• caspersmamma 08

Vem har rätt ang försäkringspengarna enligt dig

Min lillasysters pappa dog i sommras och nu har hon fått mer pengar än vad hennes andra syskon fått pga att han dog innan hennes 21års dag. Nu säger en av hennes storasystrar att försäkringen skulle ha avskrivits när lillasyster var 18år och därför ska hon dela med sig av pengarna så alla får lika mycket annars är hon en tjuv och vägrar prata med henne någo mer.
    Lillasyster säger att pengarna är hennes och hon gör vad hon vill med pengarna och ville pappan avskriva försäkringen så har han haft 2år på sig att göra det.
    Storesyster säger då att pappan var alkolist och därför inte kom ihåg eller tänkte på att avskriva försäkringen och därför bör lillasyster göra det rätta nu och dela med sig.
    Lillasyster säger då att fast han var alkolist så skötte han sitt jobb och var noga med sina pengar.

Jag pratar med dem bägge två och jag hör tydligt att de bara hör vad de vill höra ex storasyster säger att lillasyster visste om att försäkringen skulle avskrivas lillasyster säger att de visste hon inte alls utan hon fick höra för några år sen att den skulle gälla tills hon var 18år men inte att den skulle behövas avskrivas och varför han inte gjorde det vet bara pappan.
    Storesyster säger nu att hon kommer vägra skriva på bodelningen tills hon går med på att lillasyster delar med sig.

( Jag har inte samma pappa som dom)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem har rätt ang försäkringspengarna enligt dig
  • Fimpen72

Lillasyster SKA ha pengarna!!
    Så är det bara.

Hon har inget ansvar för om ngn annan inte tar bort en ev försäkring.
    Jag hade fått ut pengar via pappas jobbförsäkring om jag varit yngre. Hade min "syskon" så sagt ngt liknande hade jag blivit så arg.

• snillis

Fy fan för giriga människor.
    Tänk vad pengar kan göra med människor.

• Kajee

Annat
    Lillasyster har laglig rätt och ingen av systrarna borde analysera vad pappan borde ha gjort eller inte.
    Däremot kan ju systern dela med sig av pengaran om hon vill. Men ingen kan tvinga henne och försäkringar brukar vara upplagda så här just för att man oftast behöver större ekonomisk hjälp när man är yngre.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Matillin

Finns det något värre än giriga människor.
    Vad har hon med försäkringen att göra?
    Deras pappa har tecknat en försäkring som ger henne pengar om han dör, vad är så svårt att förstå med det?

Min mans pappa dog när han var 25 år.
    Han hade en lillasyster på 13 år som har fått väldigt mycket pengar på grund av en sådan försäkring.
    Skulle han krävt henne på pengar då, låter ju helt sjukt faktiskt.

• Miss Cee

Röstade 1.

det rä väl fullt möjligt att det inte är "rättvist" att ett barn får mer än ett annat, men nu ÄR det så och då är den mest sunda lösningen att låta saken vara som det är. Slumpen har talat liksom.

Varför skulle lillasyster har börjat lägga sig i pappans försäkringar? Det är väl ändå pappan som betalat dem varje månad så det är ju inte som att storasyster investerat en massa och sen inte fått tillbaka pengarna.

• Matillin
    Miss Cee skrev 2010-10-30 16:48:41 följande:
    Röstade 1.

det rä väl fullt möjligt att det inte är "rättvist" att ett barn får mer än ett annat, men nu ÄR det så och då är den mest sunda lösningen att låta saken vara som det är. Slumpen har talat liksom.

Varför skulle lillasyster har börjat lägga sig i pappans försäkringar? Det är väl ändå pappan som betalat dem varje månad så det är ju inte som att storasyster investerat en massa och sen inte fått tillbaka pengarna.
    Självklart känns det säkert inte rättvis.
    Storasyster kanske bara är något år äldre än lillasyster?
    Men som du säger nu är det som det är.
    Pappan har tecknat den här försäkringen och inte under tvång.
    Lillasyster har inga skyldigheter att dela med sig till sina äldre syskon.

Vore ungefär som att kräva att hon skulle dela med sig om hon vunnit på lotto vilket man kan likna det här med.

Sen finns det inget som hindrar att hon delar med sig men det lär hon väl knappast vilja när det ska ske under tvång av en girig storasyster.
  • caspersmamma 08

Storesyster anser att lillasyster nu är vuxen och därför ska alla ha lika rätt till pengarna och att hon nu beter sig barnsligt.
    Lillasyster är väldigt bortskämd av hennes föräldrar och även oss syskon och de har jag nämnt ett par gånger till storesyster att jag tycker men samtidigt är hon ju min lillasyster och de gör ju att jag också skämmer bort henne.

• lillkorpen

Röstade Annat. Självklart har lillasystern *rätt* att behålla pengarna, det råder det ju inga tvivel om. Däremot så kan jag tycka att de ska dela lika, det var ju bådas pappa ändå.

Hade detta hänt mig, så hade jag utan att tveka delat lika, dels för att jag som sagt känner att det är bådas far och dels för att det inte ska bli otrevligt mellan mig och min syster. Det känner jag är viktigare än att jag ska ha mer pengar. 

• caspersmamma 08

det är 16år mellan dom och storesyster har egentligen inge behov av pengarna och det vissar hon väldigt dydligt genom att vägra skriva bodelningen som är en ganska stor summa pengar som ska delas ut var kommer dom få betydligt mycket mer än vad de skulle få om de delar på försäkringspengarna.
    Storesyskonen har även dom fått pengar genom försäkringen men inte lika myket som lillasystern.

Svar på tråden Vem har rätt ang försäkringspengarna enligt dig