• Elvsyssel

Min make som vårdnadshavare?

Kanske jag ställer frågan i fel forum, så ni får gärna rätta mig! Men i vilket fall...

Skall försöka att göra en lång historia kort;
    min undebare 14-årige son har blivit sviken av sin biologiske pappa sedan ca 4-års ålder. Jag träffade en ny som även han hade ett dotter sedan tidigare. Med tanke på diverse sjukdomar inom min släkt, så blev min son adopterad av min ex-man för att han inte skulle hamna hos sin biologiske pappa ifall det skulle hända mig något.  Min ex-man och sonen var inte de bästa "kompisar"! Efter adoptionen började min ex-man att trakassera min son på olika sätt. Jag valde självklart till slut att skilja mig från honom - både för mina barn skull och för min egen. 
    För en tid sedan träffade jag en ny man, vi är gifta och allt är underbart. Min son ser upp till honom som om han var hans egen pappa. Det känns otroligt skönt att han äntligen fått förtroende för en vuxen man.
    Men så till den stora frågan; vad tar min son vägen om det händer något? Jag har ensam vårdnad, men ex-mannen står fortfarande som "adoptions-fader". Jag vet ju att min son inte vill vara med honom utan med min nuvarande älskade man. Kan man ansöka om att min man blir vårdnadshavare?

• Svar på tråden Min make som vårdnadshavare?
  • linjes

Det är ju ingen docka det handlar omObestämdMan kan ju inte adoptera bort honom som det passar direkt

• Reglementet

Då får ni väl ansöka om att din man ska adoptera pojken.

*Kommersiellt budskap*
  • MrKlister
    linjes skrev 2010-11-18 16:55:46 följande:
    Det är ju ingen docka det handlar omObestämdMan kan ju inte adoptera bort honom som det passar direkt
    Samtidigt är det ju inte så bra att ha en vårdnadshavare som trakasserar en...
  • linjes
    MrKlister skrev 2010-11-18 17:00:38 följande:
    Samtidigt är det ju inte så bra att ha en vårdnadshavare som trakasserar en...
    Nej det håller jag med men det funkar inte riktigt så att man kan adoptera bort så fort det inte passar
  • Nyfiken gul

jag tycker du själv ska fortsätta vara ensam vårdnadshavare. Man måste inte adoptera ett barn hit och dit bara för att det ska finnas en pappa i bilden.  det tycker i alla fall inte jag är schysst mot sonen.

och det är inte så enkelt som att en biologisk förälder får rycka in om det skulle hända dig något, lagen funkar inte så...

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Raskask

Det är nog oerhört ovanligt med två styvbarnsadoptioner av samma barn. Jag undrar om det ens har förekommit tidigare. Något annat sätt att bli vårdnadshavare än adoption tror jag inte det finns.

I praktiken är det  din exman som egentligen får vårdnaden över ditt barn om något händer dig. Men pojken är 14 år, och har som jag förstår det ingen direkt kontakt i nuläget med ditt ex? Vid en undersökning om vart hans behov bäst skulle tillses är det inte alls omöjligt att din nuvarande man ses som bästa alternativet, om pojken själv vill bo där och din man vill ha honom kvar så att säga osv.

• ptq

Han är ju som sagt rätt gammal, så var han vill bo och hans önskan väger nog ganska högt. Sen kanske det inte spelar ngn roll men adopterar han pojken får ni inget underhåll av "pappan" lycka till

Svar på tråden Min make som vårdnadshavare?