• Topdog

Är jag den ända som har mens 2-3 gånger i månaden?

Man har inte mens 2-3 gånger per månad. Sök upp engynekolog.

• Topdog
    Sofia L skrev 2010-10-29 14:49:40 följande:
    Jo, man kan visst ha mens oftare än en gång i månaden.
    Nej, det kan man inte. Mens är bortstötning av slemhinnan pga att prgesteronnivåerna faller (som blivit höga pga ägglossning). Om man har mens 2-3 gånger i månaden är det inte mens, utan någon annan typ av blödning. En av dessa 2-3 blödningar/månad KAN vara mens men de andra är inte mens utan helt andra blödningar. Vad dessa blödningar beror på är viktigt att utreda, särskilt om man gärna vill bli gravid.
    elovesj skrev 2010-10-29 14:41:15 följande:
    Joho, det kan man visst ha! Jag vet en, gyn sa att det var pga att kroppen producerade godartade små cystor hela tiden som brast. Inget farligt men jobbigt.
    Är det PCO du talar om? Iallafall så kan man inte ha mens flera gånger under en ägglossningscykel, utan då rör det sig om mellanblödningar vilket kan ha många olika orsaker.
  • Topdog
    Sofia L skrev 2010-10-29 16:40:52 följande:
    Kanske skulle lära dig kalenden och att räkna :) Har man en cykel som är kortare än 28 dagar kommer man att kunna ha mens i alla fall 2 gånger i månaden. Har man sedan en som är ännu kortare kommer man att kunna ha ett antal mensar på ett antal månader, där resultatet utslaget kan bli fler än 2 mensar i snitt dessa månader. 
    Och jag tycker att du ska se lite större på det hela än att be mig lära mig kalendern och att räkna.

TS problem är inte att hon har en lite kortare cykel än normalt. Hennes problem är inte att hon har en cykel på 25 dagar och därför får mens två gånger enstaka månader. TS problem är att hon blöder mycket och mår dåligt 2-3 gånger i månaden och undrar om man verkligen kan ha mens så ofta. Och svaret är att nånting är fel. Det är fysiskt omöjligt att ha mens 3 gånger på en månad, oavsett om man kan kalendern och räkna. Däremot finns det många som TROR sig ha mens var 14:dag för att dom har andra typer av mer eller mindre regelbundna blödningar. Det finns flera olika typer av blödningar som beror på olika saker. Men det TS beskriver bör definitvt kollas upp av en kunnig gynekolog. Det kan vara fullkomligt ofarligt och lättbehandlat, i andr fall är det ofarligt men något man får leva med, men det kan också vara betydligt allvarligare.
  • Topdog
    Anonym (mensfia) skrev 2010-10-29 19:30:13 följande:
    jag hoppas det int eär allvarligt!
    Det är det nästan aldrig. Men det är ju troligt att det ställer till det för dig nu när ni gärna vill ha en bebis.

Strunta i den där gamla stofilen doktorn som sa att det är normalt blödningsmönster. Du heöver hjälp att räta till din cykel och slippa blöda i tid och otid. Lycka till!
Svar på tråden Är jag den ända som har mens 2-3 gånger i månaden?