• Zephir

Gillar du dina svärföräldrar?

Hej!

Ja, det finns väl egentligen inte så mycket att tillägga.
     Är lite nyfiken på hur ni känner inför era svärisar?
    Ibland verkar det nästan vara lag på att man ska gilla sina svärföräldrar. Men är inte det lite mycket begärt?

Följdfrågor:

-Har era föräldrar träffat era svärföräldrar och hur gick det? Umgås det? Gillar de varandra?
    -Om inte; varför inte?
    -Tycker ni att det är en självklarhet att föräldrarna ska träffa varandra?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gillar du dina svärföräldrar?
  • ceeh

Hade haft det mycket svårare uner småbarnsåren utan dem. De bor nära och hjälper till ofta. De är sonens stora idoler. Har tur och tycker om dem jag med. Mina föräldrar och dem har träffats och kpommer bra överens, men umgås inte direkt förutom att de ses på jul, födelsedag enstaka middag hos oss etc...

• Majsan70

Jag svarade annat alternativ. Jag har bara träffat min svärfar en gång...njae två då. Jagh ar inget emot honom alls, men han bor långt härifrån. Min svärmor har jag inte träffat alls eftersom hon avsagt sig kontakten med min man.Nu skall min fd. svärmor tom. flytta precis intill oss vilket vi alla välkomnar.

Mina föräldrar tycker bra om svårfar det lilla de träffat honom och de tycker mycket bra om mina gamla svärföräldrar.

• Badfantasten

Har turen att ha kanon mysiga svärföräldrar, och farmor/farfar till våra barn. Trots att det är 30 mil emellan oss så träffas vi rel ofta. Mina föräldrar + svärföräldrar träffas tillsammans. Bla Thailandsresa nydligen i 3 v.

• lillkorpen

Jag gillar dem, men jag umgås inte med dem särskilt ofta och inte utan min man. Dels för att de bor en bra bit bort, och dels för att jag inte är den sortens person. De är väldigt annorlunda jämfört med min familj, vilket jag ibland kan ha svårt för. Vi umgås då mer med min mamma, och min man kan även han träffa henne själv (när det ska assisteras med olika tekniska installationer till exempel ;).

Våra föräldrar har träffats en gång, när vi firade jul hemma hos oss och det gick alldeles utmärkt. Tror dock inte att de hade umgåtts utan oss barn, om nu mina svärisar hade bott på samma ort dvs.

• Serla
    Zephir skrev 2010-10-29 13:44:26 följande:

Följdfrågor:

-Har era föräldrar träffat era svärföräldrar och hur gick det? Umgås det? Gillar de varandra?
    -Om inte; varför inte?
    -Tycker ni att det är en självklarhet att föräldrarna ska träffa varandra?

Mina föräldrar har träffat min mans pappa vid två tillfällen och tycker att han är OK, men inte mer. Han är väldigt intensiv och folk blir snabbt trötta på honom. Mamman har mina föräldrar träffat en gång på bröllopet och de samt alla gäster avskydde henne. Min mans pappa älskar tydligen mina päron.

De bor i en annan del av Sverige, när mina föräldrar har varit i samma stad (ca 40 ggr) så har de inte haft vett att bjuda in dem eller ens ses hemma hos oss. Hans mamma är tyvärr en riktig kärring för att linda in orden lite snyggt.

Ja, jag tycker att de ska träffas, det är en självklarhet för mig. Mina föräldrar umgås och kommer superbra överrens med mitt ex föräldrar. Min mans föräldrar har aldrig träffat min mans ex föräldrar så det är inte bara mina de beter sig så här mot.
  • La Lola

De är kanon!

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • La Lola
    La Lola skrev 2010-10-29 13:56:38 följande:
    De är kanon!
    Mina föräldrar o makens pappa med sambo har aldrig mötts.
    Mina föräldrar dog för 12 år sen. Makens mamma är också död.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • AAEV

Jag älskar mina svärföräldrar och vi träffas varje dag. Jag jobbar på familjeföretaget och de dagarna jag är ledig hörs vi ändå på telefon eftersom vi har lite olika arbetsuppgifter så behöver dom ha koll. Vi har jobbat ihop i snart tre år och det funkar jättebra :)

Mina föräldrar och svärisarna kommer väldigt bra överens, de umgås inte utan oss men vi firar jul ihop och gör mycket sånt.

• Zephir

Kan svara själv på mina frågor också:

Ja, de har träffats, men det var vid dopet av deras gemensamma barnbarn och ingen av dem ansträngde sig direkt för att ens hälsa ordentligt (vilket mina föräldrar nog kommenterade efteråt).

De är som natt och dag gällande det mesta; fritidsintressen, politiska åsikter, syn på barnuppfostran, arbete, utbildning, värderingar, etc. och därför har varken jag eller sambon uppmuntrat att de ska träffas. De hade helt enkelt inte förstått eller tyckt om varandra. Och de är allihopa ganska dåliga på att hantera sociala situationer. (t.ex. är sävrföräldrarna ganska taktlösa och kan vara plumpa och mina föräldrar är lättstötta och har svårt för att kallprata/kan bara prata avslappnat om vissa saker).
    Som tur är verkar de inte så intresserade av att träffa varandra. I början var de lite nyfikna på varandra men de insåg väl rätt snabbt att de är så olika att det inte ens är någon idé att de träffas.
    Både jag och sambon tycker att detta är helt okej, även om man ibland önskar att de kunde umgås med tanke på sonens uppväxt, men det är ju upp till oss att se till att han inte lider av det.

Jag tycker att det är jobbigt att omgivningen verkar tycka att det är konstigt att våra föräldrar inte har träffats och att vänner ofta kommenterar att det är märkligt. Som att våra föräldrar är egoistiska som inte anstränger sig för vår skull. Det kanske de är, men jag skulle personligen aldrig orka med morsans prat och frågor om sväröfräldrarna efteråt ("vad menade han egentligen när han sa så?" ,"är [sambons namn] likadan? Tycker han också det?", "hur står du ut?",etc).

• 4mychildren

Tycker om mina svärföräldrar. Inget som helst fel på dom. Dock är dom väldigt olika mina egna föräldrar och det gör att dom inte ses sådär ofta. Dop, födelsedagar, o.s.v. men inget "gå och ta en fika en dag bara sådär.."

Svar på tråden Gillar du dina svärföräldrar?