• mina12

TFP utan hemsjukvård?

Vi fick TFP båda två i 7mån. Vi bodde på neo 3,5mån. Vi var kopplade till hemsjukvården, men det hade ingen betydelse egentligen. Vår läkare skrev ett intyg om att båda föräldrarna behövdes hemma för vård av barnet. Sen är det upp till FK att avgöra... Vi hade tur och fick ersättning så länge som vi "önskade". Det var till stor del hennes matproblem, som gjorde att vi båda behövdes enligt vår läkare.

• mina12
    JessAnn skrev 2010-11-01 21:00:05 följande:

JAg tycker du ska förklara läget för läkaren och att du inte vill bli utskriven utan fortfarande vara på permision.
    Läkarna som behandlar dessa prematurbarn ska veta hur de fyller in TFP. Bedömmer de att du ska ha vård av allvarligt sjuktbarn så kommer han få fylla i andra blanketter från FK.
    FK har damma regler över hela landet så oftast är det läkarna som gör själva bedömningen av vilken vård ni ska ha.

Reglerna är samma, men tyvärr är det olika handläggare och de gör olika bedömningar... Tråkigt men sant.
  • mina12
    JessAnn skrev 2010-11-01 21:09:00 följande:
    Nja, när det gäller vård vanliga av allvarligt sjukt barn är det inte de vanliga handläggarna som får  detta beslut. Det görs av "några" handläggare. Grejen är ofta  fyller man inte in det man ska på blanketterna och tyvärr är det vi som drabbas av detta.
    Jo, det är specialhandläggare, men det är ändå upp till dem att göra en bedömning. Det var vår läkare som sa att hon skriver ut intyg för allvarligt sjukt barn, men att man ändå inte alltid får vara "lediga" båda två, för hon hade varit med om avslag trots lika intyg...
Svar på tråden TFP utan hemsjukvård?