• Mor till Ella

Hur många par byxor har din 6 åring! Hur mycket tvättar ni?

Inte mjukisbyxor och leggings då utan jeans eller liknande.

Min dotter har:
    2 par jeans
    4 par manschester byxer
    2 par färgade jeans.

Jag tycker att jag inte gör annat än att tvättar hennes byxor de är alltid smutsiga.
    Jag tycker att en 6 åring ska kunna ha sina byxor mer än 1 dag i skolan men det går inte här. Hur gör ni? Har jag lite byxor till min dotter eller skitar hon ner sig mycket?
    Fradag,lör,sön tvättar vi inte mer än nödvändigt här hemma så tvätten blir oftast liggande till mån, sedan kan jag bara tvätta 1 maskin om dagen då vi har dåligt med torkmöjligeter. vill inte ha massa tvätt hängande på tork på helgen när vi har gäster. Hur gör ni?
    Vi är ju 3 barn och 2 vuxna i familjen. så jag har ju inte bara 6 åringens tvätt.

• Svar på tråden Hur många par byxor har din 6 åring! Hur mycket tvättar ni?
  • Avelyn

Min dotter är 5,5 år. Hon har högst 2 par jeans och i övrigt bara mjukisar och leggings. Jag tvättar bara en gång i veckan och kläderna räcker bra dit. Vid utelek har hon alltid överdragsbyxor på. Hon brukar kunna ha byxor två dagar oftast.

• Kina79

Min äldsta dotter är 6½ och går i förskoleklass.

Hon har 5 par byxor och kan nästan alltid ha dem två dagar i rad.
    När de är ute på rasterna har de överdragsbyxor över, om det inte är ganska varmt i luften + helt torrt.

Vi är 3 barn o två vuxna. Jag tvättar ca 4 maskiner/vecka

• ChinChin

Min son har inte fyllt 6 riktigt än. Han har säkert 25 par byxor; 8 par jeans och resten velourbyxor. Han smutsar ner sig/kissar på sig varje dag så till den grad att 2-3 ombyten varje dag inte är ovanligt. Vi tvättar hela tiden! Kisseriet kommer att sluta någon gång och vad gäller smutsen är det något jag tycker är BRA. Smutsiga barn har lekt ute. Superbra! Jag tycker inte du kan räkna med att ett par byxor kan användas i två dagar.

• NoNoo

Mina 6-åringar har 2-3 par byxor var. Hade behövt ha fler men har ett h-vete att hitta byxor som passar deras smala kroppar och som de accepeterar att använda utan gnäll och klagomål.
    Kör fö mest leggings och mjukisbyxor.

Norah 031126 & Noomi 031126
  • sunsed1

runt 10 - 11 stycken skulle jag tro
    cirka
    6 par jeans
    1 par rosa + 1 par rosa + 1 par vita jeans
    2 par manchster
    4 par byxor (typ fodrade)

jag skriver "cirka" för just nu förutom kläderna i skåpet finns det 3 proppfulla kassar med tvätt i som jag inte riktigt orkar ta tag i idag. )) Annars tvättar jag 1 -2 ggr i veckan. Det känns som det räcker för hon har tillräckligt med ombyte annars.

• Mor till Ella

NoNoo skrev 2010-10-31 12:29:41 följande:
    Mina 6-åringar har 2-3 par byxor var. Hade behövt ha fler men har ett h-vete att hitta byxor som passar deras smala kroppar och som de accepeterar att använda utan gnäll och klagomål.
    Hittade byxor på gekås till min dotter som satt riktigt bra irriterar mig på att jag inte köpte flera. de kostade bara
    90 kr styck. min dotter är oxå smal köper byxor slim fit sitter de oftast bra.
  • Busbellan
    NoNoo skrev 2010-10-31 12:29:41 följande:
    Har du kollat in nova star?
    Jag har tre smalisar som det är svårt att hitta byxor till, men NS funkar alldeles utmärkt
    Mamma till Nora, August och Ella
  • delifi2

vår son har har mycket som helst, bara 3 par jeans eftersom han mest gillar mjukisbyxor + att de är lättare att leka i.
    Mjukisbyxor har han säkert 10 par och alla har hål i vänstra knät
    Han har alltid överdragsbyxor på sig när han r ute eftersom det är en årstid som är mycket lerig

• PetraCecilia

En dag per plagg fungerar för mina barn, det är sällan de kan ha sina kläder mer än en dag. Men sen kan de väl få gå med en liten fläck ibland, om det inte är rent. Tror att ca 10 ombyten är vad som krävs för att fixa en vecka, om man ska ha extrakläder för dagar de blir blöta/spiller/kladdar extra. Det är nog normalt.

• Miew

MIn 6 åriga dotter har väl ca 10 par byxor. 4 par jeans, 3 par mjukisbyxor och sen leggins. Hon kan ibland använda samma byxor två dagar men oftast får hon byta varje dag. Hennes snart8 åriga bror däremot är en riktig skitgris Han får byta byxor när han kommer hem från skolan.
    Här tvättas det varje dag, ibland två maskiner. Vi är två vuxna, tre barn och 4 hundar(som ocks får sina sängkläder & filtar tvättade ofta)

Viggo & Gry & Veras mamma
  • Millans hustru

dottern har mycket strumpbyxor/tajts samt en del, kanske fem sex par mjukisbyxor. sen några par jeans som hon inte tycker om att ha på sig. jag uppmuntrar dottern att leka ute, o säger att kläder får bli smutsiga. jag tror inte på att säga att kläder ska vara hela o rena, hon blir alldeles för begränsad. bättre hon leker o har roligt, använder sin kropp o utmanar sig motoriskt! själv uppfostrades jag till att vara tokrädd om mina kläder´, jag blev väldigt försiktig o passiv av det.
    Om kläderna inte räcker så kan man ganska lätt köpa massa mjukisbyxor elelr t.ex. HM-manchester på tradera eller blocket till billig peng. Vi blandar alltid mellan att köpa lite nytt och en del beganat. dottern bryr sig inte, bara det är kläder i hennes smak, tex att det är mjukt och lite flickigt.

• JWM

inte räknat hur mycket byxor hon har
    men en liten skitgris är hon eller upptäckare som vi säger... hi hi

byxor byts var em när man kommer hem från skolan o är man riktigt i sitt essen så har man upptäckt något spännande på em så det blir ett par till byxor i tvätten innan kvällen

så alltid 1 par i tvätten men inte ovanligt med 2 par byxor per dag i tvätten!!

ja, hon använder överdragsbyxor ute men ändå är byxorna skitiga

--
    för att inte tala om bak på tunikor/klänningar som "glöms" stoppas ner i överdragsbyxorna och hänger där bak mellan överdragsbyxor o jacka som en "svans" är supersmutsig...

--

så tvätta bör man annars dör man
    tvätta gör man ändå dör man

• Vilmagbg

Vår son har 10 par byxor. Vi tvättar 1 eller 2 ggr i veckan. Han kan sällan ha byxor två dagar i rad.

• Fimpen72

Jag har två sexåringar.

Dottern har ca 3par mjukisbyxor och 6-7par jeans.
    Donen 5 mjukisbyxor och 4-5par jeans.

De kan ha sina jeans kanske 3-4dgr... De tar alltid på överdragsbyxorna ute.

• Duckan

Hon har inte så många par byxor då hon föredrar tajts. Försöker räkna och får ihop det till 4 par som hon har nu vinter/höst. Hon har sällan byxor mer än en dag, men det är nog mer en dålig vana vi har att slänga allt hennes i smutskorgen än att de är så smutsiga.

• Moder1

min 6 åring har 4 par jeans/byxor och 4 par mysbyxor. vi tvättar en gång i veckan och han byter byxor varje dag

• thanisa

Sonen vägrar annat än mysbyxor. Då han är såpass smal att allt köpt trillar av honom så har jag fått sy till honom. Han har 15 par som passar nu. Byter var dag, tvättar när det behövs.

• cosinus

Våra barn har sällan sina kläder mer än en dag, eller jo, för 9-åringen funkar det nu.

Men 7-åringen har kanske 4 par jeans och kanske 5-6 par mjukisar. Vi tvättar minst en tvätt varje dag, är 6 personer i familjen så det brukar bli en svart 40 var annan/var tredje dag. En 60-tvätt (lakan/underkläder) minst varannan dag och då antingen vit eller färgad och så de övriga färgerna i 40 där mellan.

En del byxor, velour och jeans slänger jag ibland i 60-tvätten om det finns plats, det brukar funka.

Svar på tråden Hur många par byxor har din 6 åring! Hur mycket tvättar ni?