Inlägg från: trollhona |Visa alla inlägg
  • trollhona

Spökes namn(t)råd

Naya skrev 2019-11-14 12:49:06 följande:

Hej! Lever denna tråd fortfarande?

Jag är i akut behov av namnhjälp!! 
    Vi föräldrar kommer inte överens... Sambon gillar Malcolm, Lennox och Devin. Jag gillar Sam, Kian och Mateo. Jag vägrar hans namn och han vägrar mina. 

Kan någon snälla hjälpa mig med lite förslag? Har plöjt alla namnsidor som jag lyckats googla fram, men lyckas inte hitta något jag fastnar för. Barnet kommer inte vara helsvenskt, därför undanbedes namn så som Johan, Carl, Anders osv. Storebror har ett arabisk klingande namn; Malik. 

Hjälp mig Spöket! 

Killian kanske skulle vara ett alternativ.
    Annars har du Zakarias, Melwin, Ian, Simson, Valentin, Vincent, Ismael, Baxter, Otis, Liam, Sami
  • trollhona
    Daphodil skrev 2019-11-14 13:20:53 följande:

Skulle också vilja ha hjälp. Har en dotter som heter Aurora, och väntar nu syskon med okänt kön. Pojknamnet är spikat men är mer osäker på flicknamn. Vill alltså ha något lite stiligare men ändå rätt ovanligt, i stil med Aurora. Inga fyrabokstäversnamn. Har du förslag i liknande stil?

Ottilia  Amalia  Corina  Cordelia  Dorothea Leonora  Aniara
  • trollhona
    Nina854 skrev 2020-01-20 11:47:53 följande:

Hej!

Vi letar namn till den lille i magen! Vi har en Botvid och en Ingrid sen innan och funderar lite på Halvard, men det är kanske för mycket svensk-medeltidtema? Jag gillar Edmund, men inte maken. Vi har varit inne på en massa olika namn men inget känns helt hundra!

Vill bara säga att Halvard är jättefint.
    Mitt namnförslag till syskonen skulle vara Tord.
  • trollhona
    Igelkott91 skrev 2022-10-20 21:35:28 följande:

Hej!

Vi har en Frank och kommer snart få en lillasyster. Har du några förslag på flicknamn som känns lika mycket klassiskt svenska som klassiskt engelska? Min familj är engelskspråkig så jag vill gärna att namnet uttalas ungefär likadant på båda språk.

Charlotte eller Erica tycker jag skulle passa
  • trollhona
    Stemia skrev 2022-10-25 08:32:29 följande:
    Nä faktiskt inte, jag sitter med en liten namnlös I knäet just nu .
    Vi står mellan Viggo och Melvin. Har även haft Hugo  Elvin Mattis på tapeten. 
    Jag älskar Leon men de är upptaget av för nära familj. 
    Kanske Noel är ett alternativ då (Leon baklänges) 
  • trollhona
    Stemia skrev 2022-10-26 03:18:45 följande:
    Tack för förslag ,  Noel är absolut ingen favorit här 
    Det finns ju även varianter med liknande klang, tex Leonard och Leopold, men kanske svårt att använda om ni har nära familj och inte vill upprepa er.
    Av Mellvin och Viggo passar nog snarare Melvin bäst då de andra namnen inte har skandinaviskt ursprung.

Liknande namn i samma stil skulle vara Aron, Elias, Silas, Simon eller Filip 
  • trollhona
    Ankfar skrev 2023-06-17 16:17:21 följande:

Vi ska få en pojk till hösten och han har en storasyster som heter Julia. Julia betyder ungdomlig och möjligen ljus tror jag. Vad finns det för passande namn till lillebror?

Om du vill anspela på ungdomlig så har du 
    Sven (ung man)
    Hugo (ungt sinne)
    Junius (ungdom)
    Coilin (ung och fredfull)
    Neo (nykomling)
    Owen (ungdomlig grönska)

Beroende på efternamn och vad ni gillar för stil finns det några fler men mer ovanliga namn. Personligen tänker jag Julia och Hugo, då betydelsen är (ungt sinne och ljust sinne)
  • trollhona
    halvan skrev 2023-10-08 14:24:57 följande:

Hej! Jag letar namn till barn nr 2. Storasyster heter Minna.
    Vi vill att namnet ska låta snällt, ha två stavelser och fungera både på svenska och åtminstone okej på engelska.

Pojknamn är svårast!

Våra pojknamn:
    Malte (men tror inte det funkar på engelska..)
    Björn (men vet inte om det passar med Minna)

Våra flicknamn:
    Alice
    Agnes
    Ebba
    Freja

Någon gärna föreslå vilka av våra förslag som kan passa med Minna, och även komma med fler förslag som ni tror passar oss!

Pojknamn som kan passa:
    Agne
    Ivar
    Einar
    Sunne
    Thore
    Ossian
    Albin
    Hugo

Flicknamn hade ni väldigt fina, kan även föreslå
    Signe
    Alva
    Disa
    Edith
    Kiara

• trollhona
    Saralill skrev 2023-12-28 21:47:57 följande:

Hej! 

Vi väntar smått i januari. Vår tredje tjej om allt går som det ska. Storasystrarna heter Märtha och Edith.

Vi vill ha ett namn som är i samma gamla stil som dem. Behöver inte innehålla th men det vore kul. 

Vi upplever oss ibland lite begränsade av att många namn redan är tagna i vår bekantskapskrets. Typ Ruth som vi tycker skulle passa eller Ingrid som blivit ganska vanligt.  

Andra namn på listan är Judith, Rosa, Gerda, Emmy, Margith, Inga, Mildred och Magda.

Vore tacksam för svar, kanske kommer du med ett förslag som vi inte tänkt på tidigare? 

ha det fint! /Sara

Tänker på namn som Esther, Agnetha, Judith och Ilsbeth, sedan har du Birgith, Svea, Elvy, Hjördis, Inger och Eivor. 
  • trollhona
    Kvinna1989 skrev 2023-12-28 23:09:51 följande:

Hej!

Har två små tjejer som heter Isabella och Stella , väntar nr 3 nu, dock vet vi inte kön eftersom det är så tidigt.

Namn vi tänker ska inte vara trendnamn och ska funka i Finland, Sverige och Norge pga släkt. Men alla svenska namn funkar nästan i Finland. Förutom till ex "Lo" som betyder "ben" . 

När jag fött nr 2 som blev Stella tog det ca 3 dagar att jag fattade att bådas slutar på "ella" :D det var inte planerat alls så nr 3 behöver inte sluta på de ;)

Tips? :)

Gabriella är det första jag tänker på.
    Annars är ju både Isabella och Stella sydeuropeeiska namn, så kanske något därifrån: Aria, Irma, Amalia, Adriana, Kiara, Olivia, Katrina, Elodie, Agatha

Pojknamn skulle kunna vara: Theo, Leopold, Nicholaus, Julian, Matteo, 
  • trollhona
    Saralill skrev 2024-01-20 22:52:00 följande:

Hej! 

nu har vår lilla bebis kommit och vi har så svårt att bestämma oss för namn.

Märtha och Edith heter systrarna och just nu väljer vi på Siri, Doris och Mildred.
    men har fastnat helt.

Har du fler förslag? 

vilket tycker du passar bäst av dem vi har.

Mathilda
  • trollhona
    Saralill skrev 2024-01-21 09:11:25 följande:

Ja Mathilda är fint men finns i barnens kompiskretsar och även hos kompisars barn

Dorothea
  • trollhona
    Anonym (Hanna) skrev 2025-02-22 06:29:22 följande:

Hej!

Rut och Albert ska få ett småsyskon, vi vet inte kön. Det står helt still på namnfronten, särskilt vad gäller pojknamn men tar gärna emot förslag på både och! 

Edith eller Birgit som flicknamn
    Kurt, Knut, Herbert, alternativt Tore eller Tord till pojke
Svar på tråden Spökes namn(t)råd