Anonym (vad är jag?) skrev 2011-04-12 21:23:27 följande:
Men en sak som jag har reagerat över är att jag verkar ha en ganska bra "gay radar". Jag märker direkt i nästan 100% av fallen att en tjej är lesbisk (även killar som är gay). Är för att jag själv är nyfiken eller kan det vara nåt mer? Kanske lesbiska tjejer "märker" att jag kollar in dem (kollar in de flesta tjejer)? Nån som har en teori?
Oj. Gaydar. Hm. Jag tror:
1. Det finns en "norm" även bland homosar för hur man ser ut och beter sig (ja, flera normer, men ändå), och för många är det viktigt, åtminstone i början, att konformera och passa in. För många människor, både hetero- och homosexuella, är det då rätt lätt att "peka ut" dem.
2. För varje homo du ser och träffar rätt på går det ganska många dig förbi. Jag fattar om du till exempel aldrig har stött på någon som du inte har kunnat gissa dig till innan personen själv har sagt något, men du träffar garanterat på folk du *inte* peggar som homo. Om det är tjejen i kassan på Ica, dina barns förskollärare eller en lokalpolitiker, det vet jag inte.
3. Absolut kan det det vara så att tjejer som märker att du kollar in dem kollar tillbaka (men det behöver faktiskt inte betyda att de är flator).
4. Några av mina kompisar "misstänkte" att jag inte var intresserad av killar innan jag sade något - men inte på grund av mitt beteende med dem, utan mitt beteende med killar. Att jag inte var så intresserad av att göra mig intressant, om du fattar hur jag menar.
Jag tror alltså att det är en kombination av signaler som sänds ut medvetet och omedvetet kombinerat med en vana hos mottagaren att se dessa signaler, samt det faktum att det man inte ser inte finns.