Inlägg från: firefly |Visa alla inlägg
  • firefly

Spökes namn(t)råd

Hej spöke, om du vill kan du försöka hjälpa oss lite i vårt namnval.

Vi väntar vårt första barn, en flicka och kan inte komma överens alls om tilltalsnamn. Hon kommer med största sannolikhet att få Birgitte och Ruth som andranamn och heta Isaksson i efternamn.

Kriterier/önskemål: Vi tycker bägge om kortare namn, gärna tvåstaviga. Gammalsvenskt, fornnordiskt eller amerikanskt (dock inte med för exotiskt uttal så att det ställer till problem för de släktingar som har svårt med engelskan). Vidare så undviker jag helst namn med svenska rullande R då jag inte kan uttala dessa.

Har du några förslag åt oss?

• firefly
    spöke skrev 2012-05-22 10:37:23 följande:
    Då kanske vi ska börja med att stryka alla namn på I. Ser lite "pinnigt" ut med initialerna II. Här är en liten blandad kompott av fornnordiska namn och namn som använts länge i Sverige (tvåstaviga, inga R): Alva Disa Svea Saga Stina Tove Hedda Hedvig Maja Ebba Elsa Moa Sonja Elin Hilma Lotta Asta Tekla Malin Och till sist några fler namn som funkar bra både på svenska och engelska: Lilly/Lily Anna Annie Lisa Elly Edit(h) Judit(h) Ellen Emma Hilda Sally Molly Agnes Alice Sofie/Sophie Leah Nancy Selma

Hej igen! Ville bara tacka för inspirationen och meddela att vi nu är stolta föräldrar till en liten fröken vid namn Tova Ruth Viola. (anekdoter/betydelser/historia bakom hennes namn mottages gärna ;) ) Tack för hjälpen!
  • firefly
    spöke skrev 2012-07-04 13:06:44 följande:
    Grattis till lilla Tova Ruth Viola. Tova: En kortform av fornnordiska namn som börjar med Tor-... t.ex. Torborg, Torvi, Torun. Namnet finns omnämnt på gamla runstenar, t.ex. en sten i Sävsjö, Småland med texten: "Tova reste denna sten efter Vråe, sin fader. Hakon Jarls stallare." Tova kan också vara ett judiskt/hebreiskt namn med betydelsen  "god". Antal bärare: 2877 kvinnor (varav 2471 st som tilltalsnamn)  Ruth: Ett hebreiskt namn med lite osäker betydelse - herdinna eller vänskap. Har använts i Sverige sedan 1600-talet. I Gamla Testamentet har Ruth en egen bok, Ruts bok.  Antal bärare: 14498 kvinnor (varav 25523 st som tilltalsnamn). Stavningen Rut är vanligare i Sverige. Viola: Ett latinskt namn som använts i Sverige sedan mitten av 1800-talet. Namnet betyder just viol (blomman) och har funnits i bruk väldigt länge, t.ex. finns det ett romerskt helgon, Sankta Viola, som dog redan på 300-talet. Antal bärare: 56270 kvinnor (varav 3517 st som tilltalsnamn). Namnet är alltså ett populärt släktnamn/andranamn.

Tack igen! Uppskattar verkligen det du gör i den här tråden :)
  • firefly

Hej Spöke! Så jag har väntat att få rådfråga dig igen när jag fick reda på att jag väntade barn igen och nu vet jag (äntligen) att vi väntar en liten pojke! Namnet vi letar efter får gärna vara lite gammalsvenskt och det måste passa ihop med storasysters namn, Tova. Mitt favoritnamn är nog hittills Vidar och maken har föreslagit Tor. Har du några passande förslag?

Svar på tråden Spökes namn(t)råd