Annika på BVC skrev 2010-11-16 06:56:55 följande:
Vad får dig att tro att vi inte propsat på struktur? Ska jag tolka detta inlägg som att det är fel med struktur nu också? Jag har slitit i många år med att försöka hjälpa mitt barn genom skolan, bönat och bett om att lärarna ska skriva upp uppgifterna på tavlan, bett dem att försöka hjälpa sonen då han tappar tråden INNAN han blir orolig. I nio fall av tio blev svaret från läraren att man inte hann skriva upp (vilket hade varit bra för alla barnen, alla människor behöver tydlighet) eller att jag minsann inte kunde kräva att läraren skulle hinna se honom i ett klassrum med 30 barn. Det är svårt att hjälpa sitt barn, hans kamrater eller lärare när inte ens så enkla strukturförändringar går att genomföra. En lärare tyckte att jag skulle vara med i skolan och hjälpa sonen men min dåvarande chef på barnakuten tyckte att den idén var svår att kombinera med heltidsarbetet hos honom... (obs sarkasm)
Ja, det finns hemska föräldrar. Jag håller med dig om det. Det finns slappa, viljelösa föräldrar som har svårt att sätta gränser för sina barn. Ja, det finns barn som går bärsärkargång på lekplatser och som kan skrämma andra barn och vuxna. Jag håller med dig. Men det vi inte är ense om är din koppling till att dessa barn har en påhittad eller felaktig diagnos. Det är ju därför vi som är föräldrar till barn med t.ex. adhd eller själva har en diagnos går i taket i den här tråden.
Då min son fick sin diagnos innehöll utredningen 2 samtal mellan sonen och hans psykiater (jag satt i väntrummet), 4 tillfällen då en psykolog testade sonen (jag satt i väntrummet), 1 samtal medpsykiatern mellan mig och barnets pappa, skriftliga skattningspapper (vet inte om det heter så, en rejäl lunta) från mig, pappan och sonens klasslärare samt ett sammanfattande möte med psykiater, psykolog, oss föräldrar och skolpersonalen som jobbade med sonen. Ingenstans på vägen ingick det att bara jag fick ge min bild av honom eller kunde tjata mig till någonting. Jag visste faktiskt inte ens om att det fanns något som kallades Aspergers syndrom innan. Därför känns den bilden, när du presenterar den, så fel.
Låt oss enas om att barn behöver struktur och gränssättning och att föräldrar behöver vara tydliga. Det håller jag med dig om. Skolan idag är ostrukturerad och passar inga barn, vare sig de har eller inte har någon diagnos och många föräldrar skulle må väl av en föräldrautbildning.
Och jag upprepar mig igen,jag VET att det finns barn med adhd,men jag tror inte ett enda ögonblick att alla som har diagnosen har adhd.
Din beskrivning när din son fick diagnosen stämmer inte med när min granne fick sin diagnos på både sig och sitt barn.
Tror att det beror på när/var/hur den ställs och av vem.
Sen tror jag att barn till föräldrar med diagnosen får den snabbare än andra barn.
Men det finns en hoper med ungar som bara är rent ut sagt för jävliga att ha o göra med för alla inblandade,föräldrar som lte lamt piper....sluta....gör inte så...men ändå står o ser på hur deras unge sabbar varenda kalas eller lek......avslutar med att klämma i med att -han har adhd!
Jaha,men då får dom väl ta tag i det då,eller ska alla andra behöva stanna inne,inte kunna ha kalas,inte kunna släppa sitt barn på lekplatsen....nej nej..adhd eller inte det är örälrar som ska passa sina barn och se till att dom inte ställer till det för andra,man får väl sitta med i klassrummet om det behövs för det säger väl sig själv att annars blir 30 barn lidande.
Det är viktigt att våga säga att det finns slappa olämpliga föräldrar,sånna som man undviker till varje pris...man får fundera på om man orkar plocka upp i kaoset när dom har gått hem innan man tar in dom.
Sen undrar man hur det ska sluta,det är ju ärftligt till 80% sa någon här,hur ska det se ut med hela samhället fullt med en massa tidsinställda bomber som när som helst kan dra en pinne i huvudet på något annat barn!