Inlägg från: stenmarck |Visa alla inlägg
  • stenmarck

Spökes namn(t)råd

Åh jag vill ha hjälp... Om det blir tjej så är namnet klart. Men pojknamn är svårare..

Vincent tycker jag och sambo om(efter hans morfar) men det börjar bli så vanligt nu och känns inte hundra. Julian älskar jag men ändå inte hundra.

Jamie däremot känns 1000% rätt för oss båda men eftersom vi bor i Sverige känns det som många kommer ha åsikter och kanske inte passar riktigt här. Tycker det är jobbigt att jag bryr mig men det gör jag.

Har du något förslag? Känns som jag gått igenom ALLA möjliga namn :(

• stenmarck
    spöke skrev 2013-10-25 22:04:09 följande:
    Jag gillar tanken med släktnamn, och Vincent är ett bra namn. Alternativt kan man köra på kortformen Vince, inte lika vanligt.

Jamie kan vara lite svårt i Sverige, ja. Här blir uttalet mer [jejmi] än [djejmi]. Det är även bra att fundera på hur ett namn med så pass stark anglosaxisk stil funkar med efternamnet.

Vad tycker du om Justus? Dante? Florian? smile1.gif
    Faktiskt så tycker både jag och sambo att Jamie med svenskt uttal är fint så det är helt okej, men tänker att folk kommer undra om någon av oss kommer från ett engelsktalande land eller så men det är väl inte hela världen. Funkar nog bättre med sambons efternamn men det blir mitt och det kanske du kan lista ut vad det är :) tycker det funkar helt okej faktiskt.

Finns ju folk som döper sitt barn till Busan, Metallica och Lego. Får väl inse att SÅ annorlunda är det inte :)
  • stenmarck
    spöke skrev 2013-10-26 21:02:44 följande:
    Jag tror att de flesta i Sverige har hört namnet Jamie förut. Jamie Oliver t.ex.

Vad tycker ni om James? Låter lite mer seriöst och vuxet än kortformen Jamie. 
    Ja det gör ju det men för det första tycker jag inte om det lika mycket och tycker inte det passar i Sverige på samma sätt, och så har en bekant precis fått en son och döp den till James.

kanske hjälper dig mer om jag skriver alla namn jag tycker speciellt mycket om? 
    Jamie
    Vincent
    Julian
    Valentin
    Lorentz
    Romeo
    Leonel

Väldigt mjuka som du märker, utom Lorentz kanske :)
    BF - 27 april 2014
  • stenmarck
    Innovationskraft skrev 2013-11-06 11:18:14 följande:

Hej! Har försttt att du är duktig och intresserad av namn.

Finns det något flicknamn som har betydelsen stark?

Hoppas du kan hjälpa  mig, tack!

Ebba - stark själ

Tini - kraftfull/stark

Magna - den starka

Krigare/kämpe:

Andrea

Deandra

Hedvig

Heddy

Wilhelmina

Har tråkigt så hjälper gärna till om jag kan. Finns säkert fler!
  • stenmarck
    Tiiinaa skrev 2013-11-06 14:56:06 följande:
    Åh du hade precis min smak på namn :) Min lille kille på 2,5 heter Julian. En mjukare variant av Lorentz är ju Lorenzo :) Andra fina namn i samma stil är Ruben, Sam och Wilhelm.

Vi väntar nr 2 nu. Det är en en flicka och då är namn mycket svårare tycker jag. Men det lutar åt Lilly Mary (Mary som andranamn)  :)  
    Kul! Nu har vi nog hittat namn om det blir en pojke! Ingen av alternativen men det känns bra :) Lorenzo är mjukare och jättefint men låter inte det lite... Typ spanskt/italienskt? Vi är ju helsvenskar :)

Flicknamn tycker jag är enklare och vill gärna ha trillingarflickor så jag får använda alla namn... Hehe.. Kan skriva så KANSKE du tycker om något?

Aileen/Eileen

Charline/Charlene

Charlize

Noelle

Leona

Adelia

Adeline

En av dom blir det iaf om det ligger en flicka i magen :)
  • stenmarck

Hej spökis :) skrev till dig förut ang pojknamn men nu ligger det en tjej i magen! Vi har ett namn som jag hittat tack vare dig när du skrivit till andra... Gammalt ovanligt namn, under 100 personer som heter :) vi kallar henne inte det än utan väntar med det tills hon kommer (det KAN ju kännas helt fel då?).

Men... Har fastnat för ett annat namn också som jag tror att jag hittat genom dig också.. Eliora. Tycker det är jättevackert men förstår att många nog kommer tycka det är ett konstigt namn. Hur tror du folk skulle reagera på det? Är det rätt i tiden? Är det FÖR ovanligt/konstigt? Tycker du att det finns någon bättre stavning på det?

Många frågor hihi... Tacksam för svar :) kram

• stenmarck

Skrev förut och frågade om namnet Eliora även fast vi hade ett namn (typ) bestämt. Nu har vår flicka kommit och det blev en Adelia som vi trodde. Det hittade jag i en gammal tråd av dig :)

Tack så mycket för det! Kram

Svar på tråden Spökes namn(t)råd