månaden och undrar om man verkligen kan ha mens så ofta. Och svaret är att nånting är fel. Det är fysiskt omöjligt att ha mens 3 gånger på en månad, oavsett om man kan kalendern och räkna. Däremot finns det många som TROR sig ha mens var 14:dag för att dom har andra typer av mer eller mindre regelbundna blödningar. Det finns flera olika typer av blödningar som beror på olika saker. Men det TS beskriver bör definitvt kollas upp av en kunnig gynekolog. Det kan vara fullkomligt ofarligt och lättbehandlat, i andr fall är det ofarligt men något man får leva med, men det kan också vara betydligt allvarligare.
  • Anonym (mensfia)

Tack för era svar :) jag ska söka läkare direkt på måndag.
    har mina jounaler från gynmottagningen där jag bodde innan så jag hoppas dom här jag bor nu är bättre.

jag hoppas det int eär allvarligt!

• Topdog
    Anonym (mensfia) skrev 2010-10-29 19:30:13 följande:
    jag hoppas det int eär allvarligt!
    Det är det nästan aldrig. Men det är ju troligt att det ställer till det för dig nu när ni gärna vill ha en bebis.

Strunta i den där gamla stofilen doktorn som sa att det är normalt blödningsmönster. Du heöver hjälp att räta till din cykel och slippa blöda i tid och otid. Lycka till!
  • emeliedaniella
    Anonym (mensfia) skrev 2010-10-29 13:43:40 följande:

Halloj!

Jag söker er som har mens 2-3 gånger i månader med 1 veckas eller 2 veckors mellanrum  mellan varje mens.

Jag fattar ingenting det blev såhär sen ajg födde min dotter maj 2009, först började det med att jag hade så ont att jag fick utskrivet smärtstillande och min dåvarande sambo fick vara hemma från jobbet och ta hand om dottern för jag inte kunde.
    och jag blödde samtidigt väldig mycket.
    så efter 1 år fick jag hjälp och åkte in på operation så dom kunde kolla med en kamera i livmodern men hitta inget fel.

Nu däremot så blöder jag 2 gånger ibland 3 gånger på en månad, och det är ju inte lite heller, väldigt mycket har ringt och sökt på gyn, tjatat och gråtit i telefon eftersom detta påverkar min skoolgång och mitt humör.
    + att vi förösker skaffa syskon men går det ens när man har det såhär? en så länge efter snart 7 månader är de inget plus.

För att få mens så måste man ju ha ägglossning, har jag då ässlossning 2-3 gånger i månaden då?

Jag blir så trött på allt som har med mens att göra.

Finns det någon mer som mig? Blev ni gravida? vad fick ni för hjälp?

Har du fått svar på vad detta var? 
    Jag har en dotter på 9 månader nu, och nu har jag också fått det såhär. mens 3 gånger på en månad, har dock inte ringt någon ännu. 

• Maja K Mi

Hej jag är en helt vanlig 21 üring som har haft det sü här de senaste 5 münaderna, läkarna här i tyskland säger samma "alla är olika, du är normal" men jag undar om du fick hjälp med ditt fall, och isf vad problemet var? 

Bästa, 

• Wilmis123

Hej varför får man mens två gånger i varannan månad ? Kan jag göra något så jag slipper de ? Jag brukar får de i början av månaden och sen slutet på månaden ? Snälla vill har ett svar är orolig...

Svar på tråden Är jag den ända som har mens 2-3 gånger i månaden?