Inlägg från: Aardy |Visa alla inlägg
  • Aardy

Spökes namn(t)råd

Hej spöket! Jag väntar barn (pojke) med en engelsman och vi bor i sverige. Några veckor kvar, men vi har ont om namn och jag är tjorvig. Jag vill gärna ha ett namn som inte bara funkar på både svenska och engelska men som även uttalas likadant på båda språken. Till exempel Elliot snarare än David. Problemet för mig är att många av de här namnen blivit supervanliga, typ Oliver eller William (även om William blir lite annat på svenska). Det får gärna vara lite ovanligt och väldigt engelskt, inte amerikanskt... har du några tips? Annars har vi alltid Brynolf som var min morfars andranamn. Vi gillar det båda, men jag är tveksam till att ha det som tilltalsnamn..

• Aardy

Så länge det inte blir för mycket krångel med uttal/stavning så är det okej. Vi får redan bokstavera efternamnet rätt ofta så det vore skönt att slippa det med förnamnet :) När jag läser vad jag skriver så börjar jag förstå varför vi inte har några namn redo än..

• Aardy

Men gud vad mycket namn. Tack! Ska fundera igenom dem ordentligt ikväll. Alfred har jag föreslagit en gång, tycker Alfie är så gulligt som smeknamn också, men maken hävdar att folk bara kommer att tänka på Batmans butler... Desmond blev jag pangförtjust i, ska se vad han tycker. Stort tack igen :)

• Aardy

Det engelska ordet för trohet är ju fidelity. Det skvallrar också litegrann om betydelsen :)

• Aardy

Hej igen spöket! Tänkte bara titta in och meddela att det blev en liten Toby, men tack så mycket för din hjälp. Henry och Alfred var med i slutstriden :)

Svar på tråden Spökes namn(t)råd