Inlägg från: plopp76 |Visa alla inlägg
  • plopp76

Spökes namn(t)råd

Hej!

Jag halkade in här och blev helt fast! Underbar tråd *tumme upp*

Jag är i bebisverkstan just nu och fullkomligt älskar det här med namn! Det har varit klart sen länge vad en ev liten skulle kunna heta, dessa namn har jag på min lista:

Mio Catharina
    Freja Alexandra

Mio Alexander
    Dante Sakarias

Hur klingar det om du får tycka till? Mio passar i min värld på både flicka och pojke, rätt eller fel? Troligtvis kan det tänkas att det inte alls blir något av ovanstående namn när det väl är dags... men dessa har hängt med som längst :)

• plopp76
    spöke skrev 2012-07-30 20:00:47 följande:
    Hej hej! Och välkommen till min lilla namntråd.

Visst är det så att Mio bärs av både flickor och pojkar. Här är lite statistik från SCB:

Det finns 133 kvinnor som har förnamnet Mio. Av dessa har 88 namnet Mio som tilltalsnamn. Det finns 1306 män som har förnamnet Mio. Av dessa har 960 namnet Mio som tilltalsnamn.
    Jag tycker dina kombinationer klingar bra ihop. Det är snyggt att kombinera korta med långa namn.
    Hur kommer det sig att du inte vill kombinera Mio med Alexandra (men Mio Alexander finns på listan)?  
    Kul att du oxå tycker det funkar och det just det att det är ett kort och ett långt namn passar. Om jag skulle ha ett till namn skulle dom placeras i storleksordning :) Men jag är lite knäpp och lite manisk på sätt och vis :D

Anledningen till att jag vill ha Catharina med är det är det enda namnet med anknytning till släkten som jag tycker om. Och så tycker jag att det passar ihop. Men Mio Alexandra skulle fungera, helt klart. Men Catharina ligger varmare om hjärtat. Dock finns inga riktigt bra namn med anslutning till släkten som jag kan tänka mig att använda, hemskt men så är det. Så pojknamnen är bara namn som jag fastnat för.

Dante är en bubblare, kom till ganska nyligen. De andra har figurerat ett tag. Elias gillar jag skarpt oxå, men nu fick en kompis barn och valde det. Även Elliot funkar... Men där jag jag ingen klockrent som andranamn....

Haha! Ja herregud... Lite tokig är man allt!
  • plopp76
    spöke skrev 2012-07-30 22:03:28 följande:
    Jag gillar släktnamn. Det är en fin tanke att sätta in den lille/lilla i ett större sammanhang... eller att hedra någon släkting man tycker om. Catharina funkar även med Freja, by the way.
    Jo jag har letat och letat efter ett släktnamn, men det finns liksom inga som fungerar för mig. Bara Catharina, men det är fint tycker jag.

Freja Catharina... Jaaa... det funkar ju oxå! *tumme upp*
  • plopp76
    spöke skrev 2012-08-02 11:21:49 följande:
    Noomi Viola
    Noomi Rebecka
    Noomi Miranda
    Noomi Cecilia
    Noomi Jomanda
    Hihihi! Vad roligt! Jag tänkte direkt på Cecilia... Noomi Cecilia passar väldigt bra ihop tycker jag, men även Viola :)
  • plopp76

Spöke! Jag har två bubblare!

Dessa två: Adrian och Sandor

Hur skulle det låta med Adrian Sakarias?

Ett andra namn till Sandor har jag inte kommit på än... Förslag?

Har du förslag på flicknamn som har lite samma nordiska ursprung som Freja?

• plopp76
    spöke skrev 2012-08-05 18:49:44 följande:
    Adrian är jättefint. Passar med Sakarias också.

Sandor kan man kanske kombinera med Emanuel, Nikolai eller Cornelis...?

Fler nordiska flicknamn:
    Eira
    Astrid
    Disa
    Idun
    Tyra
    Jorun
    Siri
    Hilda
    Liv
    Tove
    Sandor Emanuel... mmmm gillart!

Idun och Eira var fint!

Idun Catharina...
    Eira Catharina...

Mjo, kanske det!
  • plopp76

Hej Spöke!

Jag har haft HELT klart för mig vilka namn som jag vill ha på ett barn. Men nu när det dryftas med karln... ja du förstår ju :) Han har dock egna förslag. Hans enda tanke med namnen är att det halt inte ska gå att göra smeknamn av och att de går att uttala på engelska (eller iallafall inte bli nåt helt annat på engelska som till exempel Love).

Här kommer hans tankar:

Killar: Wilhelm, William, Gustav (engelskt uttal frågar jag mig?), Kim, Mio, Hans (?? vart kom det i från? Glad).
    Tjejer: Maya, Vendela, Wilma, Mimmi, Nancy, Victoria, Freya, Amanda (eller Manda)

I mina öron så känns det spretigt. Har du tips? Jag kan tänka mig: Alla killnamnen utom Hans. Alla tjejnamnen utom Vendela.

En flickas andranamn skulle troligtvis bli Catharina. En pojkes andranamn skulle troligtvis bli Lars. Släktnamn från bådas sida.

Vad tror du, kommer vi kunna landa i nåt bra? Skrattande

Tack på förhand!

• plopp76
    spöke skrev 2013-01-11 11:29:39 följande:
    Hej! Det är inte lätt att komma överens om namn. Det ska ju (helst) kännas rätt för båda.

Du har rätt i att pappans favoriter spretar lite åt olika håll. Speciellt pojknamnen. Men förhoppningsvis är det ett tecken på att han kan gilla många olika typer av namn, och då blir det ju lättare att komma överens.
    Vilka namn finns på din lista (som han har ratat)?

Slipper smeknamn? / OK uttal på engelska? / Kommentar

Wilhelm: nej (Wille) / ja / vackert, tidlöst namn
    William: nej / ja / bra val om man känner att det är viktigt att namnet funkar på engelska
    Gustav: ja / nej / klassiskt namn som aldrig är fel (förutom att uttalet på engelska blir lite weird kanske)
    Kim: ja / ja / unisexnamn
    Mio: ja / ja / gulligt men kanske inte så vuxet
    Hans: nej (Hasse) / jovars / oväntat, men varför inte?

Om ni bara ska ha ett andranamn så blir de tre sista enstaviga namnen lite hackiga ihop med Lars (som ju också är enstavigt)

Maya: ja / ja / med den stavningen kommer namnet alltid att behöva bokstaveras
    Vendela: nej / ja / inget alternativ om du inte gillar det
    Wilma: ja / ja / enkelt namn som funkar bra internationellt
    Mimmi: ja / ja / gulligt men väldigt smeknamnsaktigt
    Nancy: ja / ja / olika uttal på engelska och svenska, men ett toppennamn
    Victoria: nej / ja / långa namn får nästan alltid smeknamn
    Freya: ja / ja / med den stavningen kommer namnet alltid att behöva bokstaveras
    Amanda: nej / ja / klassiker som funkar toppen internationellt
    Manda: ja / ja / gulligt med smeknamnsaktigt

Andranamnet funkar finfint med samtliga flicknamn.
    Tack för dina tankar, ska dryfta dem med karln :)

På min lista, vilka han har ratat:

Adrian
    Sackarias
    Caspian
    Sandor
    Alexander
    Elias
    Elian
    Elliot
    Dante

Freja (jag tycker stavningen är finare med j)
    Viola
    Livia
    Signe

• plopp76

Hej Spöket!

Jag och min sambo har precis fått reda på att plusset vi fått är två :) Så var det svårt att komma på ETT namn tidigare så känner vi att vi har ännu svårare nu! Vi vet inte kön, men tänker att vi behöver spåna fram två av varje som känns lite bra iallafall. Jag gillar lite ovanliga namn, mina favoriter just nu är Dante, Sandor och Adrian på pojkar. Flickor får dessa som favvo från mig: Mio, Minna och Lovisa.

Men sambon håller ju så klart inte med.. Han vill ha vanliga namn som Mattias, John, Karl, Eva, Karin och Stina (några av hans förslag). Och så klart, där håller inte jag med. Så vi står och stampar lite. Jag berättade om din tråd och sa att jag skulle kolla lite med dig :)

Så, vi väntar enäggstvillingar och har lyckats hitta ett par naman som skulle kunna fungera:

Pojkar: Oscar, William, Charlie, Tim och Eddie.
    Flickor: Ammie, Linn, Matilda, Ellie och Amanda.

Tanken är att om det blir flickor så är det Catharina som andranamn på den ena och Viola på den andra, båda är släktnamn som vi tycker om. Pojkar.. där har vi bara Erik som andranamn, vi vet inte hur vi ska hitta ett andra andranamn som kommer från släkten men ändå känns bra :) Det får vi lösa under vägen gång.

Har du några tips? Hur kombinerar vi namnen vi har så det låter bra? Finns det fler namn i samma "stil" som kan fungera? 

Tack på förhand!

• plopp76
    spöke skrev 2014-10-15 13:04:36 följande:
    Hej! Och grattis till tvillingarna.

Bland pojknamnen tycker jag att Oscar & William låter snyggast ihop. De är klassiska, men ligger samtidigt helt rätt i tiden. 

Fler förslag:
    David Aron Adam Elias Isak Jonathan Ruben Simon Felix Fabian Gabriel Caesar Samuel
    Viktor Alexander Julius Benjamin Axel Ludvig Frank Jakob Leonard Malcolm Marius Vincent

Bland flicknamnen så tycker jag att Ellie & Linn känns lite svårare att säga ihop än de andra. Blir mycket L där. Ellie & Ammie blir kanske för gulligt ihop. Röstar på Amanda & Matilda, som ni eventuellt kan ge smeknamnen Ammie & Tillie eller Manda & Tilda. 

Fler förslag:
    Elise Elvira Sally Ines Miranda Milla Joline Leah Alice Annie Hanna Jill Celia Nannie
    Julia Laura Stella Linnéa Lilly Miriam Nancy Thelise Emmie Isabelle Vanna Agnes 
    Tack för tipsen! Ska ta med det hem och diskutera lite så får vi se sen vad det blir. Antar att det även kan tänkas ändras längs med vägen!
  • plopp76
    spöke skrev 2014-10-16 10:51:34 följande:
    Återkom gärna om du vill bolla idéer och förslag.
    Tack, det gör jag säkert :)
  • plopp76
    spöke skrev 2014-10-15 13:04:36 följande:
    Hej! Och grattis till tvillingarna.

Bland pojknamnen tycker jag att Oscar & William låter snyggast ihop. De är klassiska, men ligger samtidigt helt rätt i tiden. 

Fler förslag:
    David Aron Adam Elias Isak Jonathan Ruben Simon Felix Fabian Gabriel Caesar Samuel
    Viktor Alexander Julius Benjamin Axel Ludvig Frank Jakob Leonard Malcolm Marius Vincent

Bland flicknamnen så tycker jag att Ellie & Linn känns lite svårare att säga ihop än de andra. Blir mycket L där. Ellie & Ammie blir kanske för gulligt ihop. Röstar på Amanda & Matilda, som ni eventuellt kan ge smeknamnen Ammie & Tillie eller Manda & Tilda. 

Fler förslag:
    Elise Elvira Sally Ines Miranda Milla Joline Leah Alice Annie Hanna Jill Celia Nannie
    Julia Laura Stella Linnéa Lilly Miriam Nancy Thelise Emmie Isabelle Vanna Agnes 
    Hej Spöket!

Idag fick vi veta att det är pojkar vi väntar, så roligt! Nu behöver vi "bara" komma på 2 namn :)

Vi har kommit fram till att andranamnen blir Erik och Wilhelm. Så ena tvillingen får Erik som andranamn och den andra får Wilhelm, det är släktnamn från båda sida så det känns fint!

Men tilltalsnamn då? Vora favoriter just nu (vilket har svängt lite fram och tillbaka) är Charlie och Lucas. Vi kikade i din lista på namn och andra namn vi gillade av dem är:
    Elias, Axel, Viktor och Alexander.

Just nu så är det ju då Charlie Erik och Lucas Wilhelm. För jag vet inte om Charlie Wilhelm och Lucas Erik ligger lika bra i munnen?

Har du några andra bra tips på hur man kan hitta bra kombinationer med de namn som blir andranamn? Tack för all input!
  • plopp76
    spöke skrev 2014-12-19 14:04:04 följande:
    Hej!

Jag tycker nog tvärtom - att Charlie Wilhelm och Lucas Erik ligger bättre i munnen. Men det är bara en smaksak. Tänk på hur det låter ihop med ert efternamn också.

Ni har inte funderat på Wilhelm och Erik som tilltalsnamn? De låter stiliga och passar bra ihop. Bland förslagen så skulle jag undvika kombinationen Axel & Alexander för det blir lite av en tungvrickare. Kanske även kombinationen Alexander & Lucas ifall man inte vill höra skämt om Kalle Anka.  Tycker att alla era förslag är bra, men är personligen inte så förtjust i Charlie. Tycker inte att det låter lika seriöst som övriga namn, mer barnsligt än vuxet.

Min absoluta favoritkombo vore:
    Axel & Erik 
    Tack för input, det är så roligt att bolla med nån utanför som inte alls har nån personlig anknytning till oss eller så. Det blir ju med subjektivt :) Kul!

Vi har också känt att Charlie är lite barnsligt och inte helt och hållet landat med att det känns bra. Jag har en bubblare som även sambon gillar: Viggo

Det enda med det är att det är lite så där "vi kollar på Sagan om ringen och tycker Viggo är så coooolt". Vi är själva närmare 40 i ålder så det känns lite grann så där att det inte passar ihop med oss. Konstigt att tycka så kanske, men så känns det lite grann.

Sandor, Benjamin, Oliver och William är andra namn vi smakar på.

Ja herregud... vart ska det sluta? Ju mer vi tittar på listor och så, ser vi att Lucas är det populäraste namnet just nu. Så varenda unge kommer väl heta Lucas. 

Kruxet med Erik är att även sambon heter Erik, så det kan som bäst få plats som andranamn. Men Min morfar hette Erik och det blir från honom (och lite pappa/sambo så klart) som vi tänker oss att det ska komma, lite från varje släkt.

Namn är svårt!
  • plopp76
    spöke skrev 2014-12-22 22:07:31 följande:
    Nuförtiden är inte topplistenamnen lika vanliga som i vår generation. Alltså, nu får färre pojkar heta Lucas än vad 70- & 80-talspojkarna fick heta Johan. Sannolikheten att det ska finnas barn med samma namn i en klass är lägre nu än vad den var då. 

Viggo är iofs ett gammalt nordiskt namn, men jag förstår vad du menar med LOTR-känslan. 

När är det dags?
    Jag är beräknad till den 14 maj, men får inte gå längre än till månadsskiftet april maj, vecka 38. Så senast där nånstans :)

Ha! Nu ska jag säga det ang Viggo till min sambo :) 
  • plopp76

Hej Spöket!

Nu är det jag igen :)

Vi smakar på namn varje dag nu och efter att ha sagt Lucas och Alexander ihop tycker vi att dom passar bra tillsammans. Ingen av oss stör sig på att det skulle dras Kalle Anka-skämt... just nu iallafall. Vi tänker att nästan alla namn gör ju att folk associerar till olika saker.

Min systers söner heter Jonathan, Casper och Marcus. SÅ många gånger som hon fått höra: "Men varför fick inte Marcus heta Jesper?" Jaaa... för att vi gillar Marcus kanske? Så hur man än gör så associerar man iallafall... Hehehe... så vi försöker tänka bort Kalle Anka-kopplingen. 

Så kanske blir det, det är iallafall dessa som ligger bäst till just nu:

Alexander Erik
    Lucas Wilhelm

Jag kan inte riktigt släppa Sandor och Elias, men sambon är inte med på min linje. För honom känns Sandor så pass ovanligt att han tänker att det svårt att vänja sig vid det. Aja, vi får väl träffa killarna innan vi bestämmer oss helt :)

• plopp76
    spöke skrev 2015-01-16 10:37:49 följande:

Alexander Lucas är iaf en tursam prick, inte jättejobbigt att bli associerad med honom.

Du skulle kunna kalla Alexander för Sander. Nästan som Sandor. 

Hej spöket!

Nu är dom här :) Tvillingarna kom den 25:e april och får namnen Lucas och Alexander. Sambon har tvekat på Alexander men det är mest för att han tänker att det blir Alex... Men då bestämde vi att vi alltid säger Alexander och aldrig själva använder Alex. Då blir det nog först i skolan som kompisarna kanske kallar honom det. Smeknamn i skolan kan man ju aldrig gardera sig emot :)

Tack för input om namn, det är så roligt att bolla med dig!
Svar på tråden Spökes namn(t)råd