• Jiged

TFP utan hemsjukvård?

Hej. Där vi vårdas med vår lilla prematur finns ingen hemsjukvård. Man gör istället så att man slussas hem med permissioner och återbesök. När man är borta tillräckligt långa perioder från sjukhuset så skrivs man ut men fortsätter ändå att ha tät kontakt. I det läget är vi nu men vår dotter är långt ifrån färdigbehandlad. Hon har fortfarande sond, äter nästan ingenting på egen hand, kräks som en liten fontän och behandlas med Nexium p.g.a. det. Maten går otroligt trögt trots att hon är 6 veckor efter BF och nu har vi börjat tala om Peg.

Talet om utskrivning väcker så klart frågor angående ersättning från Försäkringskassan. Om vi inte är inskrivna så får vi väl inte TFP utan måste börja ta av de vanliga dagarna. Dessutom kan vi inte vara lediga tillsammans. Vad jag har hört så får de som har hemsjukvård TFP trots att de inte är på sjukhuset. För oss är det ju samma sak, bara det att vi åker till sköterskorna istället för att de kommer till oss. Ni som haft hemsjukvård får ni samma intyg att skicka till FK som ni fick när ni var på sjukhuset? Alltså de som sjuksköterskorna skriver?

Någon som vet hur det fungerar? Någon som liksom vi vårdats på sjukhus som inte har hemsjukvård och ändå varit i behov av lång vårdtid utanför sjukhuset?

Tacksam för hjälp!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-30 22:53
    *puffar*

• Svar på tråden TFP utan hemsjukvård?
  • knäppisen

Ni kan vara hemma tillsammans, men inte ta FP för samma dagar. 
    Glöm inte att pappan har sina 10 pappadagar att ta ut också.

Tror inte man kan få tfp om barnet inte är inskrivet på neo längre, men hör med FK.  Verkar dock konstigt att de skriver ut er om barnet fortfarande är dåligt och behöver väldigt tät kontakt med neo.

• Kazeer

Vi hade hemsjukvård med vårt andra barn och han var inskriven på neonatal under hela den perioden. Både jag och maken hade TFP under tiden. Intyget som skickades in till FK såg likadant ut under neonatalvistelsen och hemsjukvårdstiden. Sonen var inskriven på neonatal i 32 dygn, varav han hade hemsjukvård halva tiden.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • cloudberry79

Vi var inskrivna "på pappret" längre än vi vistades på sjukhuset. Alltså, vi var inskrivna med besök en gång om dagen, finns ingen hemsjukvård. Sonen var inskriven 72 dygn, men vi var på neo "på heltid" i 63 dygn. Efter utskrivningen var jag på neo minst tre-fyra gånger i veckan de närmaste tre månaderna, så det var ju en del sjukvårdsbesök även om vi inte var inskrivna.

If you love me - please don't feed me!
  • Cocco

Jag tänkte säga att ni är väl inskrivna när ni bara har permission?

• Cocco

När vi hade hemsjukvård så hade jag redan ansökt om vanlig fp så jag gick över till den orkade inte hålla på och trixa. Jag var så sjuk så jag hade tänkt vara hemma innan BF så jag hade ju redan beslutat att "slösa" dagar så det var inte så jobbigt.

• Starkast

Jag vet en familj där båda föräldrarna sjukskrevs och då fick sjukpenning.
    Det kan säkert fungera olika för olika åkommor, detta var en annan typ av vård.

• mina12

Vi fick TFP båda två i 7mån. Vi bodde på neo 3,5mån. Vi var kopplade till hemsjukvården, men det hade ingen betydelse egentligen. Vår läkare skrev ett intyg om att båda föräldrarna behövdes hemma för vård av barnet. Sen är det upp till FK att avgöra... Vi hade tur och fick ersättning så länge som vi "önskade". Det var till stor del hennes matproblem, som gjorde att vi båda behövdes enligt vår läkare.

• Livsglädjen

Vi hade ingen hemsjukvård på vårt hemsjukhus (där E tillbringade 9 veckor efter 5 veckor på andra sjukhus). På de två första sjukhusen vistades vi båda föräldrar och fick 100% tfp. På hemsjukhuset fick bara en förälder stanna och då fick jag (som stannade) 100% tfp medan min man bara fick 25% tfp och var tvungen att arbeta 75% och kunde inte tillbringa hela dagarna med oss och fick oftast inte sova över heller p.g.a. platsbrist. När vi till slut blev utskrivna hade vi som längst haft 3 dygns hempermis i sträck (och fick då tfp under den perioden).

Eller, våra 60+60 dagar tfp (som reglerna åtminstone var 2006 och vi råkade ut för) höll på att ta slut i rask takt och när vi (som vi vet i efterhand, hade ingen direkt koll just då) började närma oss 100-110 dagar tfp (efter ca 2 månader på sjukhus) så bröt jag ihop totalt av allt vi hade varit med om och jag sjukskrevs (av distriktsläkaren som jag fick göra ett besök hos) när vi fortfarande befann oss på sjukhus. Alltså fick jag sjukpenning och min man fick 25% tfp den sista månaden E var inskriven på sjukhus.

I en hel månad efter utskrivningen var jag sjukskriven. Då fick jag skriftligen intyga till FK att jag inte hade huvudansvaret för vår son (eftersom jag var sjukskriven alltså).
    Så länge han var inskriven hade sjukhuset huvudansvaret, så då behövdes inget intyg. När vi blev utskrivna fick jag intyga att jag tillbringade dagarna med endera någon av far- eller morföräldrarna eller någon föräldraledig kompis (ganska sjukt system egentligen, men så länge jag "överlevde" mentalt var det ett nödvändigt måste) om inte min man var hemma med de 10 dagarna pappaledighet (han delade upp dem så att vi fick långa helger tillsammans, det var KrisitHimmelsFärdsDag, Pingst och Nationaldag i samma veva som vi kom hem, så de 10 dagarna räckte ganska bra från mitten av maj fram till midsommar)...

Under denna första "hemmaperiod" var vi på återbesök till barnmottagningen ungefär en gång i veckan.

Jag tror att det skiljer sig väldigt mycket beroende på vilket sjukhus man befinner sig på. Sedan är det så krångligt system som man som "förstagångsutnyttjare" av tfp för vård av barn på sjukhus inte är insatt i. Man vet helt enkelt inte vad man har rätt att kräva och får kanske inte alltid det man verkligen har rätt till.

• Coche

Som jag förstått handlar det främst om intyget ni får, dvs ni ska ha ett intyg som ger er rätt till "tillfällig föräldrapenning för allvarligt sjukt barn". Ett intyg krävs för varje förälder, dagarna är obegränsade. Vi har haft denna form av intyg utan att vara inskrivna hos hemsjukvård. Totalt var vi båda hemma 8 månader.

• Livsglädjen
    Coche skrev 2010-11-01 13:51:53 följande:
    Som jag förstått handlar det främst om intyget ni får, dvs ni ska ha ett intyg som ger er rätt till "tillfällig föräldrapenning för allvarligt sjukt barn". Ett intyg krävs för varje förälder, dagarna är obegränsade. Vi har haft denna form av intyg utan att vara inskrivna hos hemsjukvård. Totalt var vi båda hemma 8 månader.
    Exakt!
    Det var nog det som falerade när vi fick Edvin. Vi fick bara det "vanliga" intyget som är för tillfällig föräldrapenning. Hade vi fått intyg för "tillfällig föräldrapenning för allvarligt sjukt barn" så hade dagarna inte varit begränsade. Antagligen så insåg ingen hur det skulle utveckla sig för Edvin och ingen kom sig för att skriva det "andra" intyget. För oss löste det sig ändå, men det kostade ju på (mentalt) att vara med om det vi var med om...

När vi fick Eira (född i v25+2) så skrev läkarna intyg för "allvarligt sjukt barn" direkt och vi hade det ända fram tills hon dog (i v40+2). Då förklarade hennes oas att detta intyg normalt bara skrevs ut för barn som är EPT, dvs födda före v 28, iaf i Umeå. Det kan vara en förklaring varför vi inte fick det för Edvin, född i v28+5 (men han befann sig aldrig i Umeå)...

Också att tänka på är att det bara är läkare som skriver ut intyget för vård av allvarligt sjuka barn och de kan skriva intyg "i förväg". Där beskrivs noggrant hur vården av barnet sker (t.ex. respiratorvård och dyl).
    "Vanliga" intygen för "vård av sjukt barn" (alltså de som har begränsat antal dagar) kan ssk skriva ut och de skriver ut dem i efterhand (alltså man får inte intyget förrän efter vårdtiden är över). Man kan få intyg för den tid som passerat så att man kan skicka till FK och inte behöver vänta tills hela vårdtiden är över.
    Detta var vad som sas i Umeå iaf. Det kanske är lite olika rutiner för olika sjukhus, men det borde inte vara det (men vi vet att vården och bedömningar tyvärr inte är lika i alla landsändar).

Två separata intyg behövs inte, men båda föräldrarnas personnummer måste finnas med så att det framgår att intyget gäller båda föräldrarna.
Svar på tråden TFP utan hemsjukvård?