• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    vildaungarnasmamma skrev 2011-07-04 11:40:07 följande:
    hej igen.
    vi har funderat lite till och behöver din hjälp =)
    Nu är det andra namnen som behövs.
    alla barnen har nått med nått kungligt i namnet:
    Alfons Oliver
    Loke Alexander
    Bellatrix Alice Sol Viktoria
    (alfons 14 spanska kungar, Alexander den store, Kronprinsessan Viktoria)
    och nu funderar vi på vad som skulle passa in?
    Om vi skulle få en pojk och vi döper honom till Dante, vad passar som andra namn?
    och då Arwen som flicka, vad passar som andra namn?
    tack igen för din visdom =)
    Här kommer lite förslag. Dock kan det vara bra att göra lite efterforskningar innan man väljer namn efter en historisk person... ifall man vill vara säker på att det var en hyfsat sympatisk person.

Känns som att Dante behöver ett trestavigt andranamn... 
    Dante Augustus (gammal romersk kejsare)
    Dante Nikolaj (rysk tsar x 2)
    Dante Johannes (flera bysantiska kejsare)

Arwen Amalia (dotter till Gustav Vasa)
    Arwen Sofia (många drottninggemål och prinsessor i Sverige genom tiderna)
    Arwen Eleonora (ett flertal drottninggemål och sessor) 
    Arwen Cecilia (också dotter till Gustav Vasa, men även Gustav IV Adolf hade en dotter vid namn Cecilia)
    Arwen Josefina (drottninggemål till Oskar I) 
    Arwen Helena (flera bysantiska kejsarinnor)
    Arwen Theodora (ännu flera bysantiska kejsarinnor)
    Arwen Anastasia (rysk sessa) 
  • vildaungarnasmamma

Wow, bor du i mitt huvud? Det var precis sådana namn vi var ute efter. Perfekt!

Dante Nikolaj vart perfekt!
    Och Arwen Eleonora Theodora eller Anastasia vart helt underbara!

Tack igen för hjälpen

• spöke
    vildaungarnasmamma skrev 2011-07-06 00:13:15 följande:
    Wow, bor du i mitt huvud? Det var precis sådana namn vi var ute efter. Perfekt!

Dante Nikolaj vart perfekt!
    Och Arwen Eleonora Theodora eller Anastasia vart helt underbara!

Tack igen för hjälpen
    Så bra...

Nikolai heter förresten danska drottning Margrethes äldsta barnbarn (prins Joakims son). 
  • Frila2
    spöke skrev 2011-07-03 21:28:38 följande:
    Lite tankar:

Arvid & Vidar: Passar onekligen bra ihop, men kanske lite för bra.  Samma stavelser fast i omvänd ordning. Kan göra det extra svårt för andra att komma ihåg vem som är vem (och då blir det lätt "tvillingarna" istället).

Alve & Vide: Söta namn som passar bra ihop. Känns som en "enhet" - är det såna namn ni vill satsa på? Eller mer individuella namn?

Tage & Alve: Tycker detta blir en bättre kombination just för att namnen känns lite mer unika var för sig och inte flyter ihop som Alve och Vide.

Tage & Algot: Snygg kombo med g:et som återkommer som en röd tråd. Namnen känns unika var för sig.

Och ja, jag tycker namnen passar bra med Siri. Samtliga är gamla nordiska namn. Är det sådana namn du/ni gillar bäst? Vad tycker du om t.ex. Tage & Vilgot?
    Tack för hjälpen. Ja, gamla (och korta) nordiska namn är helt klart det vi letar efter. Sedan behöver de absolut inte vara fornnordiska. Siri är ju inte fornnordiskt men en kortform av fornnordiska Sigrid.

Mina favoriter är Arvid och Vidar men tvekar av samma anledning som du skriver, de kanske är för lika så folk inte vet vem som är vem. Samtidigt är det lite kul med att det är samma bokstäver. Tage och Algot är kombinationsfavorit nr 2. Som du säger, lite mer unika namn som hör ihop men ändå inte sitter ihop. Lutar åt det faktiskt.
    Vilgot har jag inte funderat så mycket på. Får ta upp det med mannen
  • spöke
    Frila2 skrev 2011-07-10 10:54:49 följande:
    Tack för hjälpen. Ja, gamla (och korta) nordiska namn är helt klart det vi letar efter. Sedan behöver de absolut inte vara fornnordiska. Siri är ju inte fornnordiskt men en kortform av fornnordiska Sigrid.

Mina favoriter är Arvid och Vidar men tvekar av samma anledning som du skriver, de kanske är för lika så folk inte vet vem som är vem. Samtidigt är det lite kul med att det är samma bokstäver. Tage och Algot är kombinationsfavorit nr 2. Som du säger, lite mer unika namn som hör ihop men ändå inte sitter ihop. Lutar åt det faktiskt.
    Vilgot har jag inte funderat så mycket på. Får ta upp det med mannen
    När ska gossarna anlända?
  • Frila2
    spöke skrev 2011-07-12 14:18:20 följande:
    När ska gossarna anlända?
    Beräknas till 3 november men jag tror och hoppas att det blir i september/oktober. Inte tidigare iaf.
  • Josebosse

Har några veckor kvar till bf men nu börjar kompisarna runt omkring kläcka sina små och jag har fått stryka flera namn     Arvid och Joel låg högst på listan och är nu upptagna... Astrid är högst på tjejsidan. Har du några förslag på namn i samma anda? Både kill- och tjejnamn, tack.

• spöke
    Josebosse skrev 2011-07-14 00:03:47 följande:
    Har några veckor kvar till bf men nu börjar kompisarna runt omkring kläcka sina små och jag har fått stryka flera namn     Arvid och Joel låg högst på listan och är nu upptagna... Astrid är högst på tjejsidan. Har du några förslag på namn i samma anda? Både kill- och tjejnamn, tack.
    Joar kanske? Då får du med en liten snutt av varje namn.

Pojknamn 
    Albin Ivar Olle Samuel Alfred Vilhelm Erik Gustav Vilgot Nils

Flicknamn
    Ester Ingrid Edit Hilda Iris Agnes Sigrid Lisen Disa Siri 
  • Josebosse

Tack för tipsen, men Alfred var det enda som föll oss på läppen...
    Har du fler på lut? Tungan ute

• spöke
    Josebosse skrev 2011-07-14 20:46:34 följande:

Tack för tipsen, men Alfred var det enda som föll oss på läppen...
    Har du fler på lut? Tungan ute

Jag har hur många som helst. Nämn några fler namn som ni gillar så blir det lättare att träffa rätt.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd