Inlägg från: Anonym (också flata) |Visa alla inlägg
  • Anonym (också flata)

Fråga flatan

Jag tänder inte på visuell porr alls. Kan vara att jag bara inte har sett någon bra porrfilm, men det är inget jag saknar. Skriftlig porr läser jag bara om den är välskriven och handlar om två (eller fler) kvinnor. Minsta manlighet inblandad och det är avtändande. Däremot kan jag fantisera om män ibland. Inte bara män, men typ heterosexuellt sex. Kanske för att det för mig är lite råare, lite mer...uppenbart.

"Könskrigare" tyckte jag var en fantastisk och intressant bildserie. Elisabeth Ohlson Wallin är en fantastisk fotograf och konstnär.

• Anonym (också flata)

För mig handlar "Könskrigare" mycket mer om genus än om sexualitet. Vad är en kvinna? Vad är en man? Vad är kvinnligt? Vad är manligt?

• Anonym (också flata)

Jag är kvar, om jag kan vara till hjälp.

• Anonym (också flata)

Hm. Du är säker på att du gillar tjejer, men stannar hos din man för att du är rädd för att ha sex? Var du rädd för att ha sex med män innan du testade?

Är det ren "prestationsångest" eller är du rädd för att det är intimare med en tjej, och att det ska vara läskigt? Att det är viktigare med en tjej, på något vis? Om du nu har haft flickvänner förr - när började det kännas läskigt? Alltså, är det läskigt med kyssar och hångel också, eller är det nakenheten eller vad? Det är ju svårt för dig att veta, kanske... Varför är du mer rädd för vad en kvinna ska tycka om din kropp än för vad en man ska tycka?

Det lättaste brukar ju vara att köra på, att göra det som känns bra så länge det känns bra. Man behöver ju inte ha sex omedelbart. Och det är så mycket som kan "räknas" som sex.

Och sen förstår jag nog inte riktigt vad de två sakerna har med varandra att göra. Du kan inte lämna din man för att du inte vågar ha sex med en tjej. Om du inte är lycklig med honom kanske du ska reda ut det först.

• Anonym (också flata)

Jag har en kompis som var bi, men nu är mest flata. När hon var mitt uppe i sin "komma ut och hitta mig själv"-process så resonerade hon lite så. Det är okej att inte sminka sig och fixa sig när man är hetero, för det finns killar som uppskattar naturliga tjejer, men nu när man ska bli homo så gäller det att snofsa upp sig, för tjejer bryr sig på ett annat sätt. Så är det inte. Det är klart att det finns tjejer som bara vill ha tjejer med perfekta kroppar, men min erfarenhet är ändå att acceptansen för "naturlighet" är större bland flator. Det är inte lika viktigt att "göra sig till" och lättare att vara den man är.

Det är intimare med en tjej för att du inte kan distansera dig på samma sätt, för att du vill vara i nuet. Eller? Det *är* läskigt. Och underbart. Och fantastiskt.

Hur man träffar en tjej oarrangerat har jag ingen aning om, tyvärr, och vad flator utan barn tycker om "exheteron" med barn varierar nog väldigt. För mig hade det handlat mest om hur relationen till exet såg ut, hur mycket pain in the ass han tänkte vara, samt om hon ville ha fler barn. Det finns ju flator som har barn sen innan också, om det är lättare.

• Anonym (också flata)

Men du, Liza? Hur viktiga är de där delarna för dig hos andra tjejer? Tror du att du skulle bli avtänd av kroppdelar som inte såg ut som "idealet"?

• Anonym (också flata)
    Anonym (vad är jag?) skrev 2011-04-12 21:23:27 följande:
    Men en sak som jag har reagerat över är att jag verkar ha en ganska bra "gay radar". Jag märker direkt i nästan 100% av fallen att en tjej är lesbisk (även killar som är gay). Är för att jag själv är nyfiken eller kan det vara nåt mer? Kanske lesbiska tjejer "märker" att jag kollar in dem (kollar in de flesta tjejer)? Nån som har en teori?
    Oj. Gaydar. Hm. Jag tror:

1. Det finns en "norm" även bland homosar för hur man ser ut och beter sig (ja, flera normer, men ändå), och för många är det viktigt, åtminstone i början, att konformera och passa in. För många människor, både hetero- och homosexuella, är det då rätt lätt att "peka ut" dem.

2. För varje homo du ser och träffar rätt på går det ganska många dig förbi. Jag fattar om du till exempel aldrig har stött på någon som du inte har kunnat gissa dig till innan personen själv har sagt något, men du träffar garanterat på folk du *inte* peggar som homo. Om det är tjejen i kassan på Ica, dina barns förskollärare eller en lokalpolitiker, det vet jag inte.

3. Absolut kan det det vara så att tjejer som märker att du kollar in dem kollar tillbaka (men det behöver faktiskt inte betyda att de är flator).

4. Några av mina kompisar "misstänkte" att jag inte var intresserad av killar innan jag sade något - men inte på grund av mitt beteende med dem, utan mitt beteende med killar. Att jag inte var så intresserad av att göra mig intressant, om du fattar hur jag menar.

Jag tror alltså att det är en kombination av signaler som sänds ut medvetet och omedvetet kombinerat med en vana hos mottagaren att se dessa signaler, samt det faktum att det man inte ser inte finns.
  • Anonym (också flata)
    Anonym (Liza) skrev 2011-04-12 21:24:10 följande:
    Hur träffar man en tjej då? Hur vet man om någon är flata? Internet, gayklubbar, kontakter..? I heterovärlden är ju krogen en köttmarknad i många fall, hur är det i homovärlden? Är många seriösa eller ligger många med alla? Är det sant att flator i småstäder tar de dom kommer över eftersom att utbudet är så snålt så man måste hoppa på alla chanser man får? (Det verkar faktiskt inte helt ovanligt :S) Är det nästan nödvändigt att flytta till en storstad eller är det fler flator än man tror lite varstans?
    Jag är inte rätt person att svara på det här. Jag träffade min fru när vi var drygt 20, bara, och ingen av oss hade varit särskilt aktiv i utelivet. Men en sak vet jag, och det är att det inte alls är nödvändigt att flytta till storstan. (Men det kanske underlättar...)

Var träffar man en tjej, då? Internet - ja. Gayklubbar - ja. Kontakter - ja. På jobbet, i bloggvärlden, på internetforum, på krogen, på universitetet (vissa kurser är ju flattätare än andra), på Pride...
  • Anonym (också flata)

Anna: Ni är flirtiga med varandra. Du vill hångla. Hon frågar om du vill hångla. Vad svarade du? Det är väl bara att köra på och testa! Du behöver ju inte låta det gå hur långt som helst om du inte vill vara otrogen.

Och jag minns inte - har du pratat med din man om det här?

• Anonym (också flata)
    Anonym (NyfikenAnna) skrev 2011-04-21 13:24:12 följande:
    . Jag vet inte vart gränsen för otrohet går? Kan man hångla utan att berätta för sin partner?

Jag tror ju inte att det finns någon fast gräns, utan man inom varje förhållande måste definiera dess gränser. För vissa är det otrohet att ens tänka på någon annan, för vissa är det inte otrohet förrän man har ett längre förhållande med någon annan. Och allting däremellan. Så när jag frågade om du hade pratat med din man menade jag mer "har ni diskuterat var gränsen för otrohet går" än "har du berättat att du är intresserad av någon annan". Hångla utan att berätta - det beror nog på vad du lägger i ordet "hångla". Och om du skulle få dåligt samvete. För vissa ligger ju otroheten inte så mycket i själva hånglet som i att partnern inte berättar något.

Har du "testat" din man? Typ: "Vet du, jag tror att det är en tjej på jobbet som stöter på mig." (Sagt med lite förtjusning och... *letar efter rätt ord*) Eller: "Alltså, Anna på jobbet kom in på mitt rum i dag igen. Hon är så himla läcker. Om jag skulle vara med en tjej någon gång hade det varit hon." Se hur han reagerar. Eller är det för jobbigt, för privat, för...viktigt?
  • Anonym (också flata)
    MarajaILund skrev 2011-07-03 21:45:38 följande:
     Varför vill man som lesbisk ha en sån tjej? Då kan man ju nästan lika gärna ha en kille??
    För att sexet är så jävla mycket bättre än med en man.
  • Anonym (också flata)

Men är det verkligen så konstigt att det finns folk som inte gillar oralsex? Jag har inget emot det, varken att ge eller att få, men det är inte så att vi har oralsex varje gång vi har sex. Det är ju skönt och så, men jag saknar helkroppskontakten och ögonkontakten.

• Anonym (också flata)
    aaaaaaaaaa skrev 2011-09-14 18:31:56 följande:
    Är det sant att ni har katter allihop?
    Nej, det är inte sant.
  • Anonym (också flata)
    aaaaaaaaaa skrev 2011-09-16 15:00:08 följande:
    Visst kan man det. Att några sedan är allergiska eller helt enkelt inte gillar katter och därmed avstår kan man ju ta för givet. Det finns ingen regel utan undantag.
    Så din fråga är egentligen "är det *vanligare* att flator har katt, jämfört med heterosexuella kvinnor". Det tror jag inte har undersökts, faktiskt. Bland mina vänner är det inte så.
  • Anonym (också flata)
    Anonym ( ) skrev 2011-09-16 15:35:16 följande:
    Kanske blir så om man inte skaffar barn tex att man istället har ett djur .
    Bland mina vänner är det långt, långt vanligare att flatorna har barn än katt.
  • Anonym (också flata)
    tackförfisken skrev 2011-09-14 20:10:02 följande:
    Jag och min sambo får " aktivt jobba" för att leva relativt jämställt. Vi försöker att inte hamna i fack där vi inte trivs. Tex så vänder sig personal på dagis och skola gärna till mig ( kvinna) när det kommer till barnen. Lr försäljare som vänder sig till min sambo när det ska handlas teknik. Jag får även jobba på att inte bli familjens " kapten" , typisk kvinnofälla;) Det jag undrar är ... Är det lättare att leva i ett förhållande med en annan kvinna? Delar man jämnt ??
    På sätt och vis är det lättare, just för att man inte automatiskt tar på sig "mansrollen" och "kvinnorollen" och måste kämpa för att balansera ut det. Men de allra flesta par faller in i roller. Du tvättar och jag diskar. Du byter däck på bilen och jag hjälper till. Och så vidare. På sätt och vis är det ju effektivast så, om var och en gör det den är bäst på, men det är trist att fastna i statiska roller.

Om jag jämför med mina kompisar i heteropar så delar vi generellt sätt mer lika, och har inte fullt lika fasta roller. Vi förväntas inte göra saker på grund av vårt kön. Men det betyder ju inte att vi inte tjafsar om hushållsarbete eller att allt automatiskt delas lika.
  • Anonym (också flata)
    Anonym (Depends) skrev 2011-09-16 15:43:30 följande:
    Fast det är kanske inte så att en byter däck för att han råkar vara man och en diskar för att hon råkar vara kvinna...
    Nej, det sa jag inte heller. Jag sa att de flesta par faller in i roller, och gav exempel. Jag tänkte faktiskt mest på min egen familj med just de två exemplen.
  • Anonym (också flata)
    Anonym (Depends) skrev 2011-09-16 16:21:58 följande:
    Jag menade inte att säga emot dig heller. Utan mer diskutera fenomenet... =)
    Ah, sorry.

Givetvis finns det många heteropar som definierar sina roller också, men de får ofta jobba hårt för att stå emot, och får ta en hel del gliringar. "Riktiga karlar" byter ju däck, snickrar altaner, renoverar badrum och så vidare. "Riktiga kvinnor" gör det inte.
    tackförfisken skrev 2011-09-16 16:42:53 följande:
     vem vill tex vara den som alltid städar toan;)
    Min fru? Eller vill och vill, det är ofta byteshandel och hårda förhandlingar inblandade.
Svar på tråden Fråga flatan