• Anonym (bea)

Jag vill prata med en psykolog, hur gör jag?

Känner mig nere pga. familjeproblem och lite annat. Är rädd att jag är på väg att bli deprimerad.
    Vill gärna gå och prata med någon. En psykolog, hellre än en kurator.
    Har inte råd att gå privat.
    Så jag antar att det blir till att stå i nån slags kö i månader. Hur går jag till väga?

• Svar på tråden Jag vill prata med en psykolog, hur gör jag?
  • Kajee

Kontakta din vårdcentral och be om en remiss.
    Jag vet inte om det är likadant på alla ställen men det kan tyvärr vara svårt att få kontakt med en terapeut/psykolog om man inte är direkt självmordsbenägen.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Anonym (bea)

ja det är så stört att det ska behöva gå så lång..
    tack för hjälpen.

nån som vet vad det kostar att gå privat?

• Anonym (psykolog)

Ta kontakt med din vårdcentral och hör om de har psykolog där. Det ser väldigt olika ut i olika landsting, men det blir bättre och bättre tillgänglighet till psykolog via vårdcentralen dit man kan gå om man t.ex. har besvär med nedstämdhet, relationsproblem osv.

Om du bor i eller nära en av universitetsstäderna där man kan läsa psykologprogrammet kan du också gå i studentterapi för en symbolisk summa. Kan vara värt att kolla upp! Lycka till!

• Anonym (psykolog)

Privata psykologer/psykoterapeuter tar ofta en taxa baserat på din inkomst, från c:a 400-600 kr/gång och uppåt. Många brukar ha ett gratis första samtal.

• Majny

Om du har mindre barn (under 6 år) kan du kanske få träffa psykolog vid barnavårdscentralen. Ett annat alternativ är, som någon skrivit ovan, vårdcentral.

Privat rör det sig om ca 600-1000 kr/timme. Kostnaden varierar dels beroende på hur mycket vidareutbildning psykologen har (man kan t ex vara leg psykoterapeut utöver leg psykolog), dels vilken metod han/hon arbetar med, fin/central mottagning eller ej etc. En leg psykolog har en 5-årig utbildning med en del som är särskilt inriktad mot terapi. En leg psykoterapeut kan ha en annan grundutbildning i botten, t ex sjuksköterska eller socionom, och har en påbyggnad på ett par års deltidsstudier där man varvar teori och praktiskt terapiarbete.

Hoppas det blev lite klarare. Lycka till!

• Majny
    Anonym (psykolog) skrev 2010-10-30 20:52:18 följande:
    Om du bor i eller nära en av universitetsstäderna där man kan läsa psykologprogrammet kan du också gå i studentterapi för en symbolisk summa. Kan vara värt att kolla upp! Lycka till!
    Jättebra tips, vet flera som fått riktigt bra hjälp den vägen.
  • Anonym

Du kan vända dig till kyrkan, de brukar kunna stå för delar av kostnaden och har egna familjeterapeutr som man kan få träffa även ensam, om det är problem i familjen som ligger till grund för att du inte mår bra. Men vi VC kan du ju dessutom få medicin mot depression, glöm inte det om du mår riktigt dåligt.

• Anonym (bea)

tack alla

Svar på tråden Jag vill prata med en psykolog, hur gör jag?