• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • rosendal

Tusen tack! Det är alltid lika kul att läsa dina svar.

Det här blev ju enkelt. Kvar på vår lista står nu Greta och Svea, ev Dellla om hon absolut inte känns som en Greta eller Svea. Ottilia som är ett släktnamn blir andra namn, precis som dom andra barnen har släktnamn i andranamn.

Då återstår bara att vänta på bebisen. Och hon får gärna komma nu! Och när hon väl har kommit ska hon få ett namn inom ett dygn har vi bestämt. Elis fick inte sitt namn förens han var sex veckor och det blev bara svårare och svårare och folk hade så mycket åsikter och tips..

• spöke
    rosendal skrev 2013-01-08 12:34:29 följande:
    Tusen tack! Det är alltid lika kul att läsa dina svar.

Det här blev ju enkelt. Kvar på vår lista står nu Greta och Svea, ev Dellla om hon absolut inte känns som en Greta eller Svea. Ottilia som är ett släktnamn blir andra namn, precis som dom andra barnen har släktnamn i andranamn.

Då återstår bara att vänta på bebisen. Och hon får gärna komma nu! Och när hon väl har kommit ska hon få ett namn inom ett dygn har vi bestämt. Elis fick inte sitt namn förens han var sex veckor och det blev bara svårare och svårare och folk hade så mycket åsikter och tips..
    Spöke gillar alltid släktnamn.

Bästa sättet att slippa inblandning från andra är nog att bara meddela så snart som möjligt att "Nu har Greta kommit". Då slipper man höra åsikter som gör en osäker.
  • cariny

Vår dotter som föddes 20130102 fick namnet Lo Ingrid Marianne. Tilltalsnamn Lo. Vad tycker du och vad vet du om dessa namn? :)

Jag bad ju om hjälp tidigare i tråden men det blev visst nåt helt annat!

Älskar tråden!

• Sockerbullen

Hej!

Jag har fått hjälp av dig ang namnförslag flera gånger och jag tycker du har så intressanta åsikter och mycket kunskap. Har nu snubblat över namnet Odin, Vad säger det namnet dig? är det för ovanligt? konstigt? fint? systrarna heter Elly och Lova.  

• spöke
    solstol skrev 2013-01-09 15:10:20 följande:
    Tack så mycket för årstidsnamnen!
    Varsågod! Hoppas du hittar nåt du gillar.
  • spöke
    cariny skrev 2013-01-10 10:30:38 följande:
    Vår dotter som föddes 20130102 fick namnet Lo Ingrid Marianne. Tilltalsnamn Lo. Vad tycker du och vad vet du om dessa namn? :)

Jag bad ju om hjälp tidigare i tråden men det blev visst nåt helt annat!

Älskar tråden!
    Kul att du gillar min tråd. Solig

De finaste namn som man kan ge sitt barn är namn som betyder något för en själv. Kanske att man tycker namnet är det vackraste som finns, att det fanns någon fin person som tidigare burit namnet etc.

Spöke  Spöke  Spöke

Här kommer lite info om din dotters namn:

LO
    Ett nybildat namn som bärs både av flickor och pojkar. Kan ha bildats från djuret (lodjuret) eller bildats som en kortform av t.ex. Louise. Förekommer även som efternamn (soldatnamn), t.ex. Ivar Lo-Johansson.

Namnet har ökat i popularitet under de senaste åren.
    Antalet nyfödda som fått namnet Lo (flickor/pojkar):
    2011: 49/18
    2010: 63/22
    2009: 45/12
    2008: 34/>10
    2007: 20/>10
    2006: 15/>10
    2005: 18/>10
    2004: 16/10
    2003 och tidigare: färre än 10 st/år

Totalt:
        Det finns 147 personer som har efternamnet Lo.     Det finns 972 kvinnor som har förnamnet Lo. Av dessa har 367 namnet Lo som tilltalsnamn.     Det finns 499 män som har förnamnet Lo. Av dessa har 130 namnet Lo som tilltalsnamn.

Spöke  Spöke  Spöke

INGRID
    Ett fornnordiskt namn, ursprungligen Ingifridh. Ing var ett gudanamn och fridh betyder 'skön' eller 'älskad'. Namnet finns dokumenterar redan från 1000-talet genom runinskrifter. Under historien har många nordiska prinsessor och drottningar burit namnet, senast prinsessan Ingrid Alexandra av Norge (född 2004).

Ingrid är ett av de populäraste namnen i Sverige. År 2011 låg namnet på åttonde plats på listan över de vanligaste tilltalsnamnen bland kvinnor i Sverige med drygt 52 000 bärare. Totalt antal bärare är drygt 120 000.
    SCB har fört namnstatistik sedan 20-talet och om man ser på statistiken per decennium så har Ingrid varit poppis under en lång tid:
    20-tal: 2:a
    30-tal: 2:a
    40-tal: 7:a
    50-tal: 10:a
    Därefter åkte namnet ut från 10-i-topp-listan i många år, men förra året var det ett av de namn som ökade allra mest i popularitet (12,6 % och åttonde plats på ökningslistan). Så namnet är hett igen!

Spöke  Spöke  Spöke

MARIANNE
    En fransk variant av det latinska namnet Mariana, som betyder 'kvinna', 'kvinnlig'. Namnet har förekommit i Sverige sedan 1600-talet. Namnet ses ofta som en symbol för Frankrike (särskilt den franska revolutionen).

Statistik:
    Det finns 90923 kvinnor som har förnamnet Marianne. Av dessa har 23804 namnet Marianne som tilltalsnamn.

(Men bland småflickor idag är det inte alls poppis.)

• spöke
    Sockerbullen skrev 2013-01-10 13:45:23 följande:
    Hej!

Jag har fått hjälp av dig ang namnförslag flera gånger och jag tycker du har så intressanta åsikter och mycket kunskap. Har nu snubblat över namnet Odin, Vad säger det namnet dig? är det för ovanligt? konstigt? fint? systrarna heter Elly och Lova.  
    Odin är ett ovanligt namn. Men det är samtidigt ett namn som folk känner igen eftersom man associerar det till asaguden. Jag tycker att det är ett fint namn. Kanske inte riktigt i samma stil som systrarnas namn, men huvudsaken är att ni gillar namnet.

Statistik:
    Det finns 191 män som har förnamnet Odin. Av dessa har 103 namnet Odin som tilltalsnamn.

Det finns 198 män som har förnamnet Oden. Av dessa har 56 namnet Oden som tilltalsnamn.

PS. Varje gång jag hör namnet Odin kommer jag att tänka på en urgullig vovve som jag läste om för många år sedan - han har fastnat i mitt minne.

• plopp76

Hej Spöke!

Jag har haft HELT klart för mig vilka namn som jag vill ha på ett barn. Men nu när det dryftas med karln... ja du förstår ju :) Han har dock egna förslag. Hans enda tanke med namnen är att det halt inte ska gå att göra smeknamn av och att de går att uttala på engelska (eller iallafall inte bli nåt helt annat på engelska som till exempel Love).

Här kommer hans tankar:

Killar: Wilhelm, William, Gustav (engelskt uttal frågar jag mig?), Kim, Mio, Hans (?? vart kom det i från? Glad).
    Tjejer: Maya, Vendela, Wilma, Mimmi, Nancy, Victoria, Freya, Amanda (eller Manda)

I mina öron så känns det spretigt. Har du tips? Jag kan tänka mig: Alla killnamnen utom Hans. Alla tjejnamnen utom Vendela.

En flickas andranamn skulle troligtvis bli Catharina. En pojkes andranamn skulle troligtvis bli Lars. Släktnamn från bådas sida.

Vad tror du, kommer vi kunna landa i nåt bra? Skrattande

Tack på förhand!

Svar på tråden Spökes namn(t)råd