Spökes namn(t)råd
Favoritar! Spöke du är lite av min idol, namnnörd som jag är :)
Favoritar! Spöke du är lite av min idol, namnnörd som jag är :)
Hej spöke!
Jag funderar på namn till kommande barn men tycker det är svårt att kombinera med mannens efternamn (som barnen kommer att få), hur mycket ska man tänka på sådant? Efternamnet är mjukt, trestavigt och börjar på G, vilket gör att jag blir osäker på några av mina favoritnamn som innehåller K. Tycker att det på något vis skär sig ljudmässigt med g och k.. Eller så har jag bara hakat upp mig, kan du kanske ge lite input på mina tankar?
Det är främst slutbokstaven på flera namn som jag tycker ställer till det med efternamnets G..
Bobou! Fyrstaviga nordiska namn ordnas enkelt genom att göra dubbelnamn av de klassiska tvåstaviga - kan det vara något?
Kära spöke!
Jag är en flitig följare av den här tråden och mycket imponerad av alla bra tips och råd du ger. Jag är själv en namnnörd, men ännu inte av samma kaliber som du :)
Hemma i min bokhylla finns ett par namnböcker och på telefonen några namnappar men jag har inte hittat någon riktig favorit ännu. Letar efter en bok med bra förklaringar och betydelser, på namn som inte känns alltför "påhittade" alt. som fungerar dåligt i svenska språket och med svenska efternamn. Har du några tips på bra namnkällor? Vilka är dina favoritböcker?
Mina favoritnamn är alla nordiska alt. bibliska och fungerar på alla nordiska språk (är sambo med en man från ett annat nordiskt land). Så gärna någon bra källa för nordiska namn, och helst i bokform :)