Min make som vårdnadshavare?
Kanske jag ställer frågan i fel forum, så ni får gärna rätta mig! Men i vilket fall...
Skall försöka att göra en lång historia kort;
min undebare 14-årige son har blivit sviken av sin biologiske pappa sedan ca 4-års ålder. Jag träffade en ny som även han hade ett dotter sedan tidigare. Med tanke på diverse sjukdomar inom min släkt, så blev min son adopterad av min ex-man för att han inte skulle hamna hos sin biologiske pappa ifall det skulle hända mig något. Min ex-man och sonen var inte de bästa "kompisar"! Efter adoptionen började min ex-man att trakassera min son på olika sätt. Jag valde självklart till slut att skilja mig från honom - både för mina barn skull och för min egen.
För en tid sedan träffade jag en ny man, vi är gifta och allt är underbart. Min son ser upp till honom som om han var hans egen pappa. Det känns otroligt skönt att han äntligen fått förtroende för en vuxen man.
Men så till den stora frågan; vad tar min son vägen om det händer något? Jag har ensam vårdnad, men ex-mannen står fortfarande som "adoptions-fader". Jag vet ju att min son inte vill vara med honom utan med min nuvarande älskade man. Kan man ansöka om att min man blir vårdnadshavare?